• Anonym

De som inte svarar på "dolt nummer"

Idioter som envisas med att ringa från dolt nummer är fanimig ännu värre. SPECIELLT då det är från sjukhus och polis! Tänk om man inte hann svara? Då vill man väl kunna ringa tillbaka? TA BORT DOLT NUMMER, om du vill prata med mig så kommer jag ändå få reda på vem du är så sluta med det där tramset..!! Skrikandes

• Anonym

Jag svarar på dolt nummer när det passar mig (dvs inte när jag står i kassan och ska betala eller dylikt). Jag utgår ifrån att folk lämnar meddelande på mobilsvar om det är väldigt viktigt och då ringer jag upp. Anledningen är att jag jobbar som konsult och det händer ganska ofta att kunder mm ringer typ 8 på kvällen (även om det är totalt opassande). Jag har ingen lust att ta jobbsamtal när jag lagar middag/lägger mina barn och därför får de lämna ett meddelande så återkommer jag under kontorstid. Detsamma gäller telefonförsäljare!

• Anonym
    68an skrev 2010-12-20 03:02:05 följande:
    Ganska intressant fråga egentligen

Det var ju inte så längsen alla samtal var från "dolda" nummer och då svarade väl dom flesta då det ringde gissar jag men idag är det inte lika självklart sen "Anita" introducerades osv.

Jag köpte en nummerpresentatör då dom kom ut, tror det var kring 1994. Det var en riktigt rolig grej Cool
    Sen blev det ju mer och mer vardagsmat bland folk och likaså då mobiltelefonerna blev något som var man hade och nu ryggar man till om det står okänt nummer.
    Tänk vad vi förändras av allt som sker i vårt samhälle. Jag är lite facinerad Flört

Som svar på frågan så svarar jag alltid oavsett om vem som ringer om jag kan och har lust.
    Sen lämnar vissa instanser aldrig ett meddelande så det är omöjligt att ´veta vem det var som ringde så man har möjligheten att ringa tillbaka.

Jag vet inte om det finns några regler för det men sjukvården lämnar aldrig meddelande till mig då jag inte kunnat svara och likaså dom få ggr jag pratat med Polisen...och kvinnojouren. Alla dessa har ringt från dolda nummer.
    Så jag är nästan mer mån om att svara då det är dolt nummer.
    Ok, jag brukar inte ha kontakt med Polisen eller Kvinnojouren - den dag jag behöver det, är det möjligt att jag svarar på dolt nummer. I dagsläget är det troligtvis telefonförsäljare eller kunder utan telefonhyfs och då låter jag bli!
  • Anonym

Svarar aldrig från dolt nummer. Är det något viktigt så får de tala in på telefonsvarare/skicka sms så ringer jag upp. Även om det är polis/socialarbetare och de inte berättar vad det handlar om så brukar de ändå tala in på telefonsvararen och berätta vad de heter, var de är ifrån och att de vill att man ringer upp.

Och att det vore knäppt att inte öppna när man inte vet vem det är som kommer... Hur ska jag veta att det inte står en galning utanför dörren? Missade ni helt killen i Göteborg som plingade på och trängde sig in i lägenheten för att ofreda kvinnor? Eller Arboga-morden 2008? Hade mamman där haft "psykvarning" på sig (som du så fint kallar det TS) så kanske det inte hade behövt ske. Jag skuldbelägger henne absolut inte men jag menar att det är ett sätt att skydda sig genom att inte öppna dörren för oanmälda besök.

• Anonym
    älskarlivet81 skrev 2010-12-20 07:53:41 följande:
    Och vet du? Alla mina elevers föräldrar lyssnar inte av sina röstmeddelanden? Textmeddelanden är inte så bra eftersom jag inte vill ge ut mitt nummer, så ett sms skulle jag bara skicka om jag verkligen inte kan få tag på en förälder.
    Du vill inte lämna ditt hemnnnnummer men anser att de självklart ska svara när du ringer.... Varför?
  • Anonym
    älskarlivet81 skrev 2010-12-20 08:04:53 följande:
    Men du har inte läst allt jag skrivit.. Jag skickar mail ibland, men alla föräldrar har inte mail och jag ringer ju från arbetstelefonen på jobb, men det är ju dolt nummer på den och enligt tråden här så svarar inte alla om man ringer från dolt..

Läs det man skriver innan du svarar och upprepar..

Lapp hem med eleven? Ang vad han/hon hittat på på dagen i skolan? Tror du verkligen själv den lappen skulle komma fram? 
    Sen när har föräldrar skyldighet att stå till ditt förfogande på sin fritid? Sen när har föräldrar skyldighet att ha telefon? Sen när ska föräldrar vara anträffbara för barnens lärare nsh? Du är lärare, inte läkare!
  • Anonym
    älskarlivet81 skrev 2010-12-20 08:01:09 följande:
    Jag anser väl det inte självklart att de ska svara när jag ringer? Jag vill inte ge ut mitt hemnummer för när jag är hemma så är jag inte i tjänst.. Jag vill inte ha föräldrar ringandes hem till mig. Vill de nå mig så finns det telefon på jobbet.
    Men varför förväntar du sig att de vill ha dig ringandes hem till dem? Du kan säkert nå dem dagtis på jobbet också...
  • Anonym
    älskarlivet81 skrev 2010-12-20 08:47:27 följande:
    Har jag sagt att jag inte försöker nå de på jobbet?? Klart som f-n att jag försöker det först.. Eller ja, jag ringer nog deras mobil först, sen arbetet och sist hem..
    Och när de inte svarar på något nummer borde du nog förstå att de inte vill prata med dig.
  • Anonym

Jag hade besvär med en kille ett tag, han kunde inte förstå att jag inte ville prata eller vara med honom. Därför svarade jag inte i telefon om det var hans nummer eller dolt nummer, jag orkade helt enkelt inte med att behöva prata med honom. Dolt nummer är dessutom ofta försäljare som man inte heller har så stor lust att prata med!

• Anonym
    älskarlivet81 skrev 2010-12-20 08:50:31 följande:
    Så det är ok att föräldrarna inte vill prata med läraren när deras barn kanske misshandlat någon? Jaja, nu är vi ot
    Ja, det är valfritt att svara i telefon eller inte! De flesta kommuner i Sverige har förresten så att växelnumret visas när det ringer från någon avdelning inom kommunen...

Ska föräldrar sitta hemma och vänta på ev samtal? Får man träna, duscha, besöka vänner, gå ut och käka, se bio osv eller ska man alltid finnas tillgänglig när du ringer utan att riskera att bli påhoppad för att man inte svarar?

Har ett barn misshandlat någon så är det polisen som hör av sig. Det finns ingen risk att man missar det!
Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"