Zargenta skrev 2011-08-17 14:22:43 följande:
Jag kan tänka mig att många kvinnor som siktat in sig på vaginal förlossning och påbörjat det arbetet, ofta känner sig "snuvade" på förlossningen för att det inte riktigt tagit till sig tänket att "händer något så är snitt nog det bästa för mig och för barnet". Jag är långt ifrån en expert, det är mitt första barn!
Men min brors sambo reagerade inte så bra när hon under förlossningen blev förvarnad om att bebisen kanske inte mådde så bra efter allt som de gått igenom och att ett snitt kanske kunde vara nödvändigt... Jag var med under merparten av min brorsons förlossning utom själva utdrivningsskedet då jag blev utbytt mot min morsa som gärna ville vara med.
När dottern föddes för tre år sedan fanns det inte på kartan att det skulle bli kejsarsnitt, trots att vi gått igenom olika förlossningsscenarion på föräldragruppen. VI tänkte nog lite "det händer inte oss". När det sen kom på tal var jag bara glad att det äntligen hände något, att dottern mådde bra och att jag slapp ha ont längre. Jag var glad att det blev kejsarsnitt i det läget jag befann mig i.
Dagen efter när en av barnmorskorna som var med tidigt, från förlossningen kom upp till BB sa hon: "jag hörde att det blev kejsarsnitt?" Sen la hon huvudet på sned och frågade: "känner du dig snuvad?"
Eh, jaha, skulle man det? började jag tänka då. Tycker det var en väldigt osmidig kommentar i det läget. Det var precis som om man SKA känna sig snuvad om man inte föder vaginalt......... Jag ältade hennes ord ganska länge.