• litenfius

2 åring pratar inget!

Har en liten kille som blir 2 år i början av januari. Det ända han säger i stort sätt är mamma & pappa. Jag tycker själv att han är en liten förståndig kille. Han förstår vad vi säger & ber man honom att hämta nått så gör han det. Han pekar på saker om man frågar var dom sakerna är. Skakar & nickar på huvudet. Men han säger inget!!! Undrar om någon annan har varit med om en liknade situation. När började talet komma?

• Svar på tråden 2 åring pratar inget!
  • supersemlan
    Alexi skrev 2011-01-18 09:46:55 följande:
    Åh vad jag hoppas att jag snart kan säga detsamma. Min dotter är 2 år och 1,5 månad och jag bara längtar efter att hon ska börja prata. Det blir så mycket frustrerade utbrott hela tiden av att hon inte kan göra sig förstådd, så himla jobbigt för henne och för oss.
    vi upplever dock att vår dotter är väldigt sen jämfört med alla andra tvååringar vi känner, tycker alla andra kan betydligt fler ord.
    Visst är det frustrerande och visst sneglar man lite avundsjukt på dem som tycks ha det lättare, men på en del sätt tror jag att det är bättre för barnen att inte vara så tidiga med talet. Min dotter var tidig med att prata, hade stort ordförråd och pratade rent dessutom, och jag inser nu - när jag har en av en annan sort - att jag ofta (och förmodligen andra med mig) förväntat mig mer av henne än hon egentligen varit mogen för. Att de lillgamla barnen liksom får större krav på sig, på ett sätt som kanske är orättvist mot dem. 
  • Alexi
    supersemlan skrev 2011-01-18 10:45:36 följande:
    Visst är det frustrerande och visst sneglar man lite avundsjukt på dem som tycks ha det lättare, men på en del sätt tror jag att det är bättre för barnen att inte vara så tidiga med talet. Min dotter var tidig med att prata, hade stort ordförråd och pratade rent dessutom, och jag inser nu - när jag har en av en annan sort - att jag ofta (och förmodligen andra med mig) förväntat mig mer av henne än hon egentligen varit mogen för. Att de lillgamla barnen liksom får större krav på sig, på ett sätt som kanske är orättvist mot dem. 
    klokt tänkt, jag som redan fallit i ovanan att kräva lite mer av henne ibland nu bara för att hon känns så stor i förhållande till lillebror som är två månader.
  • Anubisa

Min son är 2 år och 3 månader och säger inte direkt någonting han heller. Han kan säga mamma, baba, nej, dat (napp), da (ja), biiii (bil) och oj. Sen kan han någorlunda låta som en katt (mao) och lite som en hund. Det är allt och detta har han kunnat ganska länge så det har inte direkt skett någon stor utveckling den senaste tiden. Ja, kanske ordet "oj", det har kommit nyligen och det säger han i stort sett hela tiden. Men han säger ju inte det vanliga ordet "titta" ens en gång.

På dagis har de frågat om han pratar hemma så han anses förmodligen vara sen med talet. Vi får väl se vad som händer. Jag försöker öva jättemycket med böcker och fråga honom vad olika saker heter men han vill att jag ska säga det istället.

Däemot är han väldigt tidig motoriskt så en del skämtar om det och säger att han nog inte har haft tid att lära sig prata. Han går upp och nedför trappor själv, hoppar jämfota, springer, går baklänges osv osv. Kanske ligger det något i detta, att han har annat att tänka på. Han är dock intresserad av både böcker och Astrid Lindgrens filmer och han verkar förstå väldigt mycket för han gör allt jag ber om, dukar bordet och byter blöja på dockan (efter instruktioner) osv osv.

Nu är jag så van att han inte pratar att jag tror jag kommer bli mäkta förvånad den dag han börjar :)

• CorinnesMamma
    Alexi skrev 2011-01-16 13:18:46 följande:
    Fast om du vet att din dotter tidigast kommer att prata om ett par år utgår jag ifrån att hon har något funktionshinder/någon sjukdom och då är ju det en väldigt annorlunda situation mot helt friska tvååringar som inte pratar. Visst, sena med talet är de ju alla men ändå väldigt olika förutsättningar...
    Vad har hennes funktionshinder med det att göra? ta reda på fakta innan du uttalar dig om huruvida barn med funktionshinder pratar eller ej
  • liah86
    CorinnesMamma skrev 2011-01-21 09:02:44 följande:
    Vad har hennes funktionshinder med det att göra? ta reda på fakta innan du uttalar dig om huruvida barn med funktionshinder pratar eller ej
    jag börjar undrar om du inte riktigt kan läsa eller har något problem? hon skrev att hon UTGÅR från att din dotter har något funktionshinder eftersom du är SÄKER på att hon inte kommer börja prata på några år.
  • Alexi
    liah86 skrev 2011-01-21 10:19:31 följande:
    jag börjar undrar om du inte riktigt kan läsa eller har något problem? hon skrev att hon UTGÅR från att din dotter har något funktionshinder eftersom du är SÄKER på att hon inte kommer börja prata på några år.
    Precis!!!!!
  • Alexi
    CorinnesMamma skrev 2011-01-21 09:02:44 följande:
    Det finns väl inga föräldrar till HELT friska barn som skriver som du gjorde att man tror att det kommer dröja flera år om ens någonsin som barnet kommer börja prata. Alltså får man ju anta att ditt barn har någon form av funktionshinder.
  • kokos

Min son blir 2 år i april och det är först nu som det kommer mer och mer inte helt rena ord men de kommer sakta men säkert. Vi är tvåspråkiga kanske ska tilläggas.....

• JessicaWigren

Hejsan!

jag har en son som snart är 3 1/2 år. Han kan ganska många ord men inga 2ord meningar eller 3ords meningar. Han kan säga mamma. pappa. mormor.  då=hejdå. hej. katt. mjao. vov. där. titta. kom. k=fisk. do=dino. nej. jeo=leo. kard= rikard. hoho=uggla. tack. hallå. nam nam=något gott. m.m. men som sagt inga meningar. han har super bra ordförståelse och bra ögonkontakt. Men man vill ju att han ska börja säga meningar :( vi ska på återkontroll på huddinge hörsel o balans, för han vart godkänd på höger öra men inte riktigt på vänster öra :( tycker så synd om min ängel :(

• Heleneced

Jag har tre barn. En tidig, en sen och en normal i talet. Det är så olika. Den "sena" killen började plötsligt prata och berättade om förra julen (när han inte sa ett ljud) vi sa att du pratade ju inget då. Nä, men jag ville inte prata då sa han det dummaste vu gjorde var att TRO att han fattade mindre. Han fattade allt fast han var tyst! Det kommer!!! Kram!

• trombon

min lillkille fyllde 2 år igår och han har inte många ord heller så det här var en bra tråd för mig. Man jämför ju gärna med andra barn och det känns förstås som om alla är mycket bättre på att prata. Hans ord är mamma, pappa, aj, oj, bebi (bebis) pippi, mimmi, hej, mommo (mormor och morfar får dela på samma ord) och så har han en egen variant på sin storasysters namn Julia.

De orden kan han säga om man ber honom men själv så använder han mest mamma till det mesta, alldeles nyss har han börjat ropa pappa till sin pappa tidigare var det mamma som användes även till det.

Känns som om han inte vill pröva att säga ord innan han är säker på att han kan, och det gäller att han är på bra humör annars är han mest tyst eller pekar och säger öh, öh tills vi har lyckats lista ut vad han menar. Det blir ofta utbrott av den frustration han känner när vi inte förstår.

Storasyster varnog rätt tidig att prata och vid samma ålder satte hon ihop flera ord, då tänkte man inte så mycket på det men nu inser man ju hur mycket lättare det är med barn som kan säga vad de vill ha.

På BVC blev han "underkänd" vid 18 mån kontrollen , då sa han bara mamma. De har ringt och frågat om vi vill gå till en logoped men jag kan känna att det är väl ändå lite tidigt, han förstår ju det mesta man säger och han är tidig motorisk så jag antar att språket kommer efter hand, men visst kan man oroa sig lite ibland ändå...

• Mamma 24 7

Min dotter fyller snart tre och hon pratar inte mycket heller. Vi går hos logoped. Hon förstår och gör sig förstådd på andra sätt, pekar och så. Men det känns som om det är på väg. Hon är bara sen. Ville bara skriva, så du vet att du inte är ensam.

Svar på tråden 2 åring pratar inget!