Inlägg från: Minifer |Visa alla inlägg
  • Minifer
    Anonym (AHDH) skrev 2012-02-27 06:25:00 följande:
    Enligt min läkare finns bara två typer, Concerta och Strattera, de funkar likadant och eftersom jag reagerar så fel på dem så är det ingen mening att fortsätta förstöra mitt liv med dem :)

Hoppas det funkar för dig, precis i början märkte jag en positiv skillnad iaf =)
    Ritalin och Metamina då?

Tack!! =)
    mammamia78 skrev 2012-02-27 09:21:35 följande:
    skulle varit till psykologen idag för o diskutera om utredning kan skyndas på eller om jag kan börja medicinera innan utredning medan jag väntar men de ringde o sa att han var hemma m sjukt barn idag. Tyyypiiiiiskt får vänta tills han hör av sig nu då ist för ny tid, jag hatar o vänta på saker ju.
    Men buääh, precis samma hände mig, sjukt irriterande! Hoppas de hör av sig fort!
  • Minifer
    Tillalamm skrev 2012-02-27 11:27:04 följande:
    Jag tål inte heller medicinerna, segt eftersom man ju hoppats på effekt. Det som jag har jobbat med är struktur, ordning, balans och stresshantering, vilket min arbetsterapeut hjälpt till med. För mig är det jätteviktigt med en dagstruktur så att jag inte blir stressad eller glömmer något. Just nu letar jag också efter ett jobb med en lugn miljö och strkturerade arbetsuppgifter. Jag har några hjälpmedel som jag fått utskrivna också (mobil, bolltäcke och sakletare). Allt för att få vardagen att funka hyfsatGlad
    tråkigt med medicinen =( Vad är en sakletare?
  • Minifer
    Tillalamm skrev 2012-02-27 13:23:01 följande:
    En fjärrkontroll typ, med små mottagare som man kan fästa på saker som ofta tappas bort. När borttappning har inträffat så trycker man på fjärkontrollen så piper mottagaren=försvinnen sak hittas på direkten. Numera slipper jag leta 15 min efter nycklarna varje morgon. Fast det är inte bara jag som tappar bort, haha - igår hade min tvååring stoppat in mina nycklar i en kastrull längst in i grytskåpet och satt locket på...
    åååh!! Åh en sådan vill jag ha!!! Fick du betala för den, hur får man sådana? Skulle sätta tusen mottagare på min telefon, tappar bort den 20ggr per dag, och nycklarna! Hehe, jag har också en tvååring som gömmer grejer på konstiga ställen =)
  • Minifer
    Anonym (AHDH) skrev 2012-02-27 13:55:20 följande:
    Tror de funkar på samma vis som Stratteran?

Concerta är ju centralstimulerande och den andra inte, skulle aldrig våga prova nåt sånt igen, har inte råd att vara borta 3 månader från familj å allt som jag byggt upp. Det liksom raseras när det går snett..

Vet att det finns minnesträning men det verkar som att det skiljer vart man bor hur prioriterat sådant är.
    ritalin och metamina är centralstimulerande också, strattera är gammal antidepp som används mot adhd. 3 månader, jösses! Men fy vilken pärs det måste ha varit!
  • Minifer

Happ!

Då var det klart. Det bidde liksom ingen utredning för mig. 3 timmar med överläkaren var allt. Det känns skönt att slippa alla tester och lång process, men det känns himla snopet! Jag ville ju göra begåvningstest och babbla med psykolog :P Men nu har jag fått min diagnos i alla fall, och medicinen funkar över all förväntan. Awesome!

• Minifer
    Anonym (Add-depp-morsan) skrev 2012-03-09 23:55:17 följande:
    minifer: kanske är knäpp, men fattade inte bilden du lade ut
    Har du sett de andra som cirkulerar på fejjan som beskriver olika yrken ur olika människor point of view? Poängen är att en person med adhd/add som skall göra en liknande blir för distraherad för att göra klart den =)
  • Minifer
    Malla70 skrev 2012-03-16 11:22:03 följande:
    En fråga... Hur lång tid tog det för er att få träffa en första kontakt till utredning?

Här i Sveg kommer det att dröja 6 veckor innan jag ens får en kallelse.  Tiden kan sedan ligga ännu några veckor fram i tiden :(
    Och OM jag får en utredning så ligger den i Östersund, dvs 18 mil från mig och det lär ju ta 5 år innan en sådan tid fås. Man bor helt klart i fel ände av landet när det gäller sånt här...
    tog kontakt i september tror jag, i början på december hade jag "sluss-samtal" och i början på januari började utredningen. Och slutade, eftersom han satte diagnos på typ en gång

Glurgh, jag har höjt min dos concerta idag från 18 till 36. MÅr inte så braaa, alalalala! Hoppas det blir bättre snart =/
  • Minifer
    HäxanSurtant skrev 2012-03-16 19:11:25 följande:
    Har bara ögnat igenom lite, men kanon juh!!! Har inte ro att läsa nu, får bli en dag när min hjärna inte är som ett inferno av saker jag måste göra och få gjort ( som nu) ändå vet ja att ja inget kommer få gjort nu när jag är barnledig, blir så trött.

På söndag kommer ångesten över allt jag inte gjort som jag borde gjort äta upp mig, men jag får bara inte ryckt upp mig Obestämd
    eller hur! Har själv bara orkat läsa ett par inlägg än, men verkar jättebra!
    Malla70 skrev 2012-03-16 13:38:51 följande:
    Oj va snabbt!! Ni har korta ledningar där ni bor hör jag... här har det gått 4 veckor och jag har inte ens fått en läkartid än....
    Jag är inte alls så insatt i medicineringen men hoppas för din skull att det blir bättre! Kram!  Och tack för svar!
    Ja det var helt galet! Det längsta jag väntade var på remissen från VC, eller att den skulle svaras på. Som nackdel får man inte hjälp med ett piss mer än medicin här =( Tack! Har varit en jobbig dag, men hoppas det blir bättre imorgon.
    Moonis skrev 2012-03-16 13:36:50 följande:
    Sambon mådde skit på Concertan så han bytte till Strattera. Han blev väldigt känslokall på dom men hoppas dom fungerar för dig. Inkörning på medicin är aldrig kul Obestämd
    Hur mådde ahn skit och på vilket sätt blev han känslokall? Jag upplever att saker som innan hade gjort mig upprörd nu bara rinner av mig, vilket är väldigt skönt. Inte så brydd liksom.
  • Minifer
    Anonym skrev 2012-04-01 12:55:52 följande:
    Ni med ADD som medicinerar hur har ni blivit på medicinen? Vilken skillnad märks mest från innan medicineringen?

Är så less på o må som jag mår och intressant och höra om man kan förvänta sig någon förbättring av mediciner (jag vet att alla reagerar olika men ändå).

Jag fick tvinga mig själv idag o plocka ihop här hemma för det var kaos men jag gör bara det ytliga borde torka golven och städa mer ordentligt men jag orkar helt enkelt inte. Efter det jag gjorde idag är jag helt slutkörd och irriterad och behöver bara stänga in mig för mig själv en stund.

Jag kan inte ha det såhär... väntar på o höra om jag kan få medicinera i avvaktan på diagnos eller få den avklarad så snart som möjligt. Har nästa tid om 16 dagar hos psykologen men hoppas höra något innan dess, lr iaf att få förbereda lite inför att börja medicinera, han sa att jag kanske kunde gå o ta prover osv... men han har sagt en jävla massa de senaste tre gångerna och inte ett skit av det har hänt ändå.
    har fortfarande svårt att komma igång med saker, men humöret är enoormt mycket jämnare. Känner inte alls inre stress på samma sätt, har oändligt mycket mer tålamod, mer socialt uthållig. Ät jag ute känner jag mig nästan tunnelseende. Istället för att ta in allt i 180 grader, är det som att jag bara "ser" det jag tittar på. Och då ser jag det liksom klarare än innan. Är överlag vaknare, lättare att somna på kvällarna och vaknar till mer på dagarna. För mig är det en enorm förbättring!!
  • Minifer
    Tillalamm skrev 2012-04-12 16:05:01 följande:
    Hej!

Jag har ADHD och lite AS och en son som är 2,5 år.

Här har du en mamma som känner precis som du. Vissa dagar är det allt bara jättejobbigt och tungt och då känns det som att jag inte orkar med mitt barn. Av någon anledningen är det precis som du skriver väldigt ångestfyllt att ta hand om honom ensam. Det är stor skillnad när sambon är hemma även om jag ändå gör det mesta kring sonen den dagen. Vet inte vad detta beror på men kanske handlar det om att det är en ganska kravfylld situation att ta hand om ett barn på egen hand. Men ska orka och ha tålamod, vilket inte är mina starkaste sidor. Känslan ger i alla fall mycket dåligt samvete och jag har tänkt precis som du "vilken sorts mamma är jag inte inte vill umgås med mitt barn?!?" och så känns det som att ingen annan i hela världen tänker så.

Hinner inte skriva mer nu för sonen kom hem ifrån förskolan:)

Inboxa gärna om du vill!
    dito. Man kämpar för att barnen inte skall vara något man tar sig an. Är en hemsk hemsk känsla =(
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen