Inlägg från: Anonym (Yrja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Anonym (ADD 72) skrev 2011-03-21 03:10:04 följande:
    Hej, nu fann jag tråden Skrattande.

Är i full gång med utredning nu, önskar jag kan få den bekräftad någon gång så man kan hantera allt på ett lätare sätt.

Hur man utvecklar de positiva sidorna har jag ingen aning om....än Flört
    Hur går det med utredningen då? Har de antytt åt vilket håll det lutar?
  • Anonym (Yrja)
    Anonym (ADD 72) skrev 2011-03-21 23:12:05 följande:
    Tack, känns så bra när man blir varmt välkommen Hjärta
    Hjärta 
  • Anonym (Yrja)
    Anonym (Kickan) skrev 2011-03-22 07:39:55 följande:
    allt är bara skit, vill så mycket men det händer ingenting. Är i slutet på min utbildning,men kommer ingenstans. jag klarar inte pressen. alla frågar när är du färdig? och jag svarar till sommaren, men jag tror knappt på mig själv när jag säger det, fast jag vet att jag måste bli färdig. Jag åker och sätter mig i skolan varje dag (läser på distans) för hemma kan jag inte sitta. men det hjälper inte för jag tappar fokus och det blir inte bättre av att de jag pluggar med också tycker det är jobbigt och inte har någon studiemotivation. Jag fattar inte hur jag ska klara  detta... mycket deppigt inlägg.

Tack för välkommnadet Yrja
    Åhh, jag känner igen mig massor..!

Det här du säger om att "alla frågar"... det tycker jag du kan strunta i! Dom gör det säkert med välvilja eller av artighet.. men det är ditt liv och du måste göra det som känns rätt för dig!  Tycker du att utbildningen känns rätt för dig? Leder den till något som du vill jobba med?  I så fall kanske det är värt att kämpa dig igenom de sista momenten. Eller kanske du behöver ett avbrott för att "ladda batterierna" och slutföra utbildningen senare? Eller drömmar du egentligen om andra utbildningar/jobb innerst inne? Om du inte är motiverad att slutföra utbildningen nu så kanske du skulle tänka om..
  • Anonym (Yrja)
    Anonym (Kickan) skrev 2011-03-22 20:23:54 följande:
    Alltså jag vill verkligen bli färdig. Blir usk då.Får ju bättre lön och mer jobb. Började läsa på heltid men det sket sig väldigt fort då jag inte kunde planera hur länge jag skulle arbeta med varje del i kurserna, jag dök ner djupt och gjorde stora arbeten och visst jag fick mvg men jag hann inte det jag skulle så det blev panik och sammanbrott, sen har jag som tur kunnat validera bort en del kurser och läst på 75% och nu på 50%. Men ekonomin har ju inte varit så bra, men det får gå. Jag behöver nån som puschar och uppmuntrar och ger positiv feedback hela tiden så jag vet att jag gör rätt. Jag vet att jag kan. Det är bara mina sketans problem som ställer till det. I morgon då ska det pluggasSolig
    Ok! Lycka till med pluggandet då! Solig
  • Anonym (Yrja)
    Anonym (ADD 72) skrev 2011-03-22 20:34:19 följande:
    Ja det lutar mot ADD, just därför var jag berättigad att komma in på utredningslistan.

Hur går det för dig ?
    Ok, själv har jag inte börjat någon utredning, jag har inte energi till det just nu.. men kanske till sommaren.
  • Anonym (Yrja)
    Anonym (odiagnostiserad) skrev 2011-03-25 15:35:14 följande:
    Funderar från och till om jag har adhd, läser någon artikel och tårarna väller upp i ögonen. Jaha det var därför och jaha det är därför. En förklaring till varför inte livet kännts så lätt och varför jag reagerar och tänker som jag gör. Men sen vill jag inte ha någon diagnos, jag är ju jag, jag vill inte äta någon medicin, det går ju bra som det gör, med en rad åtgärder, planerande, struktur och disciplin. Har kraschat, rest mig upp, envist, gått i terapi, rett ut, fortfarande massa frågetecken. 31 år och inte "blivit" någon ännu, tröttnat på allt jag gjort, längsta jobbet varade ett år. Pluggar nu, mest för att ge mig tid, hur stor chans är det att jag kommer jobba med det jag utbildar mig till? Vem vet, men nu har jag iallafall skjutit det på framtiden. Lagt problemet på framtiden, kan låtsas som att allt är normalt och att jag oxå ska bli någonting. Denna önskan om att få vara normal, nu kanske jag förstår. Vad händer om jag får en diagnos, jag är ju ändå jag
    Hej! Klart att du är du!  Flört Men om du förstår dig själv bättre så kanske du lättare kan lyfta fram dina styrkor! Det finns föresten en bra bok som heter just: "ADHD/ADD som vuxen : så lyfter du fram dina styrkor" av Lara Honos-Webb. Kanske du skulle klara av ett jobb längre om du verkligen hittade det som är rätt för just dig?

Du skriver "det går ju bra som det gör"...  vad tror du skulle gå sämre om du fick en diagnos?

Du skriver även "31 år och inte "blivit" någon ännu". Jag tror det är jättevanligt att känna precis så i den åldern (jag är i samma ålder), lite 30-års kris..? Man känner ju omgivningen förväntningar men det är ju inte alltid så lätt att leva upp till.. Jag har varken fast jobb, barn, villa eller volvo liksom.. Obestämd

Jag är lite nyfiken, tyckte du att terapin hjälpte dig? på vilket sätt?
  • Anonym (Yrja)

Jag är känslig för kläder som skaver, kliar, sticks, är trånga eller bara känna "fel". Är det någon här som har tips på kläder/klädmärken i skönt material (gärna bra kvalitett) som sitter bra på utan att skava, klia, ja ni fattar... och som passar på 30-åriga kvinnor? Glad  

• Anonym (Yrja)

Om det är fler här som käkar sertraln så vill jag varna er för märket "sertalin teva". Det innehåller ett blått färgämne "E132" (indigokarmin) som är känt för att kunna framkalla allergier som klåda och andningssvårigheter. Jag själv fick grym klåda på rygg och armar efter att jag började äta dem Rynkar på näsan

Jag tycker det känns otroligt onödigt att stoppa i sig mer färgämnen än nödvändigt och jag fattar inte vitsen med färgade tabletter (!?), framförallt inte när det gäller tabletter som man ska äta dagligen under en lång tid..

• Anonym (Yrja)
    Anonym (struktureratkaos) skrev 2011-04-05 12:45:29 följande:
    Hej på er!

Jag är en kvinna på 33 år som är under utredning just nu. Jag väntar på attt läkaren ska sammanställa resultaten och delge mig vad det gav.
    OrosieO skrev 2011-04-05 13:21:45 följande:
    Hej alla! :)

Hittade den här tråden och tänkte följa den :) Har haft diagnos på bipolär i ca tre år och förra året fick
    jag diagnosen ADHD.
    Hej på er! Välkomna hit! Glad
  • Anonym (Yrja)
    Anonym (Alle) skrev 2011-04-05 15:38:29 följande:
    Jaha....var till läkaren igår för sista samtalet och den kliniska bedömningen i basutredningen...och det var ord och inga visor....
    Utredaren hade hittat 4 av 5 kriterier för borderline och det sista framkom vid samtalet idag, så borderline light eller vad man ska säga, samt att jag har drag av asperger, och uppfyller även ett par kriterier för narcissist med dragning åt heriodronist + lite symtom på Dissociativ Störning...ska nu vidare med ADHD-utredning samt kanske även Asperger....
    MYCKET att ta in blev det...
    Jag funderar om det är vanligare att just tjejer/kvinnor har kombinatonen ADHD/Asperger? Jag tycker killar oftare verkar ha "bara" ADHD eller Aspeger och inte kombinerat.. ja, det var bara en tanke som slog mig och jag har absolut ingen fakta/statistik bakom tanken så jag kan ha helt fel Flört 
  • Anonym (Yrja)
    din skrev 2011-06-03 15:48:49 följande:
    Som alla tråd, det bli skrivande enbart mellan 2-3 personer,och resten ska se /läsa deras text.

Kan ni 2-3 personer INTE skriva eran privata via ett brev???
    Det underlättar för de andra hänga med.
    Hej och välkommen till tråden. Jag förstår att det kan vara svårt att hänga med i alla diskussioner. Själv tycker jag det är jättekul att det är liv här i tråden och jag blir jätteglad av att läsa alla inlägg för jag känner igen mig själv i massor i vissa inlägg och kan skratta åt andra. Det förgyller min tillvara att veta att det finns andra som har liknande problem som mig själv.

Jag vill att man ska få vara sig själv i den här tråden och så länge folk följer familjelivs regler tror jag inga pekpinnar behövs. Om du inte gillar tråden föreslår jag att du startar en ny tråd där folk kan följa dina regler.

• Anonym (Yrja)
    din skrev 2011-06-03 17:58:40 följande:
    Javisst jag är jätte söt, och även charmig. det har jag hört  många ggr tidigare.Skrattande Är du intresserad ,så hör gärna av dig.Flört
    Innehået,det kan vara om själva ämnet som T:S har skrivit, det verkar som många har även dyslexi och svårt att läsa ,vad ämnet handlar om. De skriver om vad som helst och hur som helst-Skål
    Det finns så många regler i samhället att följa. Regler som jag tycker hindrar kreativiteten, spontaniteten osv. Jag ville skapa en mötesplats där vi kan mötas och utbyta tankar och ha högt i tak. Det kanske inte passar alla men jag tror att det finns många som uppskattar tråden som den är. Glad

Har du själv ADHD?
  • Anonym (Yrja)
    mammabecka skrev 2011-06-03 15:37:07 följande:
    Vill bara peppa alla adhd:are lite genom att skriva ner vanliga styrkor hos sånna som oss ;)

ENVISHET
    UPPFINNINGSRIKEDOM
    ÖPPENHET
    ÄRLIGHET
    HITTAR PÅ OKONVENTIONELLA LÖSNINGAR
    VÅGAR PROVA
    UPPFINNARE
    ENGAGERADE
    TAR SIN PUBLIK
    IDÉRIKA
    POSITIVA
    EJ LÅNGSINTA (kan inte vara, för vi glömmer lika fort )
    KONSTNÄRLIGA
    ALLTID NÅGOT PÅ GÅNG
    RESER SIG EFTER FALL
    CHARMIGA
    GÖR DET OMÖJLIGA MÖJLIGT (stora nya innovativa idéer)

Vi är fantastiska helt enkelt
    Tack för peppningen!! Jag funderar om man skulle uppdatera TS med våra styrkor. Det är en jättebra lista och det är ju synd om den bara försvinnner bland alla andra inlägg.
  • Anonym (Yrja)
    Tinasnurr skrev 2011-06-12 17:22:12 följande:
    Ska jag berätta hur jag måste göra för att det ska bli något gjort hemma öht.

Jag kollar på tv och springer som en idiot och plockar i reklamen. Inte det bästa tipsetFlört, men man hinner faktiskt en hel del på 5 min i taget, och det är ju reklam ganska oftaSkrattande 

Precis så gör jag också! Glad
  • Anonym (Yrja)
    Tillalamm skrev 2011-06-28 13:10:42 följande:
    Har ganska nyligen fått en ADHD diagnos men känner inte detta tillstånd så bra ännu.

Blir inte klok på alla dessa symptom. Känner mig ofta speedad och uppe i varv SAMTIDIGT som jag är väldigt trött, ibland nästan så att jag inte kan stå på benen. Har alltid fjärilar i magen - sådär som det kändes när man skulle prata inför klassen i skolan Flört. Alltid väldigt seg i huvudet eller hur jag nu ska beskriva det.

Känner någon igen detta?
    Ja, jag har också fjärilar i magen. Som att jag är rädd för något men vet inte vad. Seg i huvudet är jag också.

Äter du någon medicin? Jag tycker sertralin hjälper mot fjärilarna.
    Anonym (Ida) skrev 2011-07-28 13:17:25 följande:
    Någon med ADHD som känner igen sig i att man har ett EXTREMT sötsug som aldrig riktigt släpper taget?
    Jaa! Jag har alltid varit en riktig gottegris! Jag använder ofta godis som belöning när jag städar eller pluggar eller annat..
  • Anonym (Yrja)

Välkomna hit alla nya! Glad

• Anonym (Yrja)
    Minifer skrev 2012-01-28 00:05:13 följande:
    Syns det för andra att man är medlem? Har jag redan frågat det? Blandar ihop trådarna här lite =)
    Jo, det går att se vilka som är medlemmar. Tyvärr har facebook knasiga inställnigar så det går inte att skapa en sökbar grupp med hemliga medlemmar. Däremot går det att skapa en hemlig grupp med hemliga medlemmar, men då är det ju ingen som hittar igen den heller..
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen