• Anonym (hmm...)

Sambons kvinnliga kollega vill köpa en julklapp till honom...

Vad ska jag tro om det?

De har jobbat ihop under ett par år. Hon är enda kvinnliga kollegan, ung och söt (såklart). Vad jag har förstått så har de jobbat ganska nära ihop då han hjälpt henne en hel del med projekt hit och projekt dit. Han har pratat mycket, mycket om henne och efter ett tag konfronterade jag honom och sa att han pratade om henne en del... Han sa att jag inte skulle vara svartsjuk och sen har det skämtats om det.
    (att han skulle haft tid att vara otrogen annat än på kontorstid har jag svårt att tänka mig då han har mig, hus och 2 barn som håller honom sysselsatt...) 
    ... men tankarna har ju funnits där då de har smsat varandra ibland lite skämtsamt under fotbollsmatcher osv (då de delar fotbollsintresse men håller på olika lag så de kan retas ibland). Hon har både hans jobbmobilnummer och privata mobilnummer. De är även vänner på FB och nu så fick JAG ett mail av henne på FB (vi är ej vänner där), där hon skrev som rubrik "Hemligt för sambon! :)" Där skrev hon att hon gärna ville köpa en julklapp till honom som tack för all hjälp hon fått med projekt .m.m, och frågade efter tips...

Eeehhhhh! Vad ska jag tro??? Har velat strypa henne förr och ännu mer nu... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-21 14:02

Uppdatering. Denna tjejen ska sluta på företaget vid årsskiftet, så är väl därför hon vill köpa julklapp som tack, men då kan hon väl köpa till de andra killarna där också då jag säkert tror att alla har hjälpt henne lite då och då!

• Svar på tråden Sambons kvinnliga kollega vill köpa en julklapp till honom...
  • Anonym
    Halkatla skrev 2010-12-21 14:49:06 följande:
    Ja, tänk att det tycker jag faktiskt. Att man ska ta hänsyn till helhetsbilden.
    Tänk om man inte själv tycker att man är söt/snygg då? Ska man ändå förutsätta att partnern till vännen kommer att bli svartsjuk?
    kanske bäst att gå och stirra på sina skor så att man inte gör någon osäker tjej arg?
    Anonym (irriterande) skrev 2010-12-21 15:03:39 följande:
    varör måste alltid alla endast utgå från sig sjävla?
    kan man inte försöka tänka tänka på hur andra har det eller känner.
    Och vet man om att någon har en partner os v så kan man väl tänka lite extra om man vill göra nån snäll gest.
    För om man nu ger bort något utan att tänka så kan den lilla oskyldiga gåvan ge upphov till ett drama i dennes förhållande eller familj.

Så vill man ge bort något fint till en vän, gör de med hjärtat å tänk på dennes hem Oskyldig

hehe.. nä  men de finns dem som är mer misstänksamma än andra. de har inte alltid att göra me ett dåligt självförtroende. de kan ha att göra me sin uppväxt etc.
    Om ja skulle få något riktigt fint å ja märkte att min sambo skulle störa sig de minsta så hade ja inte känt att de va värt den presenten.
    Därför skulle ja tänka ett steg längre iaf!
    Ärligt, jag utgår inte från att andra är svartsjuka och små människor. Jag utgår ifrån att andra är vuxna människor som inte dömer mig på för saker jag inte gjort.

Jag tycker du ska ta jobba med dig själv i stället för att lägga skuld på andra.
  • lokisse

hur ska man göra om man inte tycker att man själv är nagon pingla men i andras ögon kanske är snyggare än frun?
    far man vara trevlig da mot kolegor och ha vänner av andra könet

Nej det tror jag inte!
  • Anonym (irriterande)

ok.. men hade ja startat en kompis relation me en kille på jobbe som blivit rätt tajt så vi  messade och körde intärna skämt, köpt julklapp etc så hade ja inte blivit super chokad om hans flickvän en dag frågar mig va ja sysslar med..

visst är de kul att ha vänner men ja backar hellre ett steg för långt än trampar en annan på tårna i onödan

• Ulaninen

Har inte läst alla svar, men jag tror du kan känna dig lugn, just med tanke på att hon kontaktade DIG via facebook. Det tolkar jag som ett sätt från hennes sida, att visa att hon INTE har andra baktankar eller vill vara hemlig med det hela. Är ju toppen att du redan har förhandsinfo om att hon vill ge honom en julklapp - blir väl en betydligt behagligare situation eftersom det INTE är något smussel. Tipsa om något han gillar, sen kan du ju ändå välja att tipsa om något som inte är intimt eller väldigt personligt. Jag förstår om det kan vara svårt, men försök tänka att det är trevligt och roligt att din partner uppskattas som person av fler runtomkring honom.

• Halkatla
    Anonym skrev 2010-12-21 15:13:35 följande:
    Tänk om man inte själv tycker att man är söt/snygg då? Ska man ändå förutsätta att partnern till vännen kommer att bli svartsjuk?
    kanske bäst att gå och stirra på sina skor så att man inte gör någon osäker tjej arg?
    Anonym (irriterande) skrev 2010-12-21 15:03:39 följande:
    varör måste alltid alla endast utgå från sig sjävla?
    kan man inte försöka tänka tänka på hur andra har det eller känner.
    Och vet man om att någon har en partner os v så kan man väl tänka lite extra om man vill göra nån snäll gest.
    För om man nu ger bort något utan att tänka så kan den lilla oskyldiga gåvan ge upphov till ett drama i dennes förhållande eller familj.

Så vill man ge bort något fint till en vän, gör de med hjärtat å tänk på dennes hem Oskyldig

hehe.. nä  men de finns dem som är mer misstänksamma än andra. de har inte alltid att göra me ett dåligt självförtroende. de kan ha att göra me sin uppväxt etc.
    Om ja skulle få något riktigt fint å ja märkte att min sambo skulle störa sig de minsta så hade ja inte känt att de va värt den presenten.
    Därför skulle ja tänka ett steg längre iaf!
    Ärligt, jag utgår inte från att andra är svartsjuka och små människor. Jag utgår ifrån att andra är vuxna människor som inte dömer mig på för saker jag inte gjort.

Jag tycker du ska ta jobba med dig själv i stället för att lägga skuld på andra.
    Vad kul att det blir en sådan storm i vattenglaset! Skrattande

Egentligen tycker jag inte alls att det här är en så stor fråga. Jag tycker bara att man ska sträva efter att visa hänsyn och inte ge upphov till svartsjuka i onödan. Och eftersom jag inte har för vana att byta julklappar med arbetskollegor överhuvudtaget, oavsett vilket kön de tillhör, och oavsett hur bra vi jobbat ihop, så tycker JAG att det är en sak som man kan skippa. Arbetsrelaterade relationer kan antingen stanna på jobbet, eller så umgås man öppet tillsammans med respektive. Och vill man absolut ge bort något så kan man gott ge något rätt opersonligt - som en chokladask - och låta gesten i sig stå för det personliga.

God ton bara.
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Anonym (dede)
    Halkatla skrev 2010-12-21 15:26:26 följande:
     Jag tycker bara att man ska sträva efter att visa hänsyn och inte ge upphov till svartsjuka i onödan.
    Men då skall ju alla som man själv anser är vackrare än sig själv hålla sig inomhus för tänk om den personen råkar titta på ens maka/make, då finns risken att svartsjuka uppstår.

haaha nej men seriöst, det finns så många som faktiskt blir svartsjuka av minsta lilla och det grundar sig många gånger enbart i den egna självkänslan.
  • Anonym (Mia)

Vilken tur att jag är ful som stryk. Jag gav min förlovade kollega en present en gång. Bara för att han var så himla hjälpsam på jobbet.

• Anonym

Att ts upplever henna som snygg är inget hon ska behöva tänka på. Detta handlar inte om kollegan. Blir hon "för på" är det gubben som måste markera. Låter som att det inte är någon fara. Förstår ändå om du känner dig sotis. Känslor är känslor och de rår man inte alltid på.

• Mammorna

känslor är känslor och ja, man kan känna sig svartsjuk ibalnd. Men det är inte alltid okej att berätta det för sin partner. 
    Läs de andar trådarna som handlar om män och kvinnor som faktiskt är otrogna och faktiskt har känslor. De smsar i smyg. De ringer och tasslar. Han gör det helt öppet och skojar med sin kollega. Jag tror att de har funnit varandra som vänner. Sen är det klart lätt att bli sotis om du tyckwer hon är snygg och söt och själv känner dig mindre snygg och ung.

Istället för att tjafsa med honom om detta. (javisst du kan säga som du känner och ställa krav att han inte ska träffa henne.. och få igenom det. Men jag tror sånt tär ganska hårt, framförallt om det verkligen inte är något... vilket det inte låter som.) Så tycker jag att du ska ta detta på två sätt.
    1 se till att få mer egentid med gubben, fixa till er gå ut och ät middag och kom hem och ha barnen borta en natt och var med varandra. Återupptäck ert förhållande. För det låter ändå till sist som att ni kanske inte har det TOPPEN och lite slitigt som det blir när man har små barn...

2 bjud hem henne på middag hemma hos er, med några fler middagsgäster.. Lär känna henne du med. OCh se hur de är med varandra. och tänk då bort att hon är ung söt tjej och tänk om hon vore kille.. är din man annorlunda ect med henne blabla. Då får du svar på dina frågor om hurvida det är något.

Gör gärna dessa två saker i denna ordning. För till syverne och sist är er relation det viktigaste,... :)

Och lycka till TS! 

• Anonym

Tycker inte hon ska tjafsa. Men säga Hur hon känner. Det märks säkert ändå. Inget att starta ett gräl för. Det finns nyanser i kommunikation. Jag kan tycka att det är en "fine line" mellan att ta hänsyn och bejaka sina känslor. Kvinnor behöver också vara solidariska med varandra åt båda hållen. Att föreslå utrymme för en kväll bara du och maken eller en familjeaktivitet som present kunde vara en markering. En ung söt tjej måste kunna få vara sig själv också. Hon ska inte behöva ta hänsyn hit och dit för att hon är ung och söt. Samtidigt är vi människor med känslor, både kvinnor och män och det behöver man ta hänsyn till inom relationen.

Svar på tråden Sambons kvinnliga kollega vill köpa en julklapp till honom...