• litenfius

2 åring pratar inget!

Har en liten kille som blir 2 år i början av januari. Det ända han säger i stort sätt är mamma & pappa. Jag tycker själv att han är en liten förståndig kille. Han förstår vad vi säger & ber man honom att hämta nått så gör han det. Han pekar på saker om man frågar var dom sakerna är. Skakar & nickar på huvudet. Men han säger inget!!! Undrar om någon annan har varit med om en liknade situation. När började talet komma?

• Svar på tråden 2 åring pratar inget!
  • Jen08

TS var inte orolig, alla barn utvecklas olika, min tjej fyller två i början på februari och för henne har talet precis lossnat, hon var precis som din förståndig som sjutton innan, förstod precis allt man sa, men pratade bara "bebis språk" hon babblade på sitt eget språk, men nu sista dagarna så har hon helt plötsligt börja säga flera ord, det är jätte kul, men som sagt, många är såna som tar in all info först och bearbetar det sen helt plötsligt börjar de prata, medans andra är jätte tidiga, ditt barn har säkert andra färdigheter som han klarar galant och i stället är tidig med utan att du tänker på det, han kanske är en superstar på att bygga pussel eller stapla klossar eller nåt istället:) Att han förstår vad du säger tycker jag visar på att han faktiskt säger mamma och pappa betyder ju att han kan prata om han vill, han har kanske ingen anledning att prata ännu, det som fick vår tjej att börja prata helt plötsligt, som gjorde att det släppte var att hon fick en bok med djur i julklapp, och vi läste den ganska mycket ihop och sa "vad säger katten" och helt plötsligt började hon svara:) Sen är det ju kanske s att vi som föräldrar många gånger inte ger barnet nån anledning att prata, vi känner våra barn så otroligt bra att vi på deras kroppsspråk ser vad de vill, om de är hungriga törstiga vill byta blöja eller vill gå ut så de har ingen anledning att prata för vi vet ju ändå vad våra barn behöver, så han har knaske helt enkelt ingen anledning att prata ännu, oj vilken lång post det här blev...men som sagt, allting har sin tid, han kommer prata så du får skavsår i öronen tids nog :)

• Alexi
    CorinnesMamma skrev 2011-01-14 10:22:13 följande:
    Ja, nu var det ju inte DET jag syftade på, klart jag fattar att det är skillnad på en 1åring och en 2åring! Men oavsett så är ju båda två sena med talet - OCH DET ÄR VÄL DET SOM DEN HÄR TÅDEN HANDLAR OM!?!?!?!?

Men man kan väl inte anses vara sen med talet när man är 14 månader!! De flesta pratar väl i princip inte alls då.
  • CorinnesMamma
    Alexi skrev 2011-01-14 11:56:52 följande:
    Men man kan väl inte anses vara sen med talet när man är 14 månader!! De flesta pratar väl i princip inte alls då.
    Det är möjligt, jag har bara noterat vad jag läst att andra skrivit här - att deras 1åringar säger 1,2,3,4,5 eller fler ord. Om det ligger någon sanning i det låter jag vara osagt.
    Det jag skulle komma fram till är att jag VET att min dotter är sen med talet, och att det förmodligen kommer dröja ett par ÅR innan hon börjar prata (om ens då). Jag skiter väl i om du/ni inte tycker att jag kvalificerar in i den här tråden pga min dotters ålder! Återigen - tråden handlar väl om barn som är sena med talet!?!? 
  • Alexi
    CorinnesMamma skrev 2011-01-16 12:43:47 följande:
    Det är möjligt, jag har bara noterat vad jag läst att andra skrivit här - att deras 1åringar säger 1,2,3,4,5 eller fler ord. Om det ligger någon sanning i det låter jag vara osagt.
    Det jag skulle komma fram till är att jag VET att min dotter är sen med talet, och att det förmodligen kommer dröja ett par ÅR innan hon börjar prata (om ens då). Jag skiter väl i om du/ni inte tycker att jag kvalificerar in i den här tråden pga min dotters ålder! Återigen - tråden handlar väl om barn som är sena med talet!?!? 
    Fast om du vet att din dotter tidigast kommer att prata om ett par år utgår jag ifrån att hon har något funktionshinder/någon sjukdom och då är ju det en väldigt annorlunda situation mot helt friska tvååringar som inte pratar. Visst, sena med talet är de ju alla men ändå väldigt olika förutsättningar...
  • liah86
    CorinnesMamma skrev 2011-01-16 12:43:47 följande:
    måste bara säga att det finns ingen 14-månaders som är sen med talet. läs på lite och hur kan du veta att hon kommer vara sen med talet?
  • Lindreas

Trams, en 14-månaders är inte sen med talet, det är fortfarande normalt att inte prata då.

Ts, då får många fina råd här, jag hoppas ni snart har en liten pratkvarn hemma! :)

• manykids400

Min son var precis som din nar han var tva. Forstod, nickade garna osv. Hjalpsam och go. Normalt om man ar pojke sa alla. Men nar han var 3 sa pratade han fortfarande inte. Jo, lite mer, nu hade han ett ordforrad pa kanske 50-75 ord, men nastan alla otydliga. Jag tog honom till en ortoped och utredde, och det visade sig att han behovde se en talpedagog. Han gick bara 30minuter i veckan, men det hjalpte jattemycket! Nar han var fya och ett halvt slutade vi, och nu ar han 5 och ett halvt och pratar bra, men har fortfarande latta problem med vissa ljud och har nog inte lika stort ordforrad som en vanlig fem aring.
    Jag bor inte i Sverige utan i Usa, men har rader de alltid till att kolla upp det tidigt for det ar lattare att "ratta till" problemet ifall att det ar nagot. Det skadar ju inte att ga pa en kontroll, ar resultaten bra sa vet du ju att du inte behover oroa dig, men skulle han behova extra hjalp sa underlattar det att starta tidigt :)
    Lycka till!

• manykids400

Min son var precis som din nar han var tva. Forstod, nickade garna osv. Hjalpsam och go. Normalt om man ar pojke sa alla. Men nar han var 3 sa pratade han fortfarande inte. Jo, lite mer, nu hade han ett ordforrad pa kanske 50-75 ord, men nastan alla otydliga. Jag tog honom till en ortoped och utredde, och det visade sig att han behovde se en talpedagog. Han gick bara 30minuter i veckan, men det hjalpte jattemycket! Nar han var fya och ett halvt slutade vi, och nu ar han 5 och ett halvt och pratar bra, men har fortfarande latta problem med vissa ljud och har nog inte lika stort ordforrad som en vanlig fem aring.
    Jag bor inte i Sverige utan i Usa, men har rader de alltid till att kolla upp det tidigt for det ar lattare att "ratta till" problemet ifall att det ar nagot. Det skadar ju inte att ga pa en kontroll, ar resultaten bra sa vet du ju att du inte behover oroa dig, men skulle han behova extra hjalp sa underlattar det att starta tidigt :)
    Lycka till!

• supersemlan

TS, min tvååring sa inte heller många ord. Nu är han 2 år och 4 månader och bara den senaste månaden har det hänt jättemycket, det sprutar ut nya ord varje dag och i riktiga meningar. Inte särskilt rent, dock, men jag förstår honom.  

Jag vet faktiskt inte ens om det räknas som särskilt sent att börja prata vid drygt 2, om jag jämför honom med hans dagiskompisar verkar han väldigt normal.  

• Alexi
    supersemlan skrev 2011-01-17 23:03:55 följande:
    TS, min tvååring sa inte heller många ord. Nu är han 2 år och 4 månader och bara den senaste månaden har det hänt jättemycket, det sprutar ut nya ord varje dag och i riktiga meningar. Inte särskilt rent, dock, men jag förstår honom.  

Jag vet faktiskt inte ens om det räknas som särskilt sent att börja prata vid drygt 2, om jag jämför honom med hans dagiskompisar verkar han väldigt normal.  
    Åh vad jag hoppas att jag snart kan säga detsamma. Min dotter är 2 år och 1,5 månad och jag bara längtar efter att hon ska börja prata. Det blir så mycket frustrerade utbrott hela tiden av att hon inte kan göra sig förstådd, så himla jobbigt för henne och för oss.
    vi upplever dock att vår dotter är väldigt sen jämfört med alla andra tvååringar vi känner, tycker alla andra kan betydligt fler ord.
Svar på tråden 2 åring pratar inget!