Klåda
Hej! Är ny här på sidan. Tänkte höra med er om ni har tips angående extrem klåda under graviditet. Det kliar så jag tror jag blir galen och har dessutom utslag.
Hej! Är ny här på sidan. Tänkte höra med er om ni har tips angående extrem klåda under graviditet. Det kliar så jag tror jag blir galen och har dessutom utslag.
Först och främst ska du be din BM ta lite prover på dig så att det inte är levern som är påverkad.... Jag hade nämligen hepatos under min första graviditet och det kliade som helvete rent ut sagt, främst under fötterna för min del. Satt med fötterna i kallvatten nätterna igenom det sista... Fy.
Men. Se till att huden inte är torr. MEN se också till att inte använda något som är för fett för det kliar mer om du är lite kladdig på huden... Ja... Tavegyl kan du fråga BM om, det hjälper för vissa.
Kylbalsam kanske kan fungera?
Alla möjliga prover är tagna och inget visar något, så levern är helt okej. Har testat både tavegyl och lergigan, utan positivt resultat. Har även provat kortisonsalva, hjälpte inte det heller.
Bra det iallafall! Vilken vecka är du i då? Jag hittade tyvärr aldrig något som hjälpte mig.
Förutom förlossning...
Hmm jag fick utslag för tre dagar sen och det kliar och svider. Men jag är i vecka 16 så jag tror inte det är graviditetsklåda. Har nyss varit förkyld och sjukvården och bm tror det är virusutslag. Var är dina och hur mycket har du? Hur långt gången?
Hde så under första graviditeten men visste inte ens att det borde tas provwr då...bättre vetande vid senare graviditet, proverna var dock bra men gröna äpplen var en orsak till klådan, har tendens att under graviditet vara känslig mot vissa saker man äter.
Jag är i v 31 och har haft klådan i ca 10veckor. Det började med typ allergi utslag på magen, men nu har jag nästan överallt. Har även fått som små blåsor, speciellt på händerna. Jag har uteslutit all mat som jag vet att jag kan reagera på, men det blir inte bättre.
Zofian: Be bm ta gallsyreprov på dig så vet du säkert. Jag har tagit två gånger o mina perfekta, så det kan jag utesluta
Jag fick puppp denna graviditeten (är i v 38) , som ser ut som prickiga eksem över hela kroppen, har nu varit på hud och fårr cortisontabletter och det är en befrielse!!!! Kan ges de sista 3 mån och äntligen får jag sova på nätterna, har haft det sen juli men blev mycket värre nu i höst. Provade med stark cortisonkräm som jag hade mot andra eksem men den hjälpte inte alls.
Har fullkommligt kliat sönder mig i sömnen och sen vaknat och inte kunnat sluta. Men nu har det släppt.
googlade på det, och det kanske det kan vara. Konstigt att ingen läkare sagt något. Har aldrig hört talas om det tidigare. Får försöka kontakta hud då
Okej? Det har inte bm nämnt något om för mig. Känns som att vissa inte borde jobba inom sjukvården alls.
Hej! Jag är i vecka 19 nu och har haft exem sedan några veckor tillbaka, de blir bara värre och värre. Mest på armar och under brösten, och emellan brösten. Kanske skulle kolla upp det jag med..
Bättre att kolla en gång för mycket än en för lite. Jag har äntligen fått en tid till en hudläkare. Ska bli intressant att se vad han säger.