• VulkanMyran

Niferex (järntabletter)

Hej Hej
    jag äter niferex o jag undrar om det är fler som har fått problem med magen av det.... mitt Hb ligger strax under 100 o jag måste ta 2 tabletter om dagen....
    Min mage har blivit lös.... jag vet att många blir hårda.... hur kommer det sig att det kan vara sådan skillnad....

mvh Vulkanmyran Eva

• Svar på tråden Niferex (järntabletter)
  • listo

Det är inte så väldigt stor skillnad mellan Niferex och Duroferon.
    De innehåller samma mängd järn, men Niferex är tillverkade på
    ett sätt som gör att de "ska" vara snällare för magen.
    Jag tycker dock att det verkar som att de är precis lika lömska
    som alla andra järntillskott, de flesta som äter någon sorts järn
    verkar få mer eller mindre biverkningar.

Eller jo, den absolut största skillnaden mellan Niferex och Duroferon,
    är priset. Niferex är ca 4 gånger (!) dyrare än Duroferon...

• VulkanMyran

jag har fått järndropp tidigare... o tyckte att det gav bäst resultat... men det är nog ännu dyrare... o så måste man vara på sjukan i minst fyra timmar med droppet o sedan lite till för att se så att man inte börjar att må dåligt eller så.... men nu vill dr o min bm att jag ska ta Niferex.... men jag vill ju heller inte ha det som jag har det nu iaf.... hm...

• Snova

OJ! Det var två om dagen du åt! Det missade jag... Tycker definitivt att du ska ta en om dagen max till att börja med. Förvånande att din BM ej sa ngt om detta.

Jag är inte läkaremen har iaf en del erfarenhet om in/utfasning av läkemedel som det så fint heter när ma ska börja/sluta med ngt. Niferex är väl inge läkemedel men har ju biverkningar.

Detta är min rekommendation; Ta en tablett varannan dag i några dagar - upp till en vecka. Därefter en tablett om dagen i en vecka och sedan två per dag.

Tycker såklart att du ska prata med ngn och ej bara lita på mina ord. Frågan är om din BM är rätt person att fråga. Kolla med din husläkare också kanske för kompletterande info!

Nu är det här ju inget "allvarligt" preparat så oroa dig inte för mkt över detta. Det viktigaste är att du mår så bra som möjligt. Lycka till nu!

• VulkanMyran

Snova
    Tack för tipset! "en tablett varannan dag i några dagar - upp till en vecka. Därefter en tablett om dagen i en vecka och sedan två per dag"
    ska prova det istället.

Tar ni ngt annat oxå... andra vitaminer...

• pippi28

Härlig färg kolsvart ..som det blir på "plumset" är inte hård i magen men äter branflakes every dag så det kanske har med det att göra vem vet??

• TezzieN

Mitt järnvärde är också lågt på niferexen (äter två) men de är skonsamma mot min mage, åt ercofer förra gången och hade jättebra järnvärden men min mage gillade inte dem blev stenhård

• Mamma 80

Jag tar en niferex om dagen tillsammans med apelsinjuice samt dubbel dos av blutsaft. Det är skonsammare för magen och har hjälpt mig enormt med järnvärdet...tror jag iaf, då jag känner mig mkt piggare efter att ha kompletterat med blutsaft i ett par veckor.

• VulkanMyran

jag har hört oxå att man ska inta Juice när man äter järn.... o så har jag fått insatt Folacin för att det ska vara bättre upptag för järnet... en dr sa att jag oxå kunde sätta en järnspik i en Apelsin eller en citron o sedan pressa den o dricka juicen som blir av det....har inte provat än... o jag vet inte om jag kommer att göra det heller....
    förövrigt har mitt järnvärde gått upp till 102..-. o det känns bra det... hur ligger erat järnvärde???

Ang blutsaft... är inte det mindre gott... det är vad jag hört iaf... är det lika bra som tabletterna eller... o vad kostar det....

• lata kocken Johanna

en liten parentes bara

Listo - det låter som du har förstoppningsdiarre

• smurfmor

Har ätit Niferex sedan v: 14 och det som har funkat bäst är att ta tabletterna med blåbärssoppa på kvällen.
    Har haft samma problem som du.
    Men bläbärssoppan stoppar diarren.
    Testa, funkar det så funkar det.
    Lycka till
    Maria v:36+4

Svar på tråden Niferex (järntabletter)