• Anonym

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

i morgon påbörjar jag min utredning!

Jag både vill och inte vill, jag är livrädd för att de ska titta på mig och säga "nej, du har inte adhd, du är bara dum i huvudet som inte klarar av att slutföra saker, som inte klarar av att hålla koll, varför tror du att vi ska hjälpa dig?" 

Några tips och råd inför morgondagen? *dödsnervös* 

• Anonym

Vad kan man få för hjälp efter diagnos?

• Anonym
    Minifer skrev 2012-02-27 13:49:14 följande:
    åååh!! Åh en sådan vill jag ha!!! Fick du betala för den, hur får man sådana? Skulle sätta tusen mottagare på min telefon, tappar bort den 20ggr per dag, och nycklarna! Hehe, jag har också en tvååring som gömmer grejer på konstiga ställen =)
    Såna finns på Elgiganten, kostar ca 30-40 kr, köp köp! -jag ska
  • Anonym

någon mer med adhd som blir rätt personlighets förändrad av alokohol & gör bort sig ibland??

• Anonym
    Tillalamm skrev 2012-02-29 10:20:26 följande:
    Låter ju kanon med spisvakt, jag glömmer hela tiden plattor och kommer på det först när det lukar bränt. Inte bra. Kan du inte fråga din arbetsterapeut om det finns sån hjälp att få om hon inte kan ge dig det? Det är ju skumt att det ska behöva vara sån skillnad mellan arbetsterapeuter kan man tycka.

Inte jag själv, men min man som också har ADHD blir jättejobbig när han dricker alkohol - störig som sjutton, ettrigt och gåpåig samt efter ett tag aggressiv. Tack och lov har han tagit tag i det eftersom ingen i bekantskapskretsen orkar med honom när han dricker. Han är inte sån till vardags kan tilläggas.
    ok tack för svar blir själv först jättesocial & snackig sen kan jag bli kaxig & tappar omdömme
  • Anonym

Hur gamla är ni här?
    Vid vilken ålder har ni fått/misstänkt diagnos?
    Vem var det som sa att ni skulle utredas? Sökte ni själva? 

• Anonym
    Anonym (Alle) skrev 2012-03-22 13:22:54 följande:
    Jaha - då var utredningen klar - jag är ingen NPF utan ett psykfall...
    förstår att du mår dåligt... vad var det för något? 
  • Anonym

Jag håller på med min utredning, svårt dock att finna någon som kan berätta hur det var när jag var barn.. Mamma är sjuk, min syster var fullt upptagen av sig själv, min far är död.

I alla fall säger psykologen att jag med all sannolikhet har ADHD (jag trodde själv på ADD faktiskt) med övervikt åt det okoncentrerade hållet (utredningen är inte helt klar pga barndomsbiten som saknas, men det kommer vi kanske inte ens få) och jag har fått en massa tips på hur jag ska få min vardag att fungera men det mesta har jag ju redan anammat sedan flera år; kalendrar, påminnelser, skriva upp osv. 

Var hittar jag mer hjälp med att få ordning på min vardag? Tex att få städat, en så enkel sak som att duscha osv..? Tvätten blir liggande tills vi inte har några rena kläder alls, därefter ligger den rena tvätten i en hög där vi plockar.. INTE acceptabelt! 

• Anonym

Ni med ADD som medicinerar hur har ni blivit på medicinen? Vilken skillnad märks mest från innan medicineringen?

Är så less på o må som jag mår och intressant och höra om man kan förvänta sig någon förbättring av mediciner (jag vet att alla reagerar olika men ändå).

Jag fick tvinga mig själv idag o plocka ihop här hemma för det var kaos men jag gör bara det ytliga borde torka golven och städa mer ordentligt men jag orkar helt enkelt inte. Efter det jag gjorde idag är jag helt slutkörd och irriterad och behöver bara stänga in mig för mig själv en stund.

Jag kan inte ha det såhär... väntar på o höra om jag kan få medicinera i avvaktan på diagnos eller få den avklarad så snart som möjligt. Har nästa tid om 16 dagar hos psykologen men hoppas höra något innan dess, lr iaf att få förbereda lite inför att börja medicinera, han sa att jag kanske kunde gå o ta prover osv... men han har sagt en jävla massa de senaste tre gångerna och inte ett skit av det har hänt ändå.

Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen