Firar ni jul med er partner?
Första julen, när vi bara hade varit tillsammans en månad och inte träffat den andras föräldrar tidigare, så firade vi jul var för sig och sågs inte förrän på nyårsafton då vi åkte ner igen till studieorten från våra respektive hemorter. Sedan flyttade vi ihop, träffade såklart varandras föräldrar och jularna efter det har vi tyckt att det varit självklart att fira tillsammans, varannat år julafton hos mina föräldrar, syskon och viss släkt och varannat år med hans föräldrar, syskon och släkt. Det är ca tio mil åt olika håll till båda föräldrahemmen från där vi bor, vi bor typ som i en triangel. Vi sover över där vi firar julafton och sedan besöker vi den andras familj och äter middag, har lite glöggmys, spelar spel och sover över där också. Det har gått jättebra och julen är lika trevlig på båda håll. Det hade inte varit kul att fira på varsitt håll eller flänga runt på två olika ställen på samma dag. Jag ser oss två som en familj nu även utan barn och jag tycker personligen att det var något som hörde till när man fortfarande bodde hemma hos föräldrarna att man inte firade med pojkvännen på högstadiet/gymnasiet.
När man är vuxen och bor tillsammans tycker jag att man firar tillsammans, spelar ingen roll för mig att man ses varje dag eller senare på kvällen. Jag hade velat fira med min sambo även om julafton/juldagen inte var något kul hos hans föräldrar. Annars kan man ju fira tillsammans där det är "roligast" på julafton och sedan åka tillsammans till de andra dagen efter, men det tycker jag inte är ett bra system om man alltid gör så för jag tror att de som bli bortvalda på julafton ändå blir sårade även om det inte verkar som att julen är så viktig för dem bara för att de inte anordnar roliga lekar o dyl. Det är mer rättvist att fira varannat år. Att vara åtskilda tycker jag bara signalerar att du är för fin för deras julfirande och jag hade inte blivit förvånad om hans familj tyckte att det var sårande och märkligt.