Inlägg från: Anonym (Yrja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Funkar det bra för er att ha övernattningsgäster? Typ långväga släktingar och bekanta.. Jag tycker det är grymt påfrestande! Inte nog med att man ska ha städat och fixat middag.. man ska erbjuda renbäddad säng, fixa frukostmat, underhålla personen mer än bara ett par timmar.. det blir liksom lite för mycket på en gång tycker jag Obestämd

• Anonym (Yrja)
    strulmaja skrev 2010-12-08 13:53:37 följande:
    Hörni tjejer (för det är väl bara tjejer som skrivit i trådarna hitills?)

Hur många av er skulle våga outa sig i en grupp på Facebook?
    Jag tänker då en sluten grupp där inte vem som helst kan bli medlem eller läsa det som skrivs.
    Namnet på gruppen behöver inte heller ha ett namn som "Vi med ADD/ADHD" för visst är det så att ens vänner ser vilka grupper man joinar på fejjan? Så, om man nu inte skulle vilja att andra såg det kan man ju döpa gruppen till vad som egentligen, som inte kan relateras till ADHD/ADD. Kanske "Virrpannorna" eller "Strulmajorna"? Cool 

Om vi hade en sådan grupp på FB skulle vi kunna dela med oss av varandras målningar, foton, peppa och stötta, komma med råd och tips till varandra på ett helt annat sätt än här. Jag skulle tycka det var jätteroligt att få del av ert skapande, bli inspirerad och inspirera och jag tänker att där skulle finnas en grundtrygghet i att kunna göra det när man vet att alla i gruppen har liknande eller samma problem och svårigheter som en själv. 

Men, finns behovet ens? Inge kul att starta en grupp där man är ensam medlem. Kan bli lite tråkigt då tror jag Flört 
    Jag går gärna med i en sån grupp! Det skulle vara skoj! Men precis som du skriver är det bra om den inte är direkt kopplad till ADD..
  • Anonym (Yrja)

Ja, alla är välkomna! Jag har själv ingen diagnos..

• Anonym (Yrja)
    Takex skrev 2010-12-08 03:50:15 följande:
    Tar och postar här så den läggs till i favoriter! Jag går i KBT för ADDn och hjälper gärna till med tips som jag får lära mig och tycker fungerar!
    Tips mottages tacksamt! Vad får du lära dig i kbt´n?
  • Anonym (Yrja)
    Anonym (Adhd-mamma) skrev 2010-12-10 23:49:17 följande:
    Jag läste om någon som skrev att hon hade börjat med schema. Jag skulle verkligen behöva det!

För mig är det en bedrift bara att duscha, borsta tänderna och klä på mig (eller snarare att välja kläder).

Sminka mig gör jag sällan, förutom maskara som jag har insett att jag måste ha. Det är typ en oskriven regel har jag märkt. Men att sedan tvätta av mig det på kvällen, jag kan det bara inte! Känns som hela ansiktet håller på att trilla av, jag har väldigt svårt för att vara torr i ansiktet, det är en obehagskänsla som är näst intill okontrollerbar för mig. Dessutom är det SÅ jobbigt!  

Duscha gör jag på morgonen, tack vare att jag har en frisyr som gör att jag måste blöta och föna innan jag kan visa mig. Ska jag inte ut hoppar jag ofta över duschen, men går då med en ständig oro över att någon ska komma och ringa på dörren.

Jag vet inte hur många almanackor jag har köpt med tanken att "nu ska jag börja mitt nya liv" skriva upp allt jag ska göra, så som möten dagistider arbetstider osv. Men det slutar alltid med att jag inte orkar fortsätta med almanacka,. Det slutar dock ALLTID med att jag köper en ny.

Jag älskar listor, har insett att jag arbetar väldigt effektivt när jag har listor. Om jag tex har en ledig dag mitt i veckan och ska passa på att städa (jobbar alltid bäst under en viss stress, trots att jag är stresskänslig, hur fungerar det?) skriver jag ofta listor över vad jag ska städa, i vilken ordning och hur lång tid det får ta. Orkar jag hålla mig efter den går det riktigt bra.

Hos oss är det städdag på torsdagar. Är jag ledig en torsdag och har lovat att ha det fixat innan gubben min kommer hem kan jag börja kl, 9 på morgonen men finner alltid massor av annan jag "måste" göra, det resulterar i att jag gör 90 % timmen innan gubben min kommer hem. Men då är jag å andra sidan fruktansvärt effektiv. Trots det har ju hela dagen gått...

Hur snurrigt blev inte det här?

Jo, det jag ville veta är hur jag får ork/motivation att skriva schemat varje dag??
    Ja! Jag har jättestora problem att välja käder! Hittar aldrig något att ta på mig. Det händer ofta att jag vet vad jag vill ha på mig men så ligger det plagget i tvätten eller jag hittar bara inte igen det och då har jag svårt att släppa det och välja nåt annat.

Sminka mig gör jag nästan aldrig. Jag fattar inte vitsen med det. Ja jag vet att det är en oskriven regel för kvinnor att sminka sig men jag fattar inte varför. Jag tycker människor (både män och kvinnor) är vackra naturlgt. 
  • Anonym (Yrja)
    strulmaja skrev 2010-12-17 14:06:53 följande:
    Hur ofta händer det er att ni tänker på att göra en sak, ja ni kanske t.o.m bestämmer er för att japp, det ska jag göra men ett par minuter senare har ni glömt varför ni behövde göra den där saken och skiter i det för att senare komma på varför det var så viktigt att göra det men inser att det då är försent/ har skitit sig? Detta händer mig nästan dagligen. Blir så trött!
    Ja, det händer mig ibland! Fast oftast glömmer jag att jag ska göra den där saken.. och inte bara varför.. suck
  • Anonym (Yrja)

Jag lånade en bok på bibblan:"Nu försår jag mig själv-en berättelse om adhd" av Pernille Dysthe. Är det någon som har läst den? Jag tyckte den kändes rörig och jag tappade intresset redan efter några sidor. Obestämd

• Anonym (Yrja)

Tack för snabbt svar! Jag tyckte att titeln lät så bra, alla vill ju förstå sig själva liksom..

Men då ska jag satsa på att läsa "vuxna med damp/adhd" istället :)

• Anonym (Yrja)

Något jag har haft problem med vad gäller konsekvenser är det här med att sanningen kan såra folk. Jag har ofta fått höra att jag är ärlig, men jag misstänker att jag ofta är lite för ärlig. Det kansk vore bättre ibland att vara tyst eller använda "vita lögner" med det känns så falskt och oäkta. 

Jag kan ibland bli irriterad på mig själv för att jag känner till konsekvenserna men väljer fel ändå. Tex om jag ska gå ut och gå så vet jag egentligen att det blir kallt om jag inte tar på mig långkalsonger under jeansen innan, men sen tänker jag äsch det är nog inte så farligt och går ut utan långkalsoner och får frysa häcken av mig hela promenaden. *slå mg själv i skallen smiley*

En annan sak är att jag upplever att folk ofta blir upprörda om man frågar om konsekvenserna. Om vi tex tar det här som takex skrev att i Usa så ger de medicin även till folk utan adhd (för det gör dem piggare också). Jag ser inte konsekvenserna av det så tydligt, allså jag förstår antydan att det inte är bra men ser inte exakt varför. Men jag upplever att om jag skulle fråga varför det inte är bra så skulle jag riskera att reta upp folk för de tror att jag ifrågasätter resonemanget när jag egentligen bara vill förstå. Nu skulle det kanske inte bli så i den här tråden men jag har upplevt det i andra trådar och IRL Obestämd

Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen