Inlägg från: Jennypenny83 |Visa alla inlägg
  • Jennypenny83

BF september 2011

söjsan skrev 2011-07-26 22:25:03 följande:
    Ni skriver ju så mycket här! Inte klokt vad snabba ni är! Läser nästan allt och tycker det är intressant hur andra mår i sina graviditeter!
    En del som fått tidigt här har jag förstått. Men vad skönt att det ändå verkar ha gått bra. Hoppas att din bebis får stanna lite till, lillagreizn.

Jag undrar om det är fler som mår lite illa och har svårt att äta? Jag har haft det så från och till sista veckan. I går hade jag lite mer aptit men idag är det helt omöjligt. Har mycket sammandragningar idag och en del molvärk tillsammans med det. Funderar på om det kan höra ihop med illamåendet? När jag får mycket sammandragningar kan jag inte kissa. 

Tänkte bara kolla om det är någon som känner igen sig? 

Illamåendet känner jag igen, kommer oftast på förmiddagen efter frukosten. Sedan försvinner den efter jag har ätit lunch. I samma tidsperiod blir jag även lätt yr och idag började det surra i fingrarna... Tycker ändå inte jag är direkt svullen. Sambon masserade nacke/ rygg det hjälpte lite iaf. Mina sd lugnade ner sig när jag gjorde det, det tog ett par dagars lugnt tempo. Sd kommer direkt som jag anstränger mig, men det gör inte ont. Däremot ska jag oftast alltid på toaletten nåar livmodern drar ihop sig, bebis trycker ordentligt på blåsan.
  • Jennypenny83
    Heffa skrev 2011-07-26 23:29:17 följande:
    Men vad har ni för män som inte städar? Jag hade aldrig dragit det lasset själv, gravid eller ej.

Vi delar på annat. Han lagar stort sett alltid mat och sköter trädgården. Jag tar oftast tvätten och städningen. SOm sagt, han tar över allt om jag ber om det och då vill jag inte vara taskig och klaga på resultatet. Då gör jag det hellre själv :) Däremot är han jätteduktig på att torka golven, vilket jag inte kan nu efter en damsugning!
  • Jennypenny83
    velvet skrev 2011-07-27 15:43:53 följande:
    Jag har en fråga till er som fått barn tidigare, hur lång tid tog det innan ni började känna er mer eller mindre "som vanligt" i kroppen efter förlossningen? Vet faktiskt knappt själv vad jag syftar på exakt men vikten tex.

Hmm, lite olika beroende på vad som återsälls till normalen... Men efter 2 månader kom jag i mitt första par av mina egna vanliga jeans (LYCKA!! Jag gick upp mellan 25-30kg), efter ett halvår var vikten tillbaka som innan graviditeten. Underlivet var återställt efter ca 3 månader (jag hade avslag länge), sex kändes som vanligt igen efter halvåret ca.

Men annars efter ungerfär en månad, när amningen var igång ordentligt och jag kunde slappna av med bebis, mådde jag riktigt bra fysiskt och mentalt. 
  • Jennypenny83
    Flisan79 skrev 2011-07-27 18:37:40 följande:
    Ja, helt normalt. Man kan ha allt mellan 1-2 v upp till 12 veckor. sen så har det för mig påminnt om en lång mens. Dvs mycket i början, sen trappar det ner och sista veckan är det mest bruna flytningar.

Har läst att det är en av fördelarna med hallonbladste, att det kortar ner avslagstiden. Skulle inte vara helt fel

Jag drack hallonbladste från v. 37+0, 1-2 koppar om dagen. Jag födde BF -1, men som sagt avslagsperioden var lång för min del. Men kan bara hålla med om att det kändes som en lång mens.
  • Jennypenny83
    Iryelle skrev 2011-07-28 10:48:53 följande:
    Jag hade tänkt att jag ska bestämma mig för vilken bröstpump jag vill ha så jag vet vad jag ska köpa OM jag skulle behöva en.

Jag har funderat lite nu på morgonen runt det här med avslag och att livmodern som ska dra ihop sig etc. Ni säger att det är ungefär som en lång mens, hur är det med mensvärk? Ni som har det i vanliga fall, hade ni mycket värk de veckorna också i jämförelse med en vanlig mens? För jag har jobbig mensvärk i vanliga fall, en-två ggr/år är den verkligen extrem. Jag brukar knapra massor av diklofenak och panodil för något annat hjälper inte och det lär ju inte rimma så bra med amningen.

Blödningen var som att jämföra med en vanlig mens (även om den som sagt varade mycket längre), men vill inte minnas att jag hade ont av den alls. Jag hade eftervärkar första dygnet ifb. med amningen, men sedan var det bara musklerna i underlivet som var ömma. Och då har jag kraftig mensvärk i vanliga fall.
  • Jennypenny83

Jag ska också se om jag kan hitta ett alternativ till p-piller under amningen, annars tror jag att jag går tillbaka till dem sedan. har alltid fungerat perfekt för mig.

Betula: Det är nog mest en vanesak faktiskt... Vi har tex inte vatten vid skötbordet utan använder ett tvättfat, som vu fyller på varje gång. Om du planerar och tar med till varje byte, så behöver du inte så mycket plats. Dock kan det vara bra att ha extra tvättlappar, handduk och blöjor vid handen alltid. Olyckor händer ;) Någon form för spann/ påse till sopor behövs också.  

• Jennypenny83
    Melinda: Vilken bra inställning du har till det hela, det kommer gå bra! Du ha en person med till förlossningen som du kan ha som stöd, inte en som gör dig ledsen eller stressad. Vill du inte ha med honom (vilket jag förstår) så ska han helt enkelt inte med!

Lillagreizn: Haha, ja visst är det praktiskt att ha en liten hylla :) Ska bara helst vara något som inte är ömtåligt om lillen skulle ge en kick eller något :P

TessaG: Det där lät inget vidare... Hoppas ni slipper totalrenovering!

Här är annars en till som lider i värmen, jag tycker det är hemst att inte kunnanjuta av en fin sommardag. Helst hade jag gått runt naken, men eftersom det är olagligt fick jag ta det näst bästa. Ett luftigt klädesplagg - med andra ord sambons shorts och ett linne! Jösses vad hemsk jag kåande mig, men kunde iaf andas i det... Enda klänningen jag har som jag kan passa kladdade sonen ner i choklad så den ligger i tvätten... Vill heller inte köpa fler kläder nu, bara 39 dagar kvar ju.         
  • Jennypenny83

Varit hos BM idag v. 35.
    SF:33, BT: 108/69, vikt 71,5 (upp 1½kg på 3 veckor, ganska okej tycker jag), hjärtat slog som det skulle. Idag fick jag till och med tal på det. Här räknar dem hjärtslag 3ggr över 5 sekunder och då hette det 12-11-13.
    En väldigt noggrann BM var det, vi blev jätte försenade (männen var med idag) men sambon fick lov att känna på magen och hittade huvudet, som fortfarande är ruckbart. SOm jag misstänkte ligger han fortfarande med huvudet neråt, så det slipper jag oroa mig för iaf.
    Vi får besök av mina barndomsväninnor i några dagar nu, så jag kommer nog vara ifrån FL under tiden. Allt är iaf lugnt, sover dåligt och känner mig allmänt höggravid och plågad. Tar det som ett tecken på att allt är som det ska :P
    Just det ja, hon gjorde en viktuppskattning idag (inte vha UL dock) till mellan 2500-2600 gram :) Så en normalstor bebis!         

Lite ego-inlägg idag, men jag orkar inte läsa tillbaka i tråden just nu. Ska passa på att vila medans sonen också sover, sedan blir det full rulle i vårt lilla hus.  

• Jennypenny83
    Frelin: Stort grattis, hon är ju hur söt som helst!!

Lillageizn: Riskerna är fler och större vid narkos, men tror det handlar lika mycket om att du riskerar att ångra att du inte var med i själva födelsesögonblicket sedan. Det är en stor del i bearbeningen av att bl förälder och ett oerhört stort ögonblick oavsett om man föder vaginalt eller med KS.

Vi lyckades ta magbilder här hemma idag! Ligger i magbildstråden för interesserade :)     
  • Jennypenny83
    Thegran skrev 2011-08-08 08:58:38 följande:
    Nu är sambons semester slut. Blir spännande att se hur pass jag orkar ha dottern hemma.
    Hon ska vara hemma två veckor till sen ska hon skolas in 22 aug, och kommer gå 5 timmar 3 dagar i veckan.

Jag skulle vara ensam förra veckan med min sin på 20 månader, fasade också för det... Tack och lov blev det bara till en dag helt själv, då min mamma slutade tidigt om tisdagen så vi kunde mysa tillsammans, sedan fick vi övernattande gäster från onsdagen. De fick hjälpa till med barnpassningen här :) Men tack och lov för att sonen sover middag säger jag bara! Jag mår värst på förmiddagarna, när han är som piggast, så den vilan sedan var underbar! Idag öppnade dagmamman igen efter 4 veckors uppehåll.

Har du inga kompisar/ släkt som du kan hälsa på och som kan avlasta lite? 

Lillagreizn: Lycka till med allt idag, oavsett hur det går!   
Svar på tråden BF september 2011