Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Firar ni jul med er partner?

Första julen, när vi bara hade varit tillsammans en månad och inte träffat den andras föräldrar tidigare, så firade vi jul var för sig och sågs inte förrän på nyårsafton då vi åkte ner igen till studieorten från våra respektive hemorter. Sedan flyttade vi ihop, träffade såklart varandras föräldrar och jularna efter det har vi tyckt att det varit självklart att fira tillsammans, varannat år julafton hos mina föräldrar, syskon och viss släkt och varannat år med hans föräldrar, syskon och släkt. Det är ca tio mil åt olika håll till båda föräldrahemmen från där vi bor, vi bor typ som i en triangel. Vi sover över där vi firar julafton och sedan besöker vi den andras familj och äter middag, har lite glöggmys, spelar spel och sover över där också. Det har gått jättebra och julen är lika trevlig på båda håll. Det hade inte varit kul att fira på varsitt håll eller flänga runt på två olika ställen på samma dag. Jag ser oss två som en familj nu även utan barn och jag tycker personligen att det var något som hörde till när man fortfarande bodde hemma hos föräldrarna att man inte firade med pojkvännen på högstadiet/gymnasiet.

När man är vuxen och bor tillsammans tycker jag att man firar tillsammans, spelar ingen roll för mig att man ses varje dag eller senare på kvällen. Jag hade velat fira med min sambo även om julafton/juldagen inte var något kul hos hans föräldrar. Annars kan man ju fira tillsammans där det är "roligast" på julafton och sedan åka tillsammans till de andra dagen efter, men det tycker jag inte är ett bra system om man alltid gör så för jag tror att de som bli bortvalda på julafton ändå blir sårade även om det inte verkar som att julen är så viktig för dem bara för att de inte anordnar roliga lekar o dyl. Det är mer rättvist att fira varannat år. Att vara åtskilda tycker jag bara signalerar att du är för fin för deras julfirande och jag hade inte blivit förvånad om hans familj tyckte att det var sårande och märkligt.

• Seven Costanza
    Tazzme skrev 2010-12-16 21:56:41 följande:
    Ja men det är ju just för att jag tycker att julafton ÄR viktigt för barnen som jag kunde tänka mig att hoppa över allt "rännande" på julafton, även om det innebär att jag själv kanske måste vara ifrån mina barn några timmar under dagen. Men visst, när du säger så så låter det ju faktiskt som en ganska självisk grej. Fast å andra sida, om barnen var vana med att det är så man gör, så kanske det inte är nåt de tänker på heller. Själv är jag uppväxt med att ha firat flertalet jular så att man varit halva dagen hos pappa och halva dagen hos mamma. Inte var det nåt som jag "led" av i större utsträckning, alltså att inte vara med båda föräldrarna hela dagen. Man hade ju så fullt upp ändå!
    Men som sagt var, jag kan ju inte veta nu hur jag kommer att känna då Glad Men, men, i nuläget ser jag det som sagt var inte som en omöjlighet att vi fortsätter att fira så som vi gör nu, för jag tror ärligt talat inte att det är nåt som barnen skulle tycka att är hemskt eller dåligt, om de är vana med det. Tvärtom har jag sett det som en trevlig möjlighet för barnen att kunna fira jul med alla sina kusiner, även om det blir vartannat år med de från min sida och vartannat år med hans släkt.

Och, som jag beskrev i trådstarten, så är det ju inte frågan om att vi firar flertalet dagar i sär, utan ca 6 timmar på julafton. Nog hade jag, med dagens "schema" ändå haft tid för egen julklappsutdelning med "vår" familj hemma hos oss före, och kanske t.o.m. efter, det att vi varit på julmiddag osv. på skilda håll.

För även om ena föräldern inte är med under en del av dagen, så betyder ju inte det att barnet nödvändigtvis skulle sitta och ha tråkigt hela tiden!? Men... om vi får barn, börjar fira skilt och barnen skulle önska att vi inte gör så, så naturligtvis skulle man ju anpassa sig efter de önskemålen!
    Kanske det mest är så att jag i nuläget, barnlös som jag är, inte tänkt längre än de första åren, och ett spädbarn lär knappast bry sig om både mamma och pappa är med vid julbordet!
    Men, det idispidis menade var ju att DU som är vuxen skulle vara utan dina föräldrar för att vara med dina barn och din partner, inte att dina barn skulle vara utan ena förälderna för att den andra prompt ska vara med sin "gamla" familj. jag insåg efter mitt inlägg att du skrivit att ni båda två hellre ville vara med era familjer än med varandra som par och jag tycker att det är märkligt och ännu märkligare att dela på barnen och föräldrarna när man inte är skilda för att de stora barnen, dvs ni, inte kan vara utan er jul so mden alltid varit. Ni kan väl åka till ena stället båda två dagen efter och alltså fira julafton varannat år hos den ena och den andra?
Svar på tråden Firar ni jul med er partner?