• joss26

Turkisk kille...

Jag gör ett inlägg här för att kanske få tips, råd och idéer. Jag är inte intresserade av pekpinnar och massa ris.

Jag har träffat en kille i ungefär 2 års tid nu. Han är turk. Bor i Turkiet och jag i Sverige. Det som började som en oskydlig sommarflirt blev plötsligt allvarligt. Inte heller ifrån min sida. Men när jag åkte hem i från min semester i Turkiet för 2 år sedan började han höra av sig till mig i Sverige. Jag blev väldigt förvånad. Jag har varit i Turkiet i 15 år o har sett dessa turkar lura svenska tejer förr och faktiskt aldrig träffat en turk tidigare. Kontakten blev mer intensiv både msn, sms och telefon. Vi bestämde att jag skulle åka ner senare igen själv vilket jag gjorde. Relationen växte sig starkare och starkare och jag har åkt fram och tillbaka många gånger under dessa två år. Jag har tvekat hela tiden pga  avstånd, religon och kultur. Han har däremot hela tiden varit allvarlig, gjort allt för att visa mig sin kärlek osv. Han skulle åka hit o hälsa på förra vinten men jag avbokade pga tveksamhet o rädsla. Han blev så besviken och ledsen på mig.
    Jag åkte från turkiet i augusti i år och bestämde mig att nu jävlar ska jag satsa. Jag skiter i folks åsikter. Han gör mig lycklig och jag vill vara med honom.
    Det blev bestämt att han skulle komma o flygbiljetter bokades till den 25 december.
    Helt plötsligt ändrar han sig. Utan någon förklaring egentligten. Bara att det är bättre att vi bryter nu än senare. Jag försökt få fram vad han menade med det. Att varför ska vi bryta senare? Måste ju finnas en anledning till varför det är så. Men inget svar.

Jag bestämde mig för att åka dig. Det gjorde jag. Helt oanmält åkte jag till Adana där han bor. Tog en taxi till hans hus och ringde o sa att ja du jag väntar utanför ... Gissa om han blev chockad?! Skrattande
    Jag spenderade 4 fantastiska dagar tillsammans med honom i Adana. Han tog med mig till sin familj. Han sa att han älskar mig. O jag fick alltså inga vettiga svar. Åkte hem i tårar men samtidigt lycka för han älskar ju mig.
    Jag kom hem för 1 månad sedan ungefär o han har inte hört av sig alls sedan dess. Inte på mina mail och inte sms. Fattar ingenting.
    Jag tror att det hela handlar om hans familj. Att de vill att han ska gifta sig muslimskt? Har någon några erfarenheter av detta? Av Adana?
    Jag är inte beredd att ge upp.
    Så igår äntligen kom ett sms, inte blev jag klokare på det. Skev bara att jag var så speciell men att han inte kan göra mig lycklig. Jag får inte ihop allt.
    Vad ska jag göra? Konvertera till islam? Flytta till Turkiet?
    Tacksam för råd!

• Svar på tråden Turkisk kille...
  • AaronElina

hej, jag har varit tillsammans med min kille som är från turkiet i 12 år. har en mycket god relation till många turkiska människor och till hans familj, som jag känner väl och har varit i turkiet många ggr samt besökt släktingarna där.   min uppfattning till det  hela är  nu ska jag inte dra alla över samma kant men MÅNGA vill gifta bort sina söner till europa! det är där pengarna finns, dom kan jobba io skicka till sina föräldra. där föe är killarna mycket angelägna om att gifta sig, om det nu är med en redan turkisk tjej som finns i ex sverige så är det ett stort plus, annars en västerlänning.   släktingarna har frågat mig om jag har kompisar kollegor som viill gifta sig för en hög slant ofta mellan 200-300tusen kr. jag har givetvis alltid sagt nej eftersom det är mycket jobb och känns helt fel att "gifta sig för papper".   många jag hört om har "importerat" sin kärlek dom träffat på en solstol i alanya gör slut efter nåt år  (då han skapat sig egna kontakter i landet) och kan leva vidare på egen hand!! din kille kanske va ärlig o ville känslorna tog slut..   annars kanske han är eller ska gifta sig i turkiet

lycka till :D

• enny signatur

Han kanske blev skrämd av ditt velande och inte orkade mer?

• kokos

Jag är gift med en turk sedan snart 6 år. Han skulle gift sig med en kusin egentligen men ville inte och flydde till mig Kusinen bor för övrigt i Österrike... Och det som AaronElina skriver är väldigt vanligt!

Han kanske började tveka när du avbokade hans resa? Jag hade personligen tagit det väldigt hårt och redan avbrutit där. Lite svårt att veta hur han tänker..... Vad sade familjen om dig då? Alltså "godkände" dom dig osv? Visade han sin kärlek till dig när familjen såg?

• Klugscheisser

Det är inga problem för en muslims kille att gifta sig med en ickemuslimsk kvinna. Barnen "ärver" ändå religionen från pappan. Däremot låter han inte som ett säkert kort, efter vad jag kunnat läsa i din TS. Kanske accepterar inte hans släktingar och familj dig och att det är det som gör att han velar. Hur de är mot dig när du är där, och hur de pratar bakom din rygg när du är hemma i Sverige, kan vara två helt olika saker. Jag tycker att du skall passa, men det är ditt val! Glad

• klocka01

Han kanske hört talas om vad folk i Sverige tycker om turkiska män och bästemt sig att satsa på hemmaplan, kan det vara så?
    Försök att skriva till honnom och be honnom att vara ärlig, det är rätt viktigt för dig och få veta varför han har ändrat, försök få honnom att förså det, sluta vara feg och berätta för dig hur det egentligen ligger till, det kan han faktiskt bjuda på. Man visst sa han att han inte vill fortsätta så måste han ju få bestämma över det, du får respektera det även om det är svårt. Lycka till.

• joss26

Tack alla för era svar!

Tro mig jag kan ta ett nej och det har jag gjort förr. Det är ju en del av livet, olycklig kärlek.
    Men vad jag också har lärt mig är att lita på min magkänsla. Den har stämt många gånger förr. O just nu säger min magkänsla mig att något har hänt eller något är fel som han inte vill berätta. Visst det är hans beslut om han inte vill säga något till mig MEN jag har umgåtts med honom väldigt mycket och vill våga påstå att jag känner honom ganska väl. Kan det vara så att han har jobbat så länge i "turistområden" och vet hur vi har det och vill ha det så också men inte får för hans familj? Han har sagt flera gånger till mig under årens lopp "ni är så fria".
    Tog han med sig mig till sin familj för att "visa att det är mig han vill ha". Han var jätte kärvänlig mot mig inför sina föräldrar så det är klart att de måste ha förstått. O de var jätte trevliga mot mig, men att vara trevlig mot någon är de flesta. Men när jag åkte därifrån sa de kanske blankt nej till honom. Eller att välja! Jag vet ju inte.
    Har en turkisk vän (kille) här som sa att han skäms kanske. För att säga att det är inte han som väljer utan det är föräldrarna!
    Han borde också kunna göra det ganska enkelt för sig genom att säga att "jag älskar inte dig längre" för då hade jag absolut bakat, skulle inte tvinga mig på någon. Men han gör ju inte det. Utan tvärtom.
    Därför har jag så svårt för att släppa. För jag tror innerst inne att han inte vill släppa heller men att han kanske måste pga sin familj.
    Jag mår ganske dåligt av det här tyvärr. För första gången i mitt liv älskar jag verkligen en annan människa och vill inte ge upp. Nej nej nej.. jag är inte en stalker så jag ringer inte och messar honm varje dag. Absolut inte! Vill förstöra genom att tragga ihjäl honom!
    Jag har till och med friat till honom. Inget svar.. Kan tolkas som ett nej, absolut. Men jag tror inte det. För hade han verkligen velat så hade han svarat nej. O blivit av med mig.
    Nä det är svårt och jag tror inte att jag förstår kulturen lite. Kanske är det någon här som vet mer än jag! Pressen hemifrån?! Olika städer har kanske olika kulturer?

• kokos
    joss26 skrev 2010-12-30 10:17:08 följande:
    Tack alla för era svar!

Tro mig jag kan ta ett nej och det har jag gjort förr. Det är ju en del av livet, olycklig kärlek.
    Men vad jag också har lärt mig är att lita på min magkänsla. Den har stämt många gånger förr. O just nu säger min magkänsla mig att något har hänt eller något är fel som han inte vill berätta. Visst det är hans beslut om han inte vill säga något till mig MEN jag har umgåtts med honom väldigt mycket och vill våga påstå att jag känner honom ganska väl. Kan det vara så att han har jobbat så länge i "turistområden" och vet hur vi har det och vill ha det så också men inte får för hans familj? Han har sagt flera gånger till mig under årens lopp "ni är så fria".
    Tog han med sig mig till sin familj för att "visa att det är mig han vill ha". Han var jätte kärvänlig mot mig inför sina föräldrar så det är klart att de måste ha förstått. O de var jätte trevliga mot mig, men att vara trevlig mot någon är de flesta. Men när jag åkte därifrån sa de kanske blankt nej till honom. Eller att välja! Jag vet ju inte.
    Har en turkisk vän (kille) här som sa att han skäms kanske. För att säga att det är inte han som väljer utan det är föräldrarna!
    Han borde också kunna göra det ganska enkelt för sig genom att säga att "jag älskar inte dig längre" för då hade jag absolut bakat, skulle inte tvinga mig på någon. Men han gör ju inte det. Utan tvärtom.
    Därför har jag så svårt för att släppa. För jag tror innerst inne att han inte vill släppa heller men att han kanske måste pga sin familj.
    Jag mår ganske dåligt av det här tyvärr. För första gången i mitt liv älskar jag verkligen en annan människa och vill inte ge upp. Nej nej nej.. jag är inte en stalker så jag ringer inte och messar honm varje dag. Absolut inte! Vill förstöra genom att tragga ihjäl honom!
    Jag har till och med friat till honom. Inget svar.. Kan tolkas som ett nej, absolut. Men jag tror inte det. För hade han verkligen velat så hade han svarat nej. O blivit av med mig.
    Nä det är svårt och jag tror inte att jag förstår kulturen lite. Kanske är det någon här som vet mer än jag! Pressen hemifrån?! Olika städer har kanske olika kulturer?
    En fråga som dök upp bara.... Inga fördomar (så ingen börjar tjafsa )Inget illa menat bara en fundering... Är han Turk eller Kurd?
  • joss26

Anso84:  Absolut inga fördomar och inget tjafs Glad. Jag har alltid bara tagit för givet att han är turk. Men han kommer ifrån Adana och jag googlade det. O de flesta som bor i Adana har jag hört är kurder. O jag har också hört att de är lite mer "hårt hållna"... förstå mig rätt...

Han hade lagt upp på sin facebook "Far away" med Nicelback. O där sjunger de ju typ att man är långt ifrån men att man har altid älskat och att man hoppas att man ska ses igen..

• kokos
    joss26 skrev 2010-12-30 12:03:17 följande:
    Anso84:  Absolut inga fördomar och inget tjafs Glad. Jag har alltid bara tagit för givet att han är turk. Men han kommer ifrån Adana och jag googlade det. O de flesta som bor i Adana har jag hört är kurder. O jag har också hört att de är lite mer "hårt hållna"... förstå mig rätt...

Han hade lagt upp på sin facebook "Far away" med Nicelback. O där sjunger de ju typ att man är långt ifrån men att man har altid älskat och att man hoppas att man ska ses igen..
    Just därför frågade jag! Jag vet nämligen att de flesta från Adana är kurder De är mer nogranna med att man ska gifta sig med en annan kurd. Alltså inte med någon som inte härstammar från ens egna stam så att säga. Kurderna håller verkligen ihop! Har du aldrig frågat? Är han medlem på några kurdinriktade sidor på Facebook?

Förstår att du tycker det är jobbigt! Att inte veta liksom vad som är problemet. Förmodligen är han nog jätteledsen och säkert något med att familjen är på honom
  • UntilTheDark

Du måste släppa taget.

Svar på tråden Turkisk kille...