• Anonym (Ledsen dotter)

Mina föräldrar vill inte passa mina barn!

Finns det någon mer som har föräldrar som är ointresserade av sina barnbarn? Eller ointresserade är kanske lite hårt sagt, men det är inte så att det ber om att få träffa barnen. Jag måste verkligen böna och be för att de skall passa barnen, och då gäller att vi har ett "giltigt" skäl, alltså något viktigt att göra. Det gör mig så ledsen att de inte själva ber om att få träffa barnen för att DE har behov av det, eller längtar efter dem. Jag tror att de mest tycker att barnen är jobbiga. Orkar inte ta upp detta med dem. Jag blir så avundsjuk när jag ser kompisars föräldrar som verkligen tycker att det är roligt att umgås med sina barnbarn och ber om att få träffa dem.
    Jag tycker också att det är viktigt att bygga upp relationen medan barnen är små, men det verkar inte mina föräldrar fatta. En annan sida av det är ju förstås att vi därmed aldrig har någon egen tid eller någon avlastning, men det är inte det som gör mig ledsen utan det faktum att mina föräldrar inte är intresserade av att göra något ihop med våra barn, utan endast kan tänka sig att till nöds passa dem några timmar för att "hjälpa" oss.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-19 22:43
    Om jag ska förtydliga mig: mina föräldrar ber aldrig om att träffa mina barn av eget intresse. De vill inte göra något ihop med barnen, och kan endast tänka sig att passa dem om jag verkligen tjatar.

• Svar på tråden Mina föräldrar vill inte passa mina barn!
  • lövet2

Jag förstår inte riktigt din fråga. Vill dina föräldrar inte träffa dina barn, eller vill de inte agera oavlönade barnvakter?

• Örnie

Har alltid bott långt bort från släkten och därför aldrig fått hjälp (utom när jag var på BB andra gången), men det går ändå att bygga upp ett bra förhållande mellan barnbarn och mor- farföräldrar om det är fint när de träffas. Det kan ju vara så att en del har svårt att engagera sig just i spädbarn. Det kan bli bättre sen. 

• Anonym

Jag har en mamma som är likadan. Det kan gå månader utan att de träffas, och vi bor 20 min från varandra. Min mamma är helt enkelt inte intresserad...

• Anonym

Jag har liknande situation. I kombination med att min make jobbar över som en galning så håller jag på att bryta ihop, snart blir det väl skilsmässa för jag orkar inte ha ett sådant liv. Lite avlastning från någon skulle ju göra så mycket och fast de ser hur vi kämpar så erbjuder de sig inte :( Och de kan inte passa barnen oftast när man frågar, då ska det verkligen vara ett giltigt skäl. 

Min mor bad en gång att hon skulle få sitta barnvakt så jag skulle få en ledig dag. Det slutade med tt jag fick en timme för hon kom på att hon hade möte på jobbet och sen julbord. Då hade jag åkt i nästan 2 timmar för att lämna barnet hos henne.... Blir så less. Så jag förstår din sits TS. Tyvärr har jag inget råd, ver själv inte vad man ska göra.  

• Anonym (men gud!)

Jo då, det finns fler... inte det att mina föäldrar inte vill sitta barnvakt... DOM HAR INTE ENS BRYTT SIG OM ATT TRÄFFA SINA BARNBARN... de du! Å jag klarar mig fint utan barnvakt, varför ska folk ha barnvakt till sina barn i tid och otid.

• Anonym (mormor,45...)
    Anonym (Ledsen dotter) skrev 2010-12-19 22:32:04 följande:
    Finns det någon mer som har föräldrar som är ointresserade av sina barnbarn? Eller ointresserade är kanske lite hårt sagt, men det är inte så att det ber om att få träffa barnen. Jag måste verkligen böna och be för att de skall passa barnen, och då gäller att vi har ett "giltigt" skäl, alltså något viktigt att göra. Det gör mig så ledsen att de inte själva ber om att få träffa barnen för att DE har behov av det, eller längtar efter dem. Jag tror att de mest tycker att barnen är jobbiga. Orkar inte ta upp detta med dem. Jag blir så avundsjuk när jag ser kompisars föräldrar som verkligen tycker att det är roligt att umgås med sina barnbarn och ber om att få träffa dem.
    Jag tycker också att det är viktigt att bygga upp relationen medan barnen är små, men det verkar inte mina föräldrar fatta. En annan sida av det är ju förstås att vi därmed aldrig har någon egen tid eller någon avlastning, men det är inte det som gör mig ledsen utan det faktum att mina föräldrar inte är intresserade av att göra något ihop med våra barn, utan endast kan tänka sig att till nöds passa dem några timmar för att "hjälpa" oss.
    Så olika det kan vara..
    Jah är själv mormor,och träffar mitt barnbar alldeles för lite,då deras föräldrar har lite svårt att "släppa taget".

Jag älskar mitt barnbarn till vansinne,älskar stunderna jag får med barnet!  :)

Jag tjatar mej till att träffas,VILL inget annat än att ses,vara barnvakt,vad som helst...
  • Anonym (men...)
    lövet2 skrev 2010-12-19 22:37:16 följande:
    Jag förstår inte riktigt din fråga. Vill dina föräldrar inte träffa dina barn, eller vill de inte agera oavlönade barnvakter?
    Oavlönade barnvakter? Vad är det för en spydig kommentar? Ska man betala barnets mormor eller farmor för att de ska vilja umgås med sina barnbarn? Eller för att då och då få avlastning? Löjligaste jag hört. 
  • Anonym
    Anonym (mormor,45...) skrev 2010-12-19 22:41:26 följande:
    Så olika det kan vara..
    Jah är själv mormor,och träffar mitt barnbar alldeles för lite,då deras föräldrar har lite svårt att "släppa taget".

Jag älskar mitt barnbarn till vansinne,älskar stunderna jag får med barnet!  :)

Jag tjatar mej till att träffas,VILL inget annat än att ses,vara barnvakt,vad som helst...
    Önskar vi var släkt :) 
  • Anonym (samesame)

är lite samma här... farfar skiter fullständigt i sitt barnbarn.. men han skiter i sina barn oxå så det va ju väntat,.,
    farmor bryr sej inte heller direkt, säger aldrig att hon vill att vi ska komma så hon får träffa sitt barnbarn, hon är barnvakt då o då.,,, men alltid vi som ber.. aldrig att hon ger en egen önskan om att få träffa sitt barnbarn

mormor o morfar däremot som tyvärr bor 40mil bort ringer flera gånger i veckan o frågar hur det är, säger att dom saknar o vill träffa, önskar vi bodde närmare osv osv..
    ....o det önskar vi oxå..

• Anonym

Min mamma har ett handikapp och min pappa arbetar sjuk mycket... de ställer upp när vi ber om det och tycker jättemycket om sina barnbarn men de har liksom fullt upp med sitt - de ringer sällan och ber om att få vara barnvakt. De har väl precis börjat uppskatta att de själva bestämmer över sin tid kan jag tänka!!

Svar på tråden Mina föräldrar vill inte passa mina barn!