• flingansnö

LCHF socker....? Hjälp

Hej!

Jag har snubblat över björksocker, sevia och suckrin. Ni erfarna LCHFare vad är bäst? Är det ngt som är riktigt dåligt av dessa? Ngt måste jag ha så att jag kan få äta ngt godis i jul!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-15 13:49
    www.bodystore.com/3/sv/artiklar/stevia-60-ml

www.bodystore.com/3/sv/artiklar/bjorksocker-750-g

www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi&Avd=3&term=sukrin&Avancerad=J

• Svar på tråden LCHF socker....? Hjälp
  • Ziggystardust

Sukrin är väl enklast att använda då det fungerar som socker fast utan kalorierna. En del får dock en kall smak i munnen av det, jag har själv aldrig testat. Stevia är svår tatt dosera då det är mycket sött, man får ta knivsuddar bara. Det kan också ha en bismak av lakrits. Jag har testat Stevia och jag tycker det funkar bäst till att söta drycker, yoghurt osv., inte till bakning och godis. Björksocker har jag aldrig testat. Själv kör jag med cenderel eller hermesetas strö de gånger jag vill använda sötningsmedel men jag ska beställa sukrin också någon gång och testa det.

• flingansnö

kan man äta cenderel och hermesetas altså? Hur är det med de kolhydrater som dessa innehåller, är de ok eftersom de inte är socker?

• Mrs Vader

Sukrin är bäst! Men tänk på att om du ska använda det i bakning (sockerkaka typ) så ta inte för mycket, det blir en stark eftersmak (ungefär som närman tar för mycket vaniljsocker). Ska du använda det i kalla saker, typ glass, så ta melis-varianten. Är som florsocker. Det vanliga smälter inte så bra om man inte värmer det. Det blir knastrigt. Det blir faktiskt lite kallt i munnen om man smakar på det men det är inte obehagligt på nåt sätt.

• flingansnö

Tack för svar!

Hur kommer det sig att kolhydraterna inte påverkar? Det är ju 100%kh i sukrin.... men det är ju inte socker så då är det ok? Jag förstår verkligen inte....

• Mrs Vader

Det är nåt med nettokolhydrater. Det är tydligen skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Vissa tar kroppen upp och vissa inte. Är inte jätteinsatt i hur det funkar men det går säkert att googla på det =)

• Mrs Vader

Aha kollade lite. Det är kolhydrater minus fibrer som kallas nettokolhydrater.

• Mrs Vader

För snabb. Nettokolhydrater är kolhydrater minus fiber, glycerin och sockeralkoholer. Sukrin är en sockeralkohol =)

• flingansnö
    Styrkekram skrev 2010-12-15 14:24:11 följande:
    Aha kollade lite. Det är kolhydrater minus fibrer som kallas nettokolhydrater.
    Det är verkligen en djungel.... och man vill ju lkisom inte göra fel... det får ju så stora konsekvenser då! Tack iaf för svar! Jag ska beställa sakrin tror jag. Tror du det funkar att göra kola och knäck på?
  • Mrs Vader
    flingansnö skrev 2010-12-15 14:26:54 följande:
    Det är verkligen en djungel.... och man vill ju lkisom inte göra fel... det får ju så stora konsekvenser då! Tack iaf för svar! Jag ska beställa sakrin tror jag. Tror du det funkar att göra kola och knäck på?
    Var så lite så.
    Vet inte om det funkar med kola eller knäck. Man har ju vanligtvis sirap i det.. Men prova iaf! Skriv här sen om hur det blev =)
  • flingansnö
    Styrkekram skrev 2010-12-15 14:29:29 följande:
    Var så lite så.
    Vet inte om det funkar med kola eller knäck. Man har ju vanligtvis sirap i det.. Men prova iaf! Skriv här sen om hur det blev =)
    absolut!
  • Ziggystardust

Jag har hittat ett recept på fudge som är gjort med sukrin och det ska funka.  Kola och knäck däremot är det ju sirap i och det är svårt att ersätta eller utesluta.

• flingansnö

kan du inte lägga in det receptet?

Svar på tråden LCHF socker....? Hjälp