• VulkanMyran

Niferex (järntabletter)

Hej Hej
    jag äter niferex o jag undrar om det är fler som har fått problem med magen av det.... mitt Hb ligger strax under 100 o jag måste ta 2 tabletter om dagen....
    Min mage har blivit lös.... jag vet att många blir hårda.... hur kommer det sig att det kan vara sådan skillnad....

mvh Vulkanmyran Eva

• Svar på tråden Niferex (järntabletter)
  • listo

Johanna: Jag har problem med magen även annars, magkatarr och
    lite sånt, så det skulle iofs inte förvåna mig ...
    Jag googlar lite, tack för att du lärde mig ett nytt ord!

• Mamma 80

Vulkanmyran--Blutsaft/järnsaft smakar små hemmagjord saft på bär, med lite metallig bismak kan man väl säga...tycker inte att det smakar så illa som många påstår.

Har köpt den svenska varianten som heter Järnsaft och den kostade 69 kr för 500 ml på hälsokosten. Man tar 15 ml om dagen normalt, medan jag som tar dubbel dos tar alltså 30 ml.

• VulkanMyran

smurfmor: tack ska prova blåbär hade inte tänk på det tidigare heller... men det kan vara ett bra försök...

Mamma 80: Har inte hört talas om järnsaft... men ska kolla upp om det finns hos oss här i stan...

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Tyvärr har mitt järnvärde sjunkit igeeeeen o det är inte kul det inte... trots att jag äter 2 Niferex om dagen.... o dr vet inte vad de ska göra åt det heller....

• Nannalie

Min tarm spricker varje gång jag tar niferex. Ska äta minst 1 per dag det skulle jag aldrig klara. Så d blr max var tredje dag.

• Mysiga tjejen

äter niferex sen vecka 20 är i vecka 24+5 nu, men en gång om dagen räcker och jag tycker det skulle bli för surt för magen att ta det med jos, det trodde jag tar bort järnet att kroppen inte behåller det viktiga järnet då men det är kanske bara mjölk, kaffe och te som gör det..........

• Mysiga tjejen

mitt järnvärde blev bra efter två veckor ätande av järntabletter men jag fortsätter var på 99 när det var lågt och sen gick det upp till 136 och efter två veckor till låg det på 129..............

• skruttis11

urk jag dricker äkliga järn böset jag tål inte ´niferex jag vill hellre ta tabletter men min kripp vägrar å dricka järn är ingen hitt får kräkningar sen så smakar de blod i hela munnen pga av järnet *blä*host fräs urk*

• VulkanMyran

Nannalie: Hur kommer det sig att tarmen spricker av Niferex då...Har du ngt problem med tarmarna då eller....

Mysiga tjejen: Wow att det gick upp från 99 till 136... måste ha kännts bra kan jag tro.... Jos är bra säger dr att ta Niferex med...men jag får sura uppstötningar av det... eller som det heter Halsbränna....

skruttis 11: Hur kommer det sig att du inte tål Niferex... i hur yppar sig det då...

• skruttis11

vulkanMyran: jag får utslag över hela kroppen som kliar

• VulkanMyran

trodden inte att man kunde få utslag av dem... jag har nämligen oxå fått massa utslag o vet inte vad de beror på... kanske kan vara Nifrexen som gjort det.... ska nog prata med bm om det... ska dit i dag vid 11...

• Nadjis

Jag blev jätteknasig i magen.. sen är jag ju sämst på att komma ihåg och ta de där nedrans tabletterna. Ändå ska ju niferex vara mer skonsamma mot magen än andra tabletter..

• ärtprinsessan

Hej, jag mår illa och blir förstoppad av Niferex, men tål Hemofer, som också finns på apoteket. Kanske du kan testa dem istället? Jag är gravid med andra barnet i vecka 19+2 och har inte tagit något hb sedan inskrivningen, ska ta ett nästa vecka.

• Carolin i Götet

Om inte Niferex fungerar kan man prova Hemofer den finns även med tillägg av folsyra (Hemofer+).
    Hemofer är enligt måbga lite snällare mot magen medan Niferex ofta lättare ger magproblem. Inget kul alls!

Dessa finns på apoteket de också och är inga problem att använda under graviditeten.

• Carolin i Götet

Oj, såg inte att ärtprinsessan lagt in om detta, men nu fick du det sagt av 2

Lycka till!!

• skruttis11

vulkanmyran:
    de vanligaste biverkningarna är klåda utav niferex tyvärr tycker du ska prata med din BM om just de
    jag fick nått som heter fenorrol i stället å dricka de

• CeeJay

Det är intressant det här med järntabletter... Jag hade HB runt 105 och jag blev jätteförstoppad av Niferex. Testade Blütsaft istället men förstoppningen gick inte över och mitt HB höjdes inte. Så för ca 3 veckor sedan slutade jag tvärt med både piller och saft och var hos BM igår: Mitt järnvärde låg på 121 utan att ha tillfört kroppen någonting och dessutom är tarmarna på bättringsvägen...

• SJu2

Niferex är väl inte jätteskoj... men min mage vande sig efter någon vecka.

Mitt järnvärde gick upp från 100 till 125 på fyra veckor, med två tabletter Niferex varje dag + mat som t ex leverpastej, rostbiff, köttfärs stekt i gjutjärnspanna och så massor med C-vitamin. Dessutom ingen mjölk runt dessa måltider.

Sen vetifasen om det var Niferex eller kosten som gjorde skillnaden.......? Värdena gick upp i alla fall och det var huvudsaken.

Hoppas du hittar något som fungerar för dig!

Svar på tråden Niferex (järntabletter)