• Tingeling83

Mjölk är inte slembildande

Mjölk är INTE slembildande!
    Detta är en seglivad myt , som dyker upp här och där även inne på seriösa sjukvårdsinformation tyvärr.
    Det finns INGEN anledning att undvika mjölk i förkylningstider.

• Svar på tråden Mjölk är inte slembildande
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Tingeling83 skrev 2010-12-18 10:24:51 följande:
    Mjölk är INTE slembildande!
    Detta är en seglivad myt , som dyker upp här och där även inne på seriösa sjukvårdsinformation tyvärr.
    Det finns INGEN anledning att undvika mjölk i förkylningstider.
    Bra, det verkar vara en mycket väl utbredd myt, även bland de som borde veta bättre. Den enda anledningen att undvika mjölk är om det är obehagligt att dricka (vilket jag har märkt ett par gånger) men oftast så lindrar det istället.

Här kommer en sida som tar upp det (med referenser): http://faktoider.blogspot.com/2009/12/slembildande-mjolk.html
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Tingeling83
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-12-18 10:41:17 följande:
    Bra, det verkar vara en mycket väl utbredd myt, även bland de som borde veta bättre. Den enda anledningen att undvika mjölk är om det är obehagligt att dricka (vilket jag har märkt ett par gånger) men oftast så lindrar det istället.

Här kommer en sida som tar upp det (med referenser): faktoider.blogspot.com/2009/12/slembildande-m...
    jag frågade min läkare , för är så trött på inte veta vad som är sant eller inte då vissa på vårdcentral och 1177 säger jag absolut INTE ska ge mjölk till mina barn  då de sjuka tex förkylda med dum hosta.
    ♥ ? * ¨ `* ?Glad mamma till 2 busungar ? * ¨ `* ? ♥
  • lövet2

Hur det rent kemiskt ser ut, är jag inte insatt i, och inte heller vad den senaste forskningen kommit fram till. Dock kan jag säga att rent praktiskt slemmar halsen igen på både barn och vuxna om de dricker mjölk vid förkylning. Där utgår jag från erfarenheten helt enkelt och undviker att ge mjölk. Det är bara att kolla på skillnaden mellan förkylda spädbarn som ammas och dem som får ersättning. Tydligare än så kan det inte visas ...

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    lövet2 skrev 2010-12-18 10:49:54 följande:
    Hur det rent kemiskt ser ut, är jag inte insatt i, och inte heller vad den senaste forskningen kommit fram till. Dock kan jag säga att rent praktiskt slemmar halsen igen på både barn och vuxna om de dricker mjölk vid förkylning. Där utgår jag från erfarenheten helt enkelt och undviker att ge mjölk. Det är bara att kolla på skillnaden mellan förkylda spädbarn som ammas och dem som får ersättning. Tydligare än så kan det inte visas ...
    Det beror på hinnan som bildas av mjölk, det är något som kan sköljas bort. Det är inte slembildande men visst kan det vara obehagligt och då kan man som sagt undvika mjölken.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Impega

Sjukvårdsrådgivningen avråder från mjölkprodukter när man är förkyld och har mycket slem. Väljer att följa deras råd istället för att följa råden från en tråd på FL.

• Tingeling83
    Impega skrev 2010-12-18 10:58:44 följande:
    Sjukvårdsrådgivningen avråder från mjölkprodukter när man är förkyld och har mycket slem. Väljer att följa deras råd istället för att följa råden från en tråd på FL.
    Denna infon är plockad från tidningen VI FÖRÄLDRAR
  • Impega
    Tingeling83 skrev 2010-12-18 10:59:29 följande:
    Denna infon är plockad från tidningen VI FÖRÄLDRAR
    Aha, men då så... det ändrar ju hela situationen.
  • Tingeling83
    Impega skrev 2010-12-18 11:01:13 följande:
    Aha, men då så... det ändrar ju hela situationen.

De stod i de senaste numret jag fick igår i brevlådan!
  • chazbo

Men om de bara äter ersättning då? Tycker att sonen blir jätte slemmig i halsen när han fått flaskan. Ska man ge lite vatten efter eller?

Svar på tråden Mjölk är inte slembildande