• Förväntansfull0406

Åka skidor med tre barn, vart och kostnader?

Vi vill boka skidresa till nästa år, eller nästan igen.

Jag har själv åkt mycket skidor men det är några år sedan nu...

Vad kostar det för två vuxna och tre barn, en sju åring en sexåring och en ett åring. (vi bilar)

Var är bäst och billigast? För alla. Endast jag är van skidåkare. I sverige är det som gäller.

Ge mig gärna länkar!

• Svar på tråden Åka skidor med tre barn, vart och kostnader?
  • mg79

Om ni har möjlighet åk v.2-6 då är det "mellansäsong" och ofta finns paketerbjudande. Priser etc beror ju på var ni åker...

skistar.com kan du ju sammanfatta allt priser till höger i menyn, kika och välj boende, sedan liftkort, skidhyra osv. barnen åker gratis upp till en viss ålder. Som föräldrar kan ni ju dela på ett lifkort om en passar barnen i barnbacken och en åker stora backarna. (Det ska man dock inte berätta att man tänkt göra då man köper kortet... )

• Förväntansfull0406
    mg79 skrev 2010-12-19 19:21:13 följande:
    Om ni har möjlighet åk v.2-6 då är det "mellansäsong" och ofta finns paketerbjudande. Priser etc beror ju på var ni åker...

skistar.com kan du ju sammanfatta allt priser till höger i menyn, kika och välj boende, sedan liftkort, skidhyra osv. barnen åker gratis upp till en viss ålder. Som föräldrar kan ni ju dela på ett lifkort om en passar barnen i barnbacken och en åker stora backarna. (Det ska man dock inte berätta att man tänkt göra då man köper kortet... )
    Okey, ska kolla mer noga sen, men nu har jag iaf fått en massa tips, vi kommer troligtvis inte kunna åka båda samtidigt då en kommer vara ett och ett halvt år, samt har en autistisk pojke så, en av oss vuxna kommer att vara "nere" hela tiden.

Har man inte foto på liftkortet längre??
  • mia maria
    mg79 skrev 2010-12-19 19:21:13 följande:

Hos skistar.com finns s.k föräldrapass (föräldraliftkort) som två föräldrar kan dela på, så att en kan åka medans den andre passar barnen.
    Annars så står det att skipassen är personliga, men jag kan inte minnas på vilket sätt de är det!? Dvs jag vet inte om det går att "fuska" o dela på ett...??
  • Alexi

Ett helt annat tips är ju att kanske satsa på skidskola nu i vinter på hemmaplan, om möjligt, för de stora barnen. Så kommer de har lite grund till när ni väl kommer till fjällen och får nog ut ännu mer av det hela.

• Miss Lau

Vad det kostar beror mest på vilken vecka ni åker. Vi har bokat en stuga i Sälen v. 9, via Skistar, det är veckan vi i Stockholm har sportlov. För stugan, skidskola för tre barn och liftkort för två barn och en vuxen betalar vi ca 15.000 kr.  Hade vi åkt någon annan vecka hade vi antagligen kunnat komma undan med halva summan.

Men jag tycker ändå att det är mycket semester för pengarna jämfört med alternativen.

• Miss Lau
    Miss Lau skrev 2010-12-19 22:08:59 följande:
    Vad det kostar beror mest på vilken vecka ni åker. Vi har bokat en stuga i Sälen v. 9, via Skistar, det är veckan vi i Stockholm har sportlov. För stugan, skidskola för tre barn och liftkort för två barn och en vuxen betalar vi ca 15.000 kr.  Hade vi åkt någon annan vecka hade vi antagligen kunnat komma undan med halva summan.

Men jag tycker ändå att det är mycket semester för pengarna jämfört med alternativen.
    Kanske ska tillägga att vi valt en rätt billig stuga, men som ändå har ett hyffsat läge. Annars kostar de lite större och finare stugorna runt 15.000 kr enbart för stugan under sportlovsveckan.
  • Tandfe
    mia maria skrev 2010-12-19 19:50:45 följande:
    Hos skistar.com finns s.k föräldrapass (föräldraliftkort) som två föräldrar kan dela på, så att en kan åka medans den andre passar barnen.
    Annars så står det att skipassen är personliga, men jag kan inte minnas på vilket sätt de är det!? Dvs jag vet inte om det går att "fuska" o dela på ett...??
    Det finns en ruta som de tvingar en att skriva namn i när man köper liftkortet, det är inte giltigt utan namn och det skrivs med FET svart tuschpenna i kassan... Kan tvättas bort med alkohol dock.
  • vivianne

Min familj har "alltid" åkt till Sälen (bor i södra Sverige och det är inte lika långt att köra dit). Mest på sportloven men någon gång innan och det är inget jag rekommenderar. Kallt som attan och korta dagar. Absolut bäst är att åka i mars eller tidigt i april. Varmare, ljusare, mindre folk än på sportloven och ändå bra skidåkning. Liftkort, skidskola och skidskola är tunga poster som är lika dyra hela säsongen och jag lägger hellre ett par tusen till på stuga i lite dyrare tid på året och får en mycket bättre semester totalt.

Kolla på t.ex. Blocket för att hitta en privatstuga och spara någon tusenlapp där. Promenadavstånd till lift är bra när ni ha ett så pass litet barn - så kan ni lätt "byta av" skidåkning mot barnpassning.

• mia maria
    vivianne skrev 2010-12-20 22:24:19 följande:

Min familj har "alltid" åkt till Sälen (bor i södra Sverige och det är inte lika långt att köra dit). Mest på sportloven men någon gång innan och det är inget jag rekommenderar. Kallt som attan och korta dagar. Absolut bäst är att åka i mars eller tidigt i april. Varmare, ljusare, mindre folk än på sportloven och ändå bra skidåkning. Liftkort, skidskola och skidskola är tunga poster som är lika dyra hela säsongen och jag lägger hellre ett par tusen till på stuga i lite dyrare tid på året och får en mycket bättre semester totalt.

Kolla på t.ex. Blocket för att hitta en privatstuga och spara någon tusenlapp där. Promenadavstånd till lift är bra när ni ha ett så pass litet barn - så kan ni lätt "byta av" skidåkning mot barnpassning.

Men som jag skrev innan så körde skistar.com en drive i höstas med gratis skidskola o skiduthyrning till barn under 7 år under vecka 2-4 (typ!), så ibland kan det löna sig att hålla utkik efter erbjudanden o rabatter!
  • vivianne
    mia maria skrev 2010-12-20 22:59:29 följande:
    Men som jag skrev innan så körde skistar.com en drive i höstas med gratis skidskola o skiduthyrning till barn under 7 år under vecka 2-4 (typ!), så ibland kan det löna sig att hålla utkik efter erbjudanden o rabatter!
    Mmmm, man kan säkert ha tur och få bra väder de veckorna. Själv har jag varit uppe i januari ett år med väldigt få skidtimmar (för kallt för att vara ute längre  stunder) och en nyår med ingen skidåkning alls (30 minus och vind - då funkar det inte) så jag är väl lite "bränd" av dessa negativa erfarenheter. Det är enda gångerna jag åkt så tidigt på säsongen så det är knappast ett säkert statistiskt urval men man är ju känslomänniska  .  Mellan sportloven och påsk har det däremot varit fantastiskt!
  • mia maria
    vivianne skrev 2010-12-21 10:40:02 följande:
    Mmmm, man kan säkert ha tur och få bra väder de veckorna. Själv har jag varit uppe i januari ett år med väldigt få skidtimmar (för kallt för att vara ute längre  stunder) och en nyår med ingen skidåkning alls (30 minus och vind - då funkar det inte) så jag är väl lite "bränd" av dessa negativa erfarenheter. Det är enda gångerna jag åkt så tidigt på säsongen så det är knappast ett säkert statistiskt urval men man är ju känslomänniska  .  Mellan sportloven och påsk har det däremot varit fantastiskt!
    Ja vädret är säkert mer humant längre fram på säsongen!
    Men mitt svar syftade på det faktum att någon (du?) skrev att skidskola alltid kostade ganska mycket - eller hur det nog stod!?
    Så då ville jag bara framhäva att om amn håller utkik så finns det sätt att komma undan billigare
  • Förväntansfull0406

Tack alla ni för svaren!!

Vi kommer nog åka kring mars 2012.

Man behöver ju inte boka nu, min pappa åker nog med som lite barnpassare så jag kan ta ett par rejäla åk, är tio år sedan sist nu.

Men det som oroar mig lite är det som ni skriver, kylan! man vill gärna åka då det är lite "varmare" väder, inget kul med 20-30 minus precis Jag tror det blir Lindvallen med för vår del. Hotell blir det inte, kommer laga det mesta hemma, kanske går ut en max två ggr, sen blir det ju annat gott i backen

Kommer räkna med en 12,000 till resan (utan mat och fickpengar)

Svar på tråden Åka skidor med tre barn, vart och kostnader?