Inlägg från: Jesper f |Visa alla inlägg
  • Jesper f

    Feber, kramp, törstig. Snabb hjälp!

    Det är troligen feberkramper, man får dom om man snabbt får "häftig" feber. Man behöver då droppa in koncentrerad dos "alvedon" direkt i blodet, för att sänka febern och därmed bli av med kramperna. Han behöver också få vätska i form av "socker berikat" dropp, så han återställer vätskebalansen, men även fyller på av salter ( som droppet också innehåller ). Förmodligen har han inte fått i sig tillräckligt med vätska. Av symtpomen är det jättesvårt att säga vad det är, men skulle kunna vara en variant av flunsan. Vi verkar ha 2 olika stammar som båda bekräftats i Sverige. Det kan bli en besvärlig flunsa vinter i vinter, om det inte fortsätter vara riktigt kallt ( virus  "bärs" inte så bra i kyla )

  • Jesper f
    Probably the best in the skrev 2010-12-11 22:36:23 följande:
    Berätta gärna mer om feberkramper hos vuxna!

    En fråga till TS är vad hon menar med kramper. Att mannen upplever att det krampar i armar och ben (tecken på vätskebrist iom den höga febern och kraftig infektion kanske?) Eller ser man som bystander att han krampar i armar och ben. Du skriver att han är vid medvetande hela tiden. Kan han prata, kan han stå upp?
    Feberkramper hos vuxna påminner om dom som man ser på barn, däremot skulle jag vilja säga att det är klart ovanligare att vuxna förlorar medvetandet, även om dom i detta tillstånd är i rejält omtöknade till faktiskt okontaktbara. Finns också variant som kan förväxlas med epilektiskt anfall iom att man skakar så otroligt kraftigt, men det håller i sig betydligt längre. Det är betydligt mer individuellt än hos barn, skulle jag vilja säga, hur man drabbas. Därför också svårare att siagnostisera. Det blir mer en fråga om att dra slutsatser från den totala symptomatiska bilden. Men absolut beror det ju på VART man krampar.
  • Jesper f
    Probably the best in the skrev 2010-12-12 14:43:40 följande:
    Jaha, har nämligen aldrig hört talas om benämningen feberkramp hos vuxen. Fick ingen klarare bild av din beskrivnin heller tyvärr. Har du nån länk där jag kan läsa mer?
    Du har ett livs levande exempel här, dokumenterat inneliggande på kirurg avdelningen drabbad av feberkramp i vuxen ålder. ( Samt dokumenterad som sådan i min journal. efter att ha inkommit sjukhuset med ambulans pga snabbt, kraftigt insjuknande i allvarlig infektion ) Så det förekommer feberkramper på vuxna också. Men av dom beskrivningar jag läst, så verkar det stämma med vad som inträffar i vuxen ålder likväl. Sen kan jag inte uttala mig om hur ovanligt det är. Men ATT det händer, kan jag garrantera att det gör!. I vart fall har det hänt en gång. Så rent teoretiskt torde det ju också då kunna inträffa för någon annan vuxen likväl. Däremot, har jag varken under tiden jag läste medicin, eller efter, faktiskt läst om fenomenet utifrån ett vuxen perspektiv, så antar att man antingen inte anser att det är så farligt, eller att det är så pass sällan förekommande, att man anser det för otroligt för att ta upp det i någon större omfattning.
  • Jesper f
    Probably the best in the skrev 2010-12-12 17:41:53 följande:
    Att det förekommer kramper i samband med feber det köper jag. Men att det skulle bero på temperaturregleringscentrum i hjärnan inte hänger med, det vette 17. Så att det är precis samma orsak som hos barn.
    Det är nog inte vedertaget att det förekommer feberkramper hos vuxna (pga samma orsak som hos barn) därav bristen på litteratur. Att du fick diagnosen kan ju vara så att man inte hittade den egentliga orsaken? Infektionen i sig kan ju sätta sig dumt till tex?
    Ursäkta att jag har svårt att ta det till mig, men bristen på litteratur gör ju att jag snarare tror på andra orsaker än på att det är att temperaturregleringen (som då tros vara orsaken till att barn får feberkramper) som spökar. Men såklart kan det ju hända att det finns "missbildningar" hos ett fåtal vuxna som gör att de får kramper i samband med feber, men då torde det ju vara återkommande och ingen engångsföretelse och även ha upptäckts ganska tidigt?
    Det är nog svårt att exakt veta, pga dom frågetecken som du bla nämner ovan. Så att komma fram till någon 100% "säker" slutsats går nog helt enkelt inte utan att göra många kompletterande undersökningar. Och patieneter i det tillstånd som jag då själv befann mig själv i, gör man av naturliga orsaker inte den undersökningen med, utan sätter istället resurserna på att få kroppen i skick att klara av att hantera infektionen. Så svaren på exakta medicinska förhållandet i form av beskrivning av orsak -verkan - behandling, kan man nog misstänka är välldigt svår att få fram. Men det förändrar ju inte det faktum att det under vissa omständigheter ändå verkar kunna förekomma. Annars har jag svårt att föreställa mig varför Kirurgen skulle sätta den diagnosen alls. Dom brukar inte vara så "pigga" på att spekulera fram diagnoser rent generellt.
Svar på tråden Feber, kramp, törstig. Snabb hjälp!