• Äldre 7 Dec 09:06
    20662 visningar
    46 svar
    46
    20662

    Flytta till Australien - Perth

    Hej, är det någon här som bor i närheten av Perth eller annan del i Australien som kan ge mig lite tips. Vi ska flytta till antingen Perth eller Gerlaldton. Min man röstar för Geraldton men jag är orolig för att det är för litet... Någon som vet? Blir glad för svar !

     

  • Svar på tråden Flytta till Australien - Perth
  • Äldre 12 Dec 15:02
    #11
    banansmoothie skrev 2010-12-11 13:31:19 följande:
    Hahahaha har du nånsin testat att säga "it's pretty crap" när de frågar typ i supermarket? Det är jättekul att se deras reaktion .
    det har jag faktiskt inte, men så tyckte jag länge att det var störande att dem kom och störde mig i min shopping :) så jag brukade inte säga så mycket. Många svarar ju tom med "hey" när dem blir frågade "how you going?", vilket är fullt acceptabelt och ingen som reagerar på, antar eftersom att deras "how you going" egentligen kunde vara ett "hey" det med :)
  • adelai­de
    Äldre 14 Dec 05:55
    #12

    jag har bott i Australien i 10 ar och alskar livet har. Jag flyttade hit och borjade plugga -98 och akte hem till Stockholm 06-08, men flyttade tillbaka hit for att jag saknade det for mycket.

    Visst maste man som andra har sager vara lite utatriktad och jobba pa vanskapen mend det ar nog ganska lika overallt tror jag.

    Nu har jag en massa aussiekompisar, inga svenskar eller skandivainer overhuvudtaget, men det ska andras nu nar jag har barn. Vill att hon ska lara sej svenska.

    Fraga pa om det ar nagot du undrar over.

  • Nim
    Äldre 26 Dec 14:53
    #13

    Beror lite pa vilken livs stil du vill ha... Men Perth ar lite som en sommning smastad. Glom inte heller att det ar varldens mest avslagsna stad, kan darfor vara skont att ha narhet till lite storre affarer, schyssta restauranger osv. Och flygplatsen. Perth ar ett harligt stalle men liknar inte en europeisk stad. Sjalva centrum ar litet men sen finns det manga trevliga fororter runtom. Och fantastiska strander.

    Personligen hade jag definitivt valt |Perth. Lycka till!

  • annbom
    Äldre 29 Dec 16:01
    #14
    ellen2008 skrev 2010-12-08 09:52:50 följande:
    Hej, tack för ditt svar. Vi flyttar troligen i september 2011. Mycket som ska planeras...... Hur länge har du bott i Australien? Trivs du?

     
    Vi kommer också troligtvis att flytta i sep -11, fast vi kommer att bo i Sydney
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Äldre 11 Jan 11:40
    #15

    Hej
    Tack snälla för alla svar !! Uppskattar det supermycket !
    Vi flyttar dit för mannens jobb.... jag hoppas på att hitta något jobb men inte heltid eller kanske starta upp någon business och jobba hemifrån?..... Vi har 2 barn på 5&3 år så de kommer gå i skola. Någon som vet något om skolor? Rekommenderar ni privata? Och vet någon hur det går till med försäkringar, behöver man en sjukförsäkring? Någon annan försäkring? Oj, vad många frågor jag har....
    Är det några kostnader som kommer till som inte finns i Sverige? Typ avdrag för lön för pension? Är det dyrt att leva där? Försöker göra en budget och se om vi klarar oss på mannens lön.

    Tack alla ni som kommer med tips !

     

  • annbom
    Äldre 11 Jan 16:14
    #16
    ellen2008 skrev 2011-01-11 11:40:06 följande:
    Hej
    Tack snälla för alla svar !! Uppskattar det supermycket !
    Vi flyttar dit för mannens jobb.... jag hoppas på att hitta något jobb men inte heltid eller kanske starta upp någon business och jobba hemifrån?..... Vi har 2 barn på 5&3 år så de kommer gå i skola. Någon som vet något om skolor? Rekommenderar ni privata? Och vet någon hur det går till med försäkringar, behöver man en sjukförsäkring? Någon annan försäkring? Oj, vad många frågor jag har....
    Är det några kostnader som kommer till som inte finns i Sverige? Typ avdrag för lön för pension? Är det dyrt att leva där? Försöker göra en budget och se om vi klarar oss på mannens lön.

    Tack alla ni som kommer med tips !

     
    Vi håller också på att kolla upp hur ekonomin kommer att vara. Jag kommer i alla fall vara hemma första året, tills minstingen blir 2,5 sedan hoppas jag kunna få till det så jag kan jobba
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Äldre 15 Jan 09:21
    #17
    ellen2008 skrev 2011-01-11 11:40:06 följande:
    Hej
    Tack snälla för alla svar !! Uppskattar det supermycket !
    Vi flyttar dit för mannens jobb.... jag hoppas på att hitta något jobb men inte heltid eller kanske starta upp någon business och jobba hemifrån?..... Vi har 2 barn på 5&3 år så de kommer gå i skola. Någon som vet något om skolor? Rekommenderar ni privata? Och vet någon hur det går till med försäkringar, behöver man en sjukförsäkring? Någon annan försäkring? Oj, vad många frågor jag har....
    Är det några kostnader som kommer till som inte finns i Sverige? Typ avdrag för lön för pension? Är det dyrt att leva där? Försöker göra en budget och se om vi klarar oss på mannens lön.

    Tack alla ni som kommer med tips !

     
    Privata eller inte, beror ju helt på var du befinner dig. Det finns många bra public schools.
    En del av din lön brukar automatiskt gå till din super annuation (pensionsspar), din arbetsgivare måste vanligen betala den innan pengarna betalas ut till dig. Ofta har företag en speciell super som man skriver upp sig med, men man kan nominera sin egen. Det finns massor med olika med olika benefits och räntor och avgifter osv. Det kan vara värt att undersöka vilka som är bäst för era behov.  Dem pengarna är ju låsta tills pensionsålder. Är du dock inte medborgare eller Permanent Resident så kan du vanligen begära att få dem utbetalda om ni lämnar australien för gott.

    Sjukförsäkring, de flesta har privat täckning ja. Man behöver inte, men har man det inte brukar man betala 1% extra i skatt, om det fortfarande gäller. Sjukförsäkringarna brukar ha glasögon/linser inkluderat, såväl som dental care, olika täckningar, sjukgymnastik och ibland chiropractor och massage, så det kan vara värt det bara för det ibland. Hospital cover brukar vara de högre covereage med högre premier. Maternity cover så att man kan föda på private hospital är ett extra som man måste ha i ett år innan man kan använda sig av, detta så att man inte blir gravid och skaffar det då, utan det måste vara förplanerat.

    Andra försäkringar, ja Home and Contents insurance. Hemförsäkring alltså. Äger ni huset behöver ni hus och innehållsförsäkring, hyr ni behöver ni ju bara contents insurance. Dock är det inte ett krav för att hyra, vilket det ibland kan vara i sverige.

    Kör ni bil behöver ni ju bilförsäkring, även här finns det inget måste att ni måste ha det som i sverige, third party insurance kommer med vägskatten ofta (iaf i WA).

    Det är vad jag kan komma på nu.

    Moa
  • Äldre 15 Jan 15:41
    #18

    Hej!
    tack för alla svar, toppen att veta!
    det är möjligvis ingen som har ett namb på en "facilator" som hjälper till med ansökan om uppehållstillstånd?
    Vi har nu bestämt oss för att flytta i december 2011, lång tid kvar men tiden går så fort!!

  • London­vibes
    Äldre 15 Jan 21:44
    #19
    ellen2008 skrev 2011-01-15 15:41:03 följande:
    Hej!
    tack för alla svar, toppen att veta!
    det är möjligvis ingen som har ett namb på en "facilator" som hjälper till med ansökan om uppehållstillstånd?
    Vi har nu bestämt oss för att flytta i december 2011, lång tid kvar men tiden går så fort!!
    Vad är det för typ av visum du ska söka? Personligen tycker jag att det är bortkastade pengar att betala någon att hjälpa till med ansökan, men det kanske beror på typen av visum. När jag sökte så gick det att läsa sig till allt man behövde i en broschyr med 'guidelines'.

     Beroende på visum så kan det ta väldig lång tid innan man fått det beviljat så det är nog bra att vara ute i god tid
  • Äldre 15 Jan 22:22
    #20

    jaha, trodde det var superkrångligt! vad sökte du för visa?
    vi kommer antagligen söka
    State/Territory Sponsored Senior Executive (Provisional) (Subclass 164)

Svar på tråden Flytta till Australien - Perth