Inlägg från: mamzer |Visa alla inlägg
  • mamzer

    Teistisk skala, var hamnar du?

    Jag är generellt sett extremt oimponerad av Richard Dawkins, men när det kommer till the spectrum of theistic probability så har jag ganska få invändningar. Nu har jag inte tänkt igenom det här särskilt noga så jag ber om ursäkt om det verkar virrigt, men det jag spontant funderar över är hur relevant agnosticism är som ståndpunkt när det kommer till Guds existens. A/teism slår mig som en antingen/eller-proposition: antingen accepterar man påståendet att Gud existerar eller så gör man det inte. Hur mycket man tror att det går att säga om sannolikheten att Gud existerar är inte relevant: detta illustreras av att agnosticism i den här skalan inte går att särskilja från vare sig teism eller ateism. Man kan vara agnostiker i fråga om kunskap om Gud och i vad utsträckning en sådan är möjlig - men man är fortfarande teist i det att man har en Gudstro. Samma sak åt andra hållet, naturligtvis, i det att man kan vara agnostiker i fråga om kunskap om Gud men ändå avvisa påståendet att Gud finns. Jag skulle därför säga att position 4 i skalan blir meningslös, därför att agnosticism i det här fallet är säger något om kunskapsanspråket bakom en ståndpunkt, men det är ingen ståndpunkt i sig.

    I övrigt mäter skalan hur sannolikt man tror att det är att Gud existerar (eller?), och i det avseendet har jag inga invändningar. Det är bara position 4 som gnider mig lite mothårs.


    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • mamzer
    PiceaX skrev 2010-12-16 19:30:12 följande:
    Ang position 4: Agnosticism handlar väl mer om att inte VILJA ta ställning än att anta nån slags lika sannolikhetsposition? "Vi kan inte veta, alltså bryr jag mig inte".

    Jag känner mig som en solklar 6:a. Jag grundar min ståndpunkt på empiri och inte på nån sorts diffust "vetande" att Gud inte finns, och då hamnar vi väl på 6?
    Agnosticism i den här sammanhanget är sannolikt tänkt att betyda det. Agnosticism i övrigt vidhåller jag handlar mer om grunderna till en ståndpunkt än är en giltig ståndpunkt i sig. "Vi kan inte veta" är inte samma sak som "vi kan inte veta och därför tar jag inte heller ställning." "Vi kan inte veta" är bakgrunden till samtliga påståendet i den teistiska skalan med undantag av 1 och 7, och där kommer helt andra problem in i bilden.
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • mamzer
    R Franklin skrev 2010-12-16 19:48:25 följande:
    Är väl egentligen en 6'a men använder 7'an för att visa på 6'ans extremt låga sannolikhet. Jag bruka använda och förknippa mig med  Douglas Adams begrepp att kalla mig "Radikal ateist". Eller som han förklarar det: 

    " I think I use the term radical rather loosely, just for emphasis. If you describe yourself as “Atheist,” some people will say, “Don’t you mean ‘Agnostic’?” I have to reply that I really do mean Atheist. I really do not believe that there is a god - in fact I am convinced that there is not a god (a subtle difference). I see not a shred of evidence to suggest that there is one. It’s easier to say that I am a radical Atheist, just to signal that I really mean it, have thought about it a great deal, and that it’s an opinion I hold seriously. " 
    Det finns en annan skala som är lite lättare att acceptera (jag orkar inte leta upp en länk just nu, ber om ursäkt), där man inte går vägen från teism via agnosticism till ateism, utan är en starkare eller svagare det ena eller andra. Från strong theist till strong atheist, med tillägget anti-theist, som är ju någon som håller Guds existens för sannolik men avvisar religion. Personligen tycker jag nog att den är något bättre.

    Det jag har att säga om position 1 och 7 i övrigt (inte riktat speciellt till dig, R Franklin) är att dessa två positioner är trosbaserade. Det är inte alls en fråga om att någon som svarar något annat än en sjua är lika öppen för möjligheten att tandfén eller tomten finns. Det handlar inte om försiktighet. Jag vet inte att tandfén inte finns (det kan ju vara så att någon lyckas bevisa tandféns existens i framtiden), däremot väljer jag att förhålla mig negativt till påståendet "tandfén existerar".
    A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
Svar på tråden Teistisk skala, var hamnar du?