• Förväntansfull0406

Åka skidor med tre barn, vart och kostnader?

Vi vill boka skidresa till nästa år, eller nästan igen.

Jag har själv åkt mycket skidor men det är några år sedan nu...

Vad kostar det för två vuxna och tre barn, en sju åring en sexåring och en ett åring. (vi bilar)

Var är bäst och billigast? För alla. Endast jag är van skidåkare. I sverige är det som gäller.

Ge mig gärna länkar!

• Svar på tråden Åka skidor med tre barn, vart och kostnader?
  • ÅzaLu

jagvär inte så haj på priser o så men sälen brukar ha fina familje erbjudanden... Lindvallen exempelvis!! dem bord eju ha en hemsida du kan gå in o psana priser på eller ring upp o snacka med dem =)

• Förväntansfull0406

jag kollar där nu, men jag tänker mest, vilken tid är det billigast? dec? jan-feb? Vad skulle det kunna kosta med allt, boende, mat liftkort, skidskola och utrustning.... Sånt hittat man inte Obestämd

Ett paket pris vore nice ;-9

• Tandfe

Priser beror ju lite på vart ni väljer att åka (stora ställen kostar mer), om ni åker under hög- eller lågsäsong, vilken typ av boende ni behöver. Om barnen ska gå i skidskola eller om ni klarar det själva och om ni har utrustning eller ska hyra eller om ni inte åker utför. Om ni planerat för att ta med och ordna i princip all mat själv eller om ni äter ute osv.

• Förväntansfull0406
    Tandfe skrev 2010-12-19 15:52:08 följande:
    Priser beror ju lite på vart ni väljer att åka (stora ställen kostar mer), om ni åker under hög- eller lågsäsong, vilken typ av boende ni behöver. Om barnen ska gå i skidskola eller om ni klarar det själva och om ni har utrustning eller ska hyra eller om ni inte åker utför. Om ni planerat för att ta med och ordna i princip all mat själv eller om ni äter ute osv.
    Ja, det räknas väl som högsäsong?

Alltså maten och det vet man inte, man måste ju unna sig saker. Men mest boendet, liftkort, skidskola till barnen och ev en vuxen, utrustning. Det är de stora kostnaderna jag pratar om. Allt som ska betalas innan så att säga.....

Jag får kanske gå ner till resebyrån.... hur nära kan man boka ror ni? det måste ju bli billigare att boka några mån innan?
  • mia maria

Om ni ska boka via skistar.com så får ni gå in o söka på boende, o där kommer det upp priser för alla olika stugor o lägenheter! Mkt enkelt!
    Likaså gäller skipass o skidskola; det finns menyer längst upp (efter att ni har valt Sälen/Åre/Vemdalen osv) o där kan ni klicka er vidare för att få info om priser.
    Alltså någon form av paketpris kan ni inte få förräns ni har provat att göra en bokning - man bokar liksom allt var o en för sig, men hela bokningen blir ju ett helt paket bara den är klar.

Mat är väl billigast att ta med hemifrån så mkt det går. Är väl alltid lite dyrare att handla på turistorter, även om det säkert är ungefär samma priser. Men jag brukar ta med det mesta hemifrån.
    Skidor är ju oftast billigare att hyra på annat ställe än via tex skistar.com.
    Googla på skiduthyrning+orten dit ni ska så brukar det dyka upp.

Allra billigast är det att åka alldeles före eller efter jullovet. Sedan blir det dyrare.

Hojta till om du behöver mer hjälp! Själv åker jag o barnen till Hundfjället i Sälen om några veckor

• Förväntansfull0406
    mia maria skrev 2010-12-19 18:30:56 följande:
    Om ni ska boka via skistar.com så får ni gå in o söka på boende, o där kommer det upp priser för alla olika stugor o lägenheter! Mkt enkelt!
    Likaså gäller skipass o skidskola; det finns menyer längst upp (efter att ni har valt Sälen/Åre/Vemdalen osv) o där kan ni klicka er vidare för att få info om priser.
    Alltså någon form av paketpris kan ni inte få förräns ni har provat att göra en bokning - man bokar liksom allt var o en för sig, men hela bokningen blir ju ett helt paket bara den är klar.

Mat är väl billigast att ta med hemifrån så mkt det går. Är väl alltid lite dyrare att handla på turistorter, även om det säkert är ungefär samma priser. Men jag brukar ta med det mesta hemifrån.
    Skidor är ju oftast billigare att hyra på annat ställe än via tex skistar.com.
    Googla på skiduthyrning+orten dit ni ska så brukar det dyka upp.

Allra billigast är det att åka alldeles före eller efter jullovet. Sedan blir det dyrare.

Hojta till om du behöver mer hjälp! Själv åker jag o barnen till Hundfjället i Sälen om några veckor
    Tack! vad är skipass?

Får man fråga vad er resa kostade? Du behöver inte svara

Jag skulle kunna tänka mig åka efter jullovet, alltså 2012.
  • mia maria
    Förväntansfull0406 skrev 2010-12-19 19:03:40 följande:
    Tack! vad är skipass?

Får man fråga vad er resa kostade? Du behöver inte svara

Jag skulle kunna tänka mig åka efter jullovet, alltså 2012.
    Skipass = liftkort!
    Vår stuga kostar ca 2000:-för sönd-tors, det är en 8-bäddars (2 väninnor till mig + deras barn ska också med).
    Vi bokade redan i höstas, o då hade skistar.com ett erbjudande om gratis skiduthyrning samt skidskola för barn upp till 7 år.
    Annars så kostar skidskola för en vecka ca 800-900:-.
    Skiduthyrning för ett barn sön-torsd kostar runt 400:- har jag för mig, om du bokar via skistar.com.
    Hos en skishop nere i Sälen kan du hyra för under 150:-, så det kan skilja mkt i pris.

När vi åkte 2008 (jag o äldsta sonen) så åkte vi alldeles innan jullovet o då hyrde vi en lägenhet alldeles intill backarna i Tandådalen för ca 395:- sönd-torsd, o det var ju verkligen jättebilligt!
    I år åker vi precis när jullovet är över, tror det brukar vara billigast vecka 2-4 eller nå't sådant.

Börja kika i god tid o jämför priser o så, kan ju skilja sig mellan de olika fjällen o stugtyperna.
    Kan ju vara lite dyrare att bo nära backen, men å andra sidan så beror det nog återigen på när på säsongen ni har tänkt att åka.
  • Tandfe

På sportloven brukar det vara otroligt kallt så man inte så gärna vill vara ute. Jag är uppväxt med att åka sent på säsongen när det slutat snöa men snön fortfarande ligger i backarna. Då brukar det inte vara liftköer heller utan bara att åka på. Vi har åkt näst sista/sista veckan i april många gånger, så länge vi inte hade svårt att ta ledigt från skolan. Nu är jag och mina syskon vuxna dock.
    Men dyrast är det att åka sportlov och påsklov. Nästa år infaller dessutom påsken jättesent så det blir förmodligen dyrt att åka i slutet av april också.

Som någon tipsade så är det förmodligen billigare att hyra utrustning en bit i från skidorten, åker ni till Sälen så finns det flera uthyrare på vägen innan man åker upp på berget. Googla lite så hittar du alldeles säkert och kan jämföra priser.

Svar på tråden Åka skidor med tre barn, vart och kostnader?