Hur får man såsen tjock?
Jag häller alltid i maizena eller vetemjöl men ändå blir det bara som vatten.
Jag vill ha en riktig sås. Det är väl det dom två sakerna är till för.
Varför funkar det inte för mig?
Jag häller alltid i maizena eller vetemjöl men ändå blir det bara som vatten.
Jag vill ha en riktig sås. Det är väl det dom två sakerna är till för.
Varför funkar det inte för mig?
Ingen aning men jag brukar blanda mjölk och vetemjöl i en skål bredvid. sen hälla i lite i taget tills såsen är lagom tjock.
En toppredning med maizena funkar jättebra för mig. En matsked i taget. Låt sjuda ett par minuter innan du tar nästa sked. Kanske du helt enkelt tar för lite?
Annars blandar du vetemjöl och vatten bredvid. Rör om tills inga klumpar finns och häller försiktigt i såsen. Låt koka upp emellan. Det är väldigt lätt annars att den blir FÖR tjock. Använder du vetemjöl så låt såsen sjuda rejält mellan varven, annars smakar det grynigt.
Ja är en jävel på såser!!
Jag smälter först smör och häller sen i mjöl och blandar det. De ska bli tjockt! Sen häller jag i mjölk eller grädde, de jag har hemma. Sen rör jag om det medans de står på plattan. Sen äre bara att krydda!
En köttbuljong tärning är bra att ha i, eller kanske en halv..
Testa det annars har ja andra tips!
Använd vanlig grädde då blir det alltid tjockt....!
Häller du bara i mjöl eller maizena rakt i vätskan? Eller blandar du den i kall vätska först? Är det maizena majsstärkelse eller färdig såsredning, eller vad det heter? Kan du beskriva detaljerat hur du gör?
för att du tar för lite?
Jag brukar göra bottenredning, smälter smör och blandar med vetemjöl (lika mkt av av varje) och späder med vatten/steksky/mjölk eller vad man nu gör för sås. koka minst 3 minuter för att få bort mjölsmaken.
Jag häller i massvis men jag häller alltid i det sist.. Kanske det som är problemet?
Brukar smälta smör..hälla i lite vatten, grädde, buljong och krydda..sedan hälla i maizena / mjöl i slutet,,,
reder med äggula, nyttigare och godare. Men har man väl hällt i gulan får såsen inte koka upp.
det står på förpackningen hur många matskedar per dl vätska du ska använda om du använder maizena fördig redning, den kan du strö i direkt i katrullen om du vill MEN! det måste koka så du ser riktiga bubblor i minst 3minuter efteråt annars tjocknar det inte.
maizena pulver är det bästa att röra ut i lite vätska först så det inte klumpar sig, men även där måste du koka såsen några minuter efteråt för att du ska få nån effekt av pulvret.
Nu tog jag typ halva paketet Maizena och hällde i den kokande vätskan och då blev det lagom tjockt!!
Men är det verkligen meningen man ska ta såå himla mkt ?? Ska prova era andra tips nästa gång med att röra i mjöl innan man häller i vätskan!
Tack för alla tips
Som man säger, en bra sås reder sig självt.
Använder man mjöl, så måste man se till att denna får "steka" lite, det man gör då är en roux.
Annars kommer toner av mjölsmak förekomma, och det vill man undvika.
Mazena så ska man skippa dom som man skickar i kastrullen direkt, dyra och odryga.
Bara ta 50/50 maizena och vatten och snurra runt med fingret tills klumparna löst sig(går snabbt).
Denna blandning här man i lite i taget till önskad konsistens, kokar såsen så ser man effekten direkt av maizenan.
Kokar den inte, så får man avvakta ett tag så man ser hur det utvecklar sig.
Arrowrot är annars bra till klarare såser.
Man kan också efterreda med beurre marnier, en blandning av matfett och vetemjöl. Knåda ihop till en boll och låt smälta i såsen.
När jag gör skysås och liknande brukar jag ha i maizena såsredning i slutet. Det måste koka för att det skall bli ordnentligt tjockt. Den finns för brun eller ljussås. Det som är bäst med den är att den inte klumpar sig.
precis som folk säger gör en bottenredning eller en toppredning, ibland behövs båda.
Men för att en toppredning/maizena ska fungera bör vätskan sjuda/koka, och det tar ett tag innan det tjocknar. =)
Till 1 liter vätska brukar man säga att 50 gram smör/marg och 1 dl mjöl blir bra på en bottenredning, och vill du göra en toppredning så kan du blanda 1 dl mjöl med lite av vätskan såsen baseras på och sedan röra i...
Busenkelt! ;)
Näe, men hoppas att du blir mer nöjd nästa gång du ger dig på att laga sås. =)
Du har för låg temperatur på såsen (ska koka, sjuda).. eller använder för lite maizena...