• Weird One

Homosexuellt foster = Abort?

För ett knippe år sedan såg jag en alderles motbjudande film.
    Den handlade om en kvinna som var gravid och på ultraljud kunde man se att barnet med största sannolikhet skulle bli homosexuell.
    Filmen är ju givetvis fiktiv men hemsk. För genom hela filmen övervägde kvinnan för och emot medan hennes homosexuelle bror slets i stycken av den emotionella karusellen.
    Hon behöll sedan barnet, hon skulle älska det även om det var "annorlunda"

Nu när jag kikar runt lite här i "etik" ser jag att det finns dem som skulle göra abort av olika anledningar som kön osv. Min fråga är nu.
    Hur långt ska man gå?

OM man skulle kunna avgöra sexuell läggning redan på fosterstadie, skulle du då göra abort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-12 08:56

Trailer till filmen
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Homosexuellt foster = Abort?
  • Här och nu
    Reglementet skrev 2010-12-12 12:10:29 följande:
    Eh, skämtar du?
    Nej, det gäller bara att använda intelligens och fantasi, värdesätta dem o be om hjälp vid behov.
  • Poison82

Nej. Jag skulle aldrig få för mig att göra en abort för att barnet kanske skulle bli homosexuellt och inte heller för att det skulle ha "fel" kön. Enda gången jag gjort abort är om vi fått veta i god tid att barnet var allvarligt skadat eller liknande.

• alvaereva
    Här och nu skrev 2010-12-12 12:07:21 följande:
    Och lider gör de inte om man kan ta bort fysisk smärta.
    Vi är av två skilda åsikter.
    Jag har ingen lust att föda ett barn till världen som dör på en gång, alt lever endast en jättekort tid och kommer att behöva mängder av insatser och smärtstillande bara för att fylla livet med dagar. Min syn på innehållsrikt och värdefullt liv är inte bara att överleva utan att verkligen leva. Så nej, jag hade inte fött ett sånt barn till världen. Sen vad du tycker om det är en annan sak.
    Det är iallafall enda orsaken som jag skulle abortera ett foster för.
    Inte pga kön eller sexuell läggning.
  • CeeJay

Nej, absolut inte. Varför skulle jag göra abort för sexuell läggning som inte "stör" eller gör så någon annan lider? Känns helt befängt.

Är osäker på hur jag skulle göra om man kunde se/veta om barnet tex skulle bli en psykopatisk mördare eller en aktiv plågande pedofil. Men homosexualitet? Nej, verkligen inget hinder för mig.

• puss

jag är för att man får göra abort oavsett anledning.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Greta Mullberg
    puss skrev 2010-12-12 13:11:30 följande:
    jag är för att man får göra abort oavsett anledning.
    Det är jag också men frågan var ju om man själv skulle kunna göra det och då svarade jag nej. Men vad andra har för anledning till abort, det struntar jag fullständigt i.
  • yodi
    CeeJay skrev 2010-12-12 13:06:36 följande:
    Nej, absolut inte. Varför skulle jag göra abort för sexuell läggning som inte "stör" eller gör så någon annan lider? Känns helt befängt.

Är osäker på hur jag skulle göra om man kunde se/veta om barnet tex skulle bli en psykopatisk mördare eller en aktiv plågande pedofil. Men homosexualitet? Nej, verkligen inget hinder för mig.
    det är ungefär så min tanke gång ser ut.
  • puss

nej, jag skulle inte göra det. men jag anser att det ska vara tillåtet.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • VirrigaVerna

Annat jag hade inte valt att göra abort p.g.a. kön eller sexuelläggning utan den anledningen jag personligen hade valt abort är om jag inte hade haft möjlighet att ta hand om ett till barn, om jag p.g.a medicinska skäl var tvungen att avbryta eller om fostret hade svåra skador.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
Svar på tråden Homosexuellt foster = Abort?