Inlägg från: sockerslav |Visa alla inlägg
  • sockerslav

BF september 2011

Idag har jag varit hos BM. Vi snackade mest om ditten och datten, och planerade in datum då vi ska ses igen.

Det som ändrats sen sist är att de inte lyssnar på hjärtat lika ofta. Hon sa att man kommit fram till att det inte är så bra för bebisen så tidigt i graviditeten att använda sig av den maskinen.

De erbjuder inget VUL såvisa man inte har några medicinska skäl eller är extremt orolig. Vilket är bra, jag tycker inte det är skäl nog att göra VUL för nyfikenhetens skull. Skulle något vara galet blir man ju varse det ändå.

I slutet av februari ska vi ta en massa prover; blodprov, blodsocker, etc. I början av april är det ultraljud, i v. 18.

Jag är nöjd med besöket. Nu önskar jag att tiden går fort tills april då man får kika på bönan.

• sockerslav
    LitenMy skrev 2011-01-14 14:02:32 följande:
    Oj många som ska göra vul på måndag...3 stycken
    Har inte riktigt koll, men varför ska ni göra VUL? Finns det några speciella anledningar?

Min Bm sa att de bara gör VUL om man är EXTREMT orolig. (Om det inte ligger andra medicinska orsaker bakom såklart)

Förra graviditeten gjorde jag ett VUL på gynakuten  i v. 6 pga kraftiga smärtor, och ett i v. 13 på läkarundersökningen med anledning att min mamma fått en propp så jag låg i riskzonen för det.

Denna graviditeten får jag snällt vänta till v. 18 då det är RUL. Så länge allt känns ok och magen växer så ser jag ingen anledning för ett VUL, jag är bara sjukligt nyfiken.
  • sockerslav
    Gloria skrev 2011-01-18 09:47:42 följande:
    Ensamamammorsomintesöker;) ska bara tillägga..tro inet att vi med karlar hemma får så mkt hjälp/stöd eller whatever av de.Vi e mer ensama än ni kan tänka er.Pappor är bara figurer.Eller som jag brukar säga "extra barnet".Självklart finns pappor som bättre föräldrar än mammor,men de flesta karlar..det tar år för de att leva sig i en föräldrarroll..
    Du får nog prata för dig själv. Min man är världens bästa pappa och tar hand om vår dotter minst lika bra som vad  jag gör. Han hittar alltid på saker med henne och sätter alltid henne i främsta rummet.

Min man lagar mat, städar, tvättar precis lika mycket som jag. Om inte mer.
  • sockerslav
    Dessutom är jag allergisk mot uttrycket "får hjälp" när det gäller barn och hushållsarbete. Man är ju TVÅ om att ha skaffat familj.

Menar i synnerhet trådar som startas där TS vill veta "hjälper era män till hemma"?
  • sockerslav
    katzon skrev 2011-01-18 11:13:44 följande:
    Har varit ensamstående till min stora kille och det var baske mig ingen dans på rosor ska jag säga dig!
    Ska dessutom tilläggas att han har ADHD och har därmed inte varit det lättaste barnet att handskas med och extra tufft blir det eftersom allt ansvar landar på mig!

Det är som natt och dag för mig iaf att vara två föräldrar som delar på ansvaret, nu tar min man även fullt ansvar för min son också eftersom pappan knappt existerar i barnets liv.
    Min man och jag delar till 100% på ansvaret hemma och det gäller ALLT, nu när jag mår dåligt av graviditeten sköter han de flesta av hushållssysslorna.

Det låter snarare som att din man behöver växa upp och bli en MAN!!!
    Jag skulle ALDRIG i livet acceptera något dylikt.
    Skamligt!!!! Skrikandes
    Jag begriper inte hur kvinnor som får göra allt hemma orkar. Det är som du skriver, skamligt, att ens acceptera att ens man bara sitter på arslet om dagarna/kvällarna och tar för givet att barn ska hämtas, skjutsas, maten ska lagas, disken ska diskas, tvätten ska tvättas, det ska handlas. Shit, jag hade aldrig pallat.
  • sockerslav
    Hannabus skrev 2011-01-18 11:18:56 följande:

medan jag skrev mitt förra inlägg fick jag ett sms:

"Molly eller Theo tycker jag".

Blev lite varm i hjärtat... <3

hihi, vad gulligt!!! Du ser..... han tänker ju i rätt riktning.
  • sockerslav
    katzon skrev 2011-01-18 11:20:04 följande:
    Hahaha.. Ja, det är lite galet faktiskt!
    Det bästa var när min man gick till läkaren med sonen för att han får springmask hela tiden, hon förklarade att vi måste vara supernoga med hygienen. Tvätta alla leksaker, sängkläder, byta underkläder ofta osv. hon avslutade med att säga att "det nog är bäst att mamma gör allt det där, mammor är mycket bättre på att tvätta och städa", min var var i totalt chock när han ringde och berättade för mig vad hon hade sagt Förvånad

Snacka om 1800-tals doktor som DESSUTOM var kvinnlig
    Eh....ok!?!?! Vilket stolpskott.....
  • sockerslav
    Gloria skrev 2011-01-18 12:46:08 följande:
    Det gör min med:) Men det var jag som lärde honom det inte hans föräldrar.
    Och kärleksfull fader är han,ingen snack om det!

Men de flesta jag känner bryr sig inte ett dugg om Attachment parenting!!!
    Min lärde sig av sin pappa!

Jag har några kompisars vars män inte lyfter ett finger hemma. Min bästa kompis är flygvärdinna och när hon varit borta på ett stopp fick hon ringa hem till sin kille flera gånger för att be honom dammsuga innan hon kom hem dagen innan julafton då de skulle ha stort julfirande. Han hade givetvis inte dammsugit utan sagt "Det är inte min grej". Eh...............
  • sockerslav
    givinglife skrev 2011-01-20 10:15:02 följande:
    Jag påpekade det för bm, men hon sa att det skulle gå bra...
    Hon sa att man ska ta blodproverna v10 och sen ultraljud mellan 12 och 14, det enda hon sa var att det ser de isåfall på ultraljudet och då får vi göra ett till senare. Eftersom det inte heller för göras för sent sa hon, men jag vet inte får ju gå på vad hon säger ...
    Jag kommer påpeka det igen idag så får vi se vad de säger den här gången. Samtalet idag är inte med samma barnmorska...
    Det enda sättet att få reda på hur långt gången jag är är ju med ultraljud eller VUL (eller?), och det tyckte hon inte jag  behövde eftersom det diffar på någon vecka.
    Såg nån annan i tråden som fått göra VUL för att fastställa hur långt gånget det var, men det var inget hon nämnde och när jag tog upp oro och det så sa hon bara, att så länge allt går bra så gör vi inget sånt extra.

Jag jobbar på en vårdcentral och bm här hade en diskussion bara dagarna efter om det här med alla ultraljud man gör (som de uttryckte sig), faktum är att man inte vet hhur det påverkar fostret, de hålls på med studier, men de måste göras under längre tid än vad som är gjort. Socialstyrelsen ger riktilinjer att det bara ska göra med medicinska skäl eftersom man inte vet riskerna med det egentligen. Alla ultraljud avger en liten liten liten strålning så de tycker att tills man vet riskerna ska man vara restriktiv. Men detär oxå väldigt olika för de olika landstingen i sverige...
    Min BM sa att samma sak gäller att lyssna på hjärtat. Det ska heller inte göras i tid och otid längre. Helst inte innan vecka 20. Förra graviditeten fick jag göra det i v. 14.
  • sockerslav
    She is Me skrev 2011-01-21 10:33:18 följande:
    Är det bara jag som inte oroar mig för symtom, jag tänker att så länge jag inte blöder eller har krampaktig värk, så är allt som det ska.... nu har min illamående minskat och jag är bara glad för det.
    Här är en till som inte oroar sig. Så länge jag inte blöder intalar jag mig att allt är ok. Jag tycker det går lite hysteri kring det här med VUL stup i kvarten, såvida man inte har missfall eller annat i bagaget.
Svar på tråden BF september 2011