• Alexi

2 åring pratar inget!

CorinnesMamma skrev 2011-01-14 10:22:13 följande:
    Ja, nu var det ju inte DET jag syftade på, klart jag fattar att det är skillnad på en 1åring och en 2åring! Men oavsett så är ju båda två sena med talet - OCH DET ÄR VÄL DET SOM DEN HÄR TÅDEN HANDLAR OM!?!?!?!?

Men man kan väl inte anses vara sen med talet när man är 14 månader!! De flesta pratar väl i princip inte alls då.
  • Alexi
    CorinnesMamma skrev 2011-01-16 12:43:47 följande:
    Det är möjligt, jag har bara noterat vad jag läst att andra skrivit här - att deras 1åringar säger 1,2,3,4,5 eller fler ord. Om det ligger någon sanning i det låter jag vara osagt.
    Det jag skulle komma fram till är att jag VET att min dotter är sen med talet, och att det förmodligen kommer dröja ett par ÅR innan hon börjar prata (om ens då). Jag skiter väl i om du/ni inte tycker att jag kvalificerar in i den här tråden pga min dotters ålder! Återigen - tråden handlar väl om barn som är sena med talet!?!? 
    Fast om du vet att din dotter tidigast kommer att prata om ett par år utgår jag ifrån att hon har något funktionshinder/någon sjukdom och då är ju det en väldigt annorlunda situation mot helt friska tvååringar som inte pratar. Visst, sena med talet är de ju alla men ändå väldigt olika förutsättningar...
  • Alexi
    supersemlan skrev 2011-01-17 23:03:55 följande:
    TS, min tvååring sa inte heller många ord. Nu är han 2 år och 4 månader och bara den senaste månaden har det hänt jättemycket, det sprutar ut nya ord varje dag och i riktiga meningar. Inte särskilt rent, dock, men jag förstår honom.  

Jag vet faktiskt inte ens om det räknas som särskilt sent att börja prata vid drygt 2, om jag jämför honom med hans dagiskompisar verkar han väldigt normal.  
    Åh vad jag hoppas att jag snart kan säga detsamma. Min dotter är 2 år och 1,5 månad och jag bara längtar efter att hon ska börja prata. Det blir så mycket frustrerade utbrott hela tiden av att hon inte kan göra sig förstådd, så himla jobbigt för henne och för oss.
    vi upplever dock att vår dotter är väldigt sen jämfört med alla andra tvååringar vi känner, tycker alla andra kan betydligt fler ord.
  • Alexi
    supersemlan skrev 2011-01-18 10:45:36 följande:
    Visst är det frustrerande och visst sneglar man lite avundsjukt på dem som tycks ha det lättare, men på en del sätt tror jag att det är bättre för barnen att inte vara så tidiga med talet. Min dotter var tidig med att prata, hade stort ordförråd och pratade rent dessutom, och jag inser nu - när jag har en av en annan sort - att jag ofta (och förmodligen andra med mig) förväntat mig mer av henne än hon egentligen varit mogen för. Att de lillgamla barnen liksom får större krav på sig, på ett sätt som kanske är orättvist mot dem. 
    klokt tänkt, jag som redan fallit i ovanan att kräva lite mer av henne ibland nu bara för att hon känns så stor i förhållande till lillebror som är två månader.
  • Alexi
    liah86 skrev 2011-01-21 10:19:31 följande:
    jag börjar undrar om du inte riktigt kan läsa eller har något problem? hon skrev att hon UTGÅR från att din dotter har något funktionshinder eftersom du är SÄKER på att hon inte kommer börja prata på några år.
    Precis!!!!!
  • Alexi
    CorinnesMamma skrev 2011-01-21 09:02:44 följande:
    Vad har hennes funktionshinder med det att göra? ta reda på fakta innan du uttalar dig om huruvida barn med funktionshinder pratar eller ej
    Det finns väl inga föräldrar till HELT friska barn som skriver som du gjorde att man tror att det kommer dröja flera år om ens någonsin som barnet kommer börja prata. Alltså får man ju anta att ditt barn har någon form av funktionshinder.
Svar på tråden 2 åring pratar inget!