Varför ger man majskrokar?
Insatt skrev 2010-12-06 09:05:16 följande:
Det tycker jag låter oerhört vettigt. Jag har inte heller förstått det där med majskrokar. Varför vänja barnen vid att ständigt ha nått ätbart i munnen? Det är ju knappast nått man kan (bör) fortsätta med när de får tänder.Och om ungen i stället få ha en bitring och tugga på... tror du då att han/hon som 15-åring också måste ha det för att må bra?
Man ger inte en 4-månaders bebis en banan eller en macka väl? Det låter väldigt konstigt för mig.. En majskrok däremot, smälter ju till ingenting och riskerar inte att hamna på tvären i halsen.
Jag begriper inte denna extrema hysteri när det gäller ungar och sånt man kan äta... Vissa är ju helt rabiata när det gäller allt utom minimjälk och frukt.
När jag var liten så var det inte alls sån hysteri kring godis, och nästan inga barn var överviktiga. I dag, när folk får utslag om dom hör att ett barn får saft och bulle eller lite lördagsgodis... ja.. då finns det också en massa överviktiga barn.. och vuxna..! Hur svårt är det egentligen att förstå att det inte handlar om rent socker..? Ett barn som får äta allt... i rimliga mängder förståss, och som också rör på sig på ett normalt sätt blir inte överviktigt.
Jag har fem barn som alla är under 9 år... dom äter godis en dag i veckan, dom får kakor och saft när vi fikar.. och alla fem är alldeles precis som dom ska vara. Inte ett hg i övervikt..