• avelina92

    Finns tomtar/vättar?

    Ja som rubriken lyder... Tror ni det finns små tomtar/vättar? Kanske något som sett något?!

  • Svar på tråden Finns tomtar/vättar?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kimona skrev 2011-03-22 22:54:57 följande:
    de kanske funnits? England är ju de som hade mest sådana historier och de hade ju inga ödlor förutom de vi har här
    Det finns ju inga som helst belägg för något sådant, inga fossilrester, inga bilder eller nedskrivningar som inte på goda skäl kan antas vara fiktiva.

    De som har mest är nog kina där man har en lång och rik tradition av drakar men där drakformen ter sig något annorlunda från den europeiska draken som är mer lik djur som existerar/har existerat. I den kinesiska traditionen är också draken ofta "snäll" i motsats till den europeiska draken som ofta representerar ondska eller i varje fall är mest intresserad av att äta människan.

    Men även om drakar är intressanta så var det inte riktigt det jag ville få fram utan hur du resonerade, min poäng är att bara för att någon kan tänka ihop en figur så betyder inte det att figuren har existerat eller att det gör det mer troligt att den existerar.
    When you have eliminated all which is impossible, then whatever remains, however improbable, must be the truth.
  • Kimona
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-03-22 23:02:23 följande:
    Det finns ju inga som helst belägg för något sådant, inga fossilrester, inga bilder eller nedskrivningar som inte på goda skäl kan antas vara fiktiva.

    De som har mest är nog kina där man har en lång och rik tradition av drakar men där drakformen ter sig något annorlunda från den europeiska draken som är mer lik djur som existerar/har existerat. I den kinesiska traditionen är också draken ofta "snäll" i motsats till den europeiska draken som ofta representerar ondska eller i varje fall är mest intresserad av att äta människan.

    Men även om drakar är intressanta så var det inte riktigt det jag ville få fram utan hur du resonerade, min poäng är att bara för att någon kan tänka ihop en figur så betyder inte det att figuren har existerat eller att det gör det mer troligt att den existerar.
    iaf när det gäller tomtar/vättar så finns det inget som får mig att tvivla eftersom såpass nära släktingar sett dom. Vi är en väldigt "övernaturlig" familj. Vi har öppna sinnen för det.

    Mormor såg en hustomte när hon var liten. Jag har för mig att hon hade sett honom gå in i bondgården. Grå kläder och luva med en lykta i handen.

    Detta hade hon inte berättat för mamma innan mamma sett sin!

    Hon var påväg hem efter att hon varit hos en kompis och då såg hon ett sken mellan träden. När hon gick förbi skenet såg hon en liten vätte stå där men en lykta, även han i sådana kläder.
  • Rundown
    Kimona skrev 2011-03-23 09:00:58 följande:
    iaf när det gäller tomtar/vättar så finns det inget som får mig att tvivla eftersom såpass nära släktingar sett dom. Vi är en väldigt "övernaturlig" familj. Vi har öppna sinnen för det.

    Mormor såg en hustomte när hon var liten. Jag har för mig att hon hade sett honom gå in i bondgården. Grå kläder och luva med en lykta i handen.

    Detta hade hon inte berättat för mamma innan mamma sett sin!

    Hon var påväg hem efter att hon varit hos en kompis och då såg hon ett sken mellan träden. När hon gick förbi skenet såg hon en liten vätte stå där men en lykta, även han i sådana kläder.
    Jag har ett ännu öppnare sinne och i egenskap av det är jag öppen för att folk kan se fel, missta sig, minnas fel eller helt enkelt hitta på saker.

    Tror du på andra berättelser där folk är enormt säkra på sin sak med? Gud, Allah, Brahma? Zombies? Alien abductions? Om inte... vad skiljer dessa vittnesmål från de du litar på? Du anser antagligen att du kan lita på din familj, men objektivt sett, är din familj mera pålitlig än någon annan?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kimona skrev 2011-03-23 09:00:58 följande:
    iaf när det gäller tomtar/vättar så finns det inget som får mig att tvivla eftersom såpass nära släktingar sett dom. Vi är en väldigt "övernaturlig" familj. Vi har öppna sinnen för det.
    Det är mycket möjligt men det är hursomhelst inte det jag kritiserade utan ditt resonemang om att "det går inte att hitta på det där".

    I övrigt håller jag med Rundown ovan.
    When you have eliminated all which is impossible, then whatever remains, however improbable, must be the truth.
  • Krollspell
    vet ej vad jag ska skriva än skrev 2011-03-22 14:58:49 följande:
    Varför påstår du att folk som upplevt diverse saker inte har någon intelligens? Det är så jag uppfattar ditt inlägg.
    Jag har upplevt vättar tre gånger i mitt liv så bara för det är jag inte intelligent?  Jag skulle hellre säga att du som sitter och säger att folk som upplevt sådant inte har intelligens, visar verkligen vart din intelligens är - BORTBLÅST!

    Okej att folk tror olika etc men att slänga ur sig fåniga påståenden och kränkningar till andra som upplevt olika saker i sitt liv är jävligt omoget. Väx upp!
    Jag påstår inte att folk som upplevt saker saknar intelligens. Jag påstår att folk som tror på vättar och tomtar saknar intelligens.

    Så ja, om du tror på tomtar så drar jag slutsatsen att du inte jobbar med att klyva atomer eller bygga rymdskepp i alla fall ...
  • Kimona
    Rundown skrev 2011-03-23 09:11:09 följande:
    Jag har ett ännu öppnare sinne och i egenskap av det är jag öppen för att folk kan se fel, missta sig, minnas fel eller helt enkelt hitta på saker.

    Tror du på andra berättelser där folk är enormt säkra på sin sak med? Gud, Allah, Brahma? Zombies? Alien abductions? Om inte... vad skiljer dessa vittnesmål från de du litar på? Du anser antagligen att du kan lita på din familj, men objektivt sett, är din familj mera pålitlig än någon annan?
    De beskrev samma figur till utséendet utan att veta att den andre sett den, sen ser jag ingen anledning för dem att ljuga heller.
    Jag tror på utomjordingar och spöken också så det så
  • R Franklin
    Kimona skrev 2011-03-26 00:25:56 följande:
    De beskrev samma figur till utséendet utan att veta att den andre sett den, 
    De allra flesta har nog en ganska överensstämmande bild av hur tomtar och troll ser ut eftersom vi matats med fiktiva bilder av dessa varelser genom media sedan vi var barn. Det är med andra ord inget argument för att upplevelsen skulle vara äkta. 
  • Popov

    Tomtar är modernt påhitt
    Vätte är en slags kvarleva från tiden man gav offergåvor till sin husgud. För att få tur på gården.
    Därav kom att man planterade ett träd på sin tomt för att vätten skulle bo där. 
     


    I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Kimona skrev 2011-03-26 00:25:56 följande:
    De beskrev samma figur till utséendet utan att veta att den andre sett den, sen ser jag ingen anledning för dem att ljuga heller.
    Jag tror på utomjordingar och spöken också så det så
    Som R Franklin påpekar så har i stort sett alla människor en väl överensstämmande bild av hur en tomte ser ut, oavsett om man tror på det eller inte. Det finns mytologiska bilder på dessa tomtar och det har format vår uppfattning av vad begreppet "tomte" innefattar. Victor Rydberg men framförallt Jenny Nyström har varit delaktiga i denna bild precis som Tolkien har varit väldigt delaktig i hur en orch ser ut och beter sig eller hur historier som Ivanhoe och Robin Hood har format vår bild av hur det såg ut på den tiden trots att det inte nödvändigtvis stämmer överens med hur det faktiskt såg ut.

    Jag, som aldrig har sett eller ens tror på tomtar (eller orcher eller drakar), kan utan minsta tvekan beskriva ett flertal egenskaper hos dem som med stor säkerhet överensstämmer med personer som har "sett" dessa varelser.

    Dessutom har ingen påstått att de har ljugit heller.
    When you have eliminated all which is impossible, then whatever remains, however improbable, must be the truth.
  • zygoma girl

    Vill bara påpeka att det visst finns spår av drakar! Det var fynd av (som det senare skulle visa sig) dinosauriefossil som ligger bakom mycket av tron på både jättar och drakar - och fossilen är ju verkliga, det kan man inte säga annat.


    Det finns förståss en hel massa mytologiska djur men anledningen till att just drakar och jättar har varit så livskraftiga har säkert mycket att göra med att det ett tag fanns "vetenskliga bevis" för deras existens.

    Det förklarar ju inte vättarna/tomtarna precis. Mycket av samma andas barn (skogsrået, näcken) har försvunnit eftersom vi itne rör oss i de miljöerna längre, men vi fortsätter att bo i hus med trädgård och därför har troligen tomtarna "överlevt" in i vår tid.

Svar på tråden Finns tomtar/vättar?