MiaLau skrev 2010-12-16 19:43:03 följande:
Ganska roligt att läsa de ni skrivit.. många som har svårt med frågan "är det fel att vara psykopat?"
om man vänder på det och helt plötsligt ställer frågan "vad tänker du på när du hör psykopat?" är det positivt?`negativt? är han sjuk på något sätt? är det synd om honom? är dte fel av honom att vara som han är? osv.. var ligger felet.. ?? (ursäkta. jag hade HAN som exempel)
vissa av er har beskrivit att det inte är fel att vara psykopat utan att det är fel det han GÖR.. och vissa av dessa människor är inte ens medvetna om att dom har en sån här störning.. vissa av dem använder störningen fullt ut.
och det där med myter.. sj'lvklart är det tråkigt att myter ska träda fram.. men när jag tänker på en psykopat.. så vet jag INGENTING.. för jag känner ingen sån.. har aldrig stött på en sån (vad jag vet).. och det vore däremot illa för den personen om jag råkade ut för en sån.. för jag hade satt en vägg direkt att jag inte ville ha kontakt.
men som jag och många andra tidigare sagt är: många yttrar sig mer än vad dom vet.. dom slänger ordet hit och dit.. som om det vore en simpel sak.. men så enkelt är det inte.. och det där som alla rabblar upp.. det är det KLASSISKA.. men som i många andra diagnoser så finns det klassiska symptom, men alla behöver inte äga alla av dom här felaktiheterna.. utan dom kanske bara äger hälten och en drös av annat..
och om man skulle säga att en person är född med störningen eller om personen har fått störningen pga en traumatisk händelse.. är det någon skillnad på vad han var eller vad han blev? är dte mer "fel" att födas med det än att det dyker upp av en tragisk händelse?
finns mycket man kan tänka på.. och vad man faktiskt säger och inte slänger orden hit och dit.. alla människor har lika mycket rätt och fel ovasett det handlar om en psykisk störning, cp skada, vanlig människa.. eller en massa andra saker... felet är inte bara ett fel.. utan ett fel som existerar i kroppen någonstans..
ganska roligt att läsa det du skrivit, när du skriver att alla yttrar sig mer än dom vet, slänger ordet hit och dit och rabblar upp det klassiska. är ganska klassiskt att som dig säga att man tror sig aldrig mött en psykopat.. antagligen har du mött väldigt många. och att säga att du hade "satt en vägg direkt att jag inte ville ha kontakt". oftast så manipulerar dom och är väldigt charmiga, intelligenta, sociala, vältaliga m.m. finns många som har varit i förhållande med psykopater där första åren varit bra och sen har helvetet brytit löst. är svårt när man väl är i det att ta sig ur så enkelt som du skriver det. för det är oftast inte så enkelt att räkna ut om ngn är psykopat eller inte när de ljuger, manipulerar och allt därtill.. oftast sker det i små steg och när du väl inser hur det ligger till är du kanske redan så nedtryckt att det är svårt att ta sig ur det.