Inlägg från: Sofiafia82 |Visa alla inlägg
  • Sofiafia82

BF september 2011

För att inte missuppfattas nu så ska jag tillägga att jag inte sett könet på min bebis i 3D utan bara ansiktet (eftersom jag inte ville veta könet) i v 18 och helkropp i v 12 och då ser könen typ likadana ut.

• Sofiafia82
    Flisan79 skrev 2011-04-10 13:18:30 följande:
    Ja lite, någon cm och i regel lite tyngre.

"Den normala vikten hos ett barn som föds i fullgången tid, varierar mellan 2 500 till 4 500 g. Pojkar väger genomsnittligt lite mer än flickor, 3 600g mot 3 400 g."

Från growinpeaple

Dessutom har de en tendens att bli större ju fler graviditeter om de kommer runt samma vecka. Vissa säger dock att just nr 3 kan vara mindre. Sen är detta inte en regel, utan mer statistiskt vanliga
    Min lillsyrra är nr 3 och hon vägde näst minst av oss fyra syskon. Bara förstfödda brorsan som vägde mindre, så det kan nog stämma lite det där med nr 3... hur det nu är möjligt logiskt sett
  • Sofiafia82

Verkar som att många är mammalediga, sjukskrivna eller studenter här i forumet.
    Är det bara jag som fortfarande jobbar heltid? Tänkte (om jag nu inte börjar må dåligt senare
    i graviditeten) jobba heltid till och med juli ut och sen ta semester i augusti.
    Hur ska ni andra som jobbar göra?

• Sofiafia82
    Anna4 skrev 2011-04-13 11:16:24 följande:
    Jag jobbar mer än heltid! Lärare 100% dagtid o eget företag på kvällarna. Maken har gått ner i tid för barnens skull :)
    Jag jobbar också mer än heltid :) kör 100 % som laboratorieingenjör och 30 % som administratör på fästmannens företag, men vi har inga barn än så det funkar så länge man orkar. Tyvärr jobbar killen nästan 200 % så man hoppas det går att ta det lite lugnare sen när bebisen kommer så han hinner umgås med den ;)
  • Sofiafia82
    Liz skrev 2011-04-13 15:48:49 följande:
    ser det snackats mycket om jobb nu... vad jobbar alla med ? och är det några som kommer söka graviditetspenning på hel/halv eller deltid? =) Eller vill ni jobba så mycket som möjligt fram till bebben kommer?
    Jag har lagt in semester för augusti och sen måste alla på jobbet ta ledigt i v 29 pga planlagt strömavbrott. Skulle gärna ta ledigt (kan ta obetalt) även v 30, dvs veckan mellan v 29 och augusti. Tyvärr är det många på jobbet som också vill ha ledigt den veckan.
    Vet du om man har rätt att ta ledigt (obetalt isåfall) typ 6 veckor innan beräknad förlossning eller är det chefen som bestämmer det.
  • Sofiafia82
    Cornellia skrev 2011-04-13 17:33:31 följande:
    Du har väl rätt att börja ta ut FL 60 dagar innan BF?
    Vet inte... jag kommer iof sig inte ta ut pengar (alltså inte ta ut dagar) från fl förrän i oktober, men man borde ju kunna få ta ledigt ändå isåfall. Om det stämmer det där med att man är berättigad ledighet 60 dagar innan bf. Eller så kanske man bara får det om man tar ut full fl?
  • Sofiafia82
    Cornellia skrev 2011-04-13 19:02:36 följande:
    Det är du ju senare oxå, men efter ettårsdagen så måste du ta ut FP för att skydda SGI.
    Tack för svaren! Hoppas inte de på jobbet blir sura bara... det är ju mitt i semestertiden liksom.
  • Sofiafia82
    Cornellia skrev 2011-04-13 21:40:15 följande:
    Dom kan bli hur sura dom vill, vem som helst förstår väl att man inte är sådär jättepigg på att jobba så nära förlossningen.
    Ja men det är ju lite oturligt att man vill vara ledig när alla andra "ogravida" också vill vara lediga. Vi är inte så många på min avdelning heller och just de veckorna innan bf och från mitten av juli är ju väldigt attraktiva som semester. Typiskt! En av nackdelarna med att vara höggravid på sommaren 

Grattis till pojken förresten!
Svar på tråden BF september 2011