mikroE skrev 2010-12-27 11:21:21 följande:
Nu är detta inte ämnet i denna tråd men ja, jag anser i de flesta fall att man inte ska använda fertilitetsbehandling alls. Jag anser dock att det är 'mindre' fel för en 25åring än för en 50åring eftersom det är vanligt att 25åringar kan få barn naturligt men mycket ovanligt att 50åringar kan få barn naturligt. Jag anser dock att all fertilitetsbehandling borde finansieras av föräldrarna möjligen med ett bidrag i stil med det bidrag man får vid adoption. Detta trots att jag har en mycket nära släkting som fått barn via fertilitetsbehandling. Barnen är underbara och jag ÄR glad de finns men det hindrar inte att jag principiellt tycker att fertilitetsbehandling i de flesta fall är fel. Däremot går jag inte och predikar detta till föräldrar som gjort valet att genomgå fertilitetsbehandling.
De flesta landsting har en åldersgräns på 38 år för att få statsfinansierade IVF-behandlingar (maxantalet behandlingar är 3).
Jag uppsökte läkare vid c:a 33 års ålder eftersom jag inte hade regelbunden mens och vi hade försökt att få barn - men den läkaren missade att ta rätt blodprov och ryckte bara på axlarna. Inte förrän sex år senare, när jag bodde i England, fick jag rätt diagnos och kunde behandlas med en enkel medicin så att jag blev fertil igen. Men då var redan åldern ett hinder för graviditet. Vi bekostade själva två IVF-behandlingar (den ena utomlands, eftersom kliniken i Sverige tyckte att jag var för gammal, snart 42 år). Naturligt gravid blev jag fyra gånger (tre missfall + vår son som föddes strax innan jag blev 44 år). Om den första läkaren hade gjort sitt jobb hade jag troligen inte behövt genomgå dyra IVF-behandlingar och kanske inte heller missfallen (som troligen var åldersrelaterade). När vi kollade upp adoption fick vi, för övrigt, veta att jag, i princip, var för gammal för det också (min man är sex år yngre).
TS jag skrev tidigare att jag inte tycker att ni är för gamla om inte ni själva tycker det. Men det är otroligt ovanligt att bli gravid naturligt och sedan gå igenom hela graviditeten utan missfall, när man är 50 år. Det måste ni känna till? Det är kanske äggdonation utomlands ni tänker på? Om du var 45 år när ditt första barn föddes var kanske det också genom äggdonation?