Inlägg från: Jennypenny83 |Visa alla inlägg
  • Jennypenny83

BF september 2011

Zenobia skrev 2011-08-30 22:02:52 följande:
    Jennypenny83

Så härligt med babysim. Vi hoppade den här terminen, men annars har vi gått  sen tjejen var ett halv år. Men vi har så dumt för här kör dom på söndagar, så helgerna blir låsta. Hade det varit vardag hade vi fortsatt.

Vi hoppas att få med bebisen på samma tidpunkt, så vi går alla fyra :) Sonen älskar det verkligen och det är så kul att se hans utveckling i vattenlekarna. Men vi har också lite problem med tidpunkten, för sambon slutar på exakt samma klockslag som babysimmet börjar. Och han jobbar efter fast schema, som han än så länge inte har lyckats få sin chef att ändra. Jag kommer ju inte kunns bada så länga jag blöder efter förlossningen och jag måste ändå hitta en barnvakt som vill följa med och passa bebisen. Men det löser sig hoppas jag :)
  • Jennypenny83
    Zenobia skrev 2011-08-30 23:04:49 följande:
    Ja det vorre toppen om man kunde göra så. Vår organisation är så snurrig så man blir tokig. Förra terminen ändrade dom tiden 3 gånger för oss. Så man hann ledsna där ett tag.
    Det är synd att vi har söndagar och eftermiddagen, hade hellre gott en vardag kväll. Vår tjej verkade gilla babysimmet också och hon älskar att bada, hon har gjort det flera gånger ute i sommar. Bara hon ser vatten så ska hon i
    Hoppas det ordnar sig med din sambos jobb så han kan vara med.

Tack! Vi har också valt bort möjligheten att komma på lördags-morgonar kl 8 (vem vill det varenda helg liksom?!). Ni får åka till badhuset själva lite då och då, eller hoppas på bättre tider nästa termin. Jobbigt att de ändrar det, kan vara svårt för en familj att planera då ju...
  • Jennypenny83

GRATTIS MyMy!! Hoppas du får din vilja, så ni kan komma hem på fredag och fira storebror. :) Lite avundsjuk på så snabb förlossning, hoppas det blir samma för mig ;)

Idag har jag sonen hema från dagmamman. Vi skulle behöva handla lite, men vet ärligt talat inte om jag vågar mig på det projektet. Sist slutede det i en massa skrik och tårar för att affären hade fel korgar (inga hjul), han fick inte ta alla de varor han själv tyckte, fick (/kunde) inte bära kassen etc. Men å andra sidan kanske det hade startat värkarbetet...  

• Jennypenny83
    Thegran skrev 2011-08-31 09:25:15 följande:
    Hur gammal är sonen? :) Har också dottern hemma idag, och ske ge oss på äventyret att åka och handla lite mat nu och sen till lekparken innan det är dags åka hem och laga mat. Enligt SMHI ska det bli regn framåt lunch, men just nu är det rätt fint väder så det visar sig väl.

Imorgon är det dagis igen, hoppas på en lugn dag men jag måste ev träffa min studiegrupp några timmar..vill hellre sova ;)

Han är 21 månader :) Så det är inte alltid att rationella förklaringar från min sida hjälper i sådana situationer... Brukar oftast fungera att avleda honom, men just den gången var allt bara fel fel fel. Din plan lät inte heller så dum, vi har också hyfsat väder just nu, får väl ta och passa på så kan vi ta en middagslur tillsammans efter lunchen :)

Förlåt för dåligt minne, men vad läser du? 
  • Jennypenny83
    Två Barns Mamma skrev 2011-08-31 18:16:02 följande:
    Ville bara tala om vad Migrationsverket sa, Det blev ett positivt besked :)
    Åhh vad underbart för er!! När kommer han hem då?
  • Jennypenny83
    She is Me skrev 2011-08-31 19:41:57 följande:
    Ni som planerar att åka hem efter sex timmar, hur funkar det med läkarundersökningen då? Den är väl bara vid ronden varje morgon?!

Här görs ingen läkarundersökning vad jag vet. Man ska komma in när barnet är två dygn för hälprov, efter två veckor till hörselsprovet. Annars undersöks barnet ca 2 timmar efter förlossningen av BM.
  • Jennypenny83
    NessaG skrev 2011-09-01 09:16:50 följande:

Hej alla tröttisar :D:D Skriver inte ofta här men läser i tråden dagligen...har skrivit nån gång tidigare för er som känner igen mig haha

Tänkte fråga er som fött barn tidigare, hur känns värkar?

Det är väldigt olika från person till person. Oftast börjar de som en vanlig sammandragning men den blir mycket krafitgare och därav blir smärtan större. Vissa tycker det känns som mensvärk, vissa känner det som molande i ryggen... Det du ska kolla efter är om sammandragningarna/ värkarna kommer regelbundet och om det blir mindre tid imellan. Speciellt i latansfasen behöver de inte göra direkt ont.
  • Jennypenny83

Nasj: Hoppas verkligen du slipper det denna gången...

Nu har vi äntligen rätt månad!!!!! Woohooo!!! En vecka kvar för min del, om jag inte går över tiden. BM imorgon igen, bara en vecka sedan sist för att de kladdat och flyttat runt på tiderna.

Var och hälsade på mitt jobb idag. Saknar verkligen att vara en del av allt som händer där. Mest är jag ledsen över att missa efterutbildningen som de erbjuder alla ssk just nu. Men jag får ju en bebis istället :)    

• Jennypenny83
    Iryelle skrev 2011-09-01 21:45:44 följande:
    Ikväll åt jag pannkakor med sylt o glass och för första gången sedan mitt tUL i tisdags så känner jag mig som en människa. Jag blev så himla deppig av att tillväxten stannat av de sista veckorna och igår efter bm så började jag bli orolig också. Självklart så har bebisen knappt rört sig alls idag och så oroade jag mig för det. Men han/hon har rört sig lite nu på kvällen iaf så nu kan jag slappna av. Jag känner mig mentalt slut. Men gladare iaf, hoppas på att ta mig igenom morgondagen utan tråkiga gråtattacker :)

Usch, låter som du har det riktigt jobbigt. Det är påfrestande att oroa sig för beisens välmående. Min bebis har också varit jättelugn de senaste två dagarna, igår kände jag knappt av honom alls. Jag ska till BM imorgon och ska ta upp det med henne då, kanske kan de kolla vattenmängden eller något... Hoppas på en bra dag för dig imorgon!
  • Jennypenny83

Är det fler än jag som har problem med klåda i underlivet? Har dessutom riktliga flytningar och känne rmig allmänt ofräsch... Vi hade sex för några dagar sedan, vilket har triggat igång det, antar att mina slemhinnor reagerar på det, men tycker ändå det borde avta. Riktigt irriterande och jobbigt är det iaf. Tur man inte har så långt kvar, så man kan få behandling om det nu skulle visa sig att vara svamp.

• Jennypenny83

Tack för svar och tipps ang. klådan!

Dior: Jag har använt Neutral sedan jag väntade sonen och är jättenöjd med det. Precis som Tessa, så används det till precis all tvätt.

Ang. sambo/ männen så har jag också en så kallad gnällspik här hemma ibland. Han har tendens till depressiva perioder och (enligt mig) känner han efter alldeles för mycket. Om han inte mår dåligt psykiskt, har han oftast någonstans det gör ont eller så är han trött. Jag stöttar gärna honom när han mår dåligt OM han själv tar ansvar och kämpar för att få det bättre, istället för att just gnälla och bara sitta och tycka synd om sig själv. Han har haft det så här sedan vi träffades för 8 år sedan, det har blivit mycket bättre också. Men nu med småbarn i huset så orkar jag inte med att ta hand om honom på samma sätt och vill inte acceptera att han inte gör ett smack här hemma. Han tycker själv att han gör jättemycket (han lagar mat), så det blir fort diskussioner... Men, men pratar mycket om det och det brukar hjälpa ett tag iaf.

BM i eftermiddag! Hoppas hoppas det blir sista besöket :)       

• Jennypenny83
    mumia skrev 2011-09-02 21:54:21 följande:
    JAAG!!! Har ju lidit av detta hela graviditeten och håller på att bli tokig! Så sex kommer inte på frågan för jag är ständigt sönderriven och full i sår i hela underlivet så det gör alldeles för ont, kliar, svider och skaver konstant!!

Lider verkligen med dig... Det är ju verkligen hopplöst, det blir iaf inget mer sexande här på ett bra tag framöver... :( Hur står du ut??

Alltså jag minns inte om jag skrev i eftermiddags i tråden, är för trött för att kolla efter... Iaf, jag var ju hos BM idag, allt såg bra ut (förutom att jag har gått upp 2kg på en vecka(!)). Viktuppskattning på 3500 gram, SF-mått 38 (är 39+0 idag), han står väldigt långt ner och är fixerad. Dock så har jag tyckt att han har varit väldigt slö de senaste 3 dagarna, inte alls samma kraft i rörelserna och inte lika ofta, så jag fick gå över til fl, dåar man gjorde en ctg-remsa. Allt såg perfekt ut, och jag kunde ju tydligt se att jag har riktigt många sammandragningar, vissa väldigt kraftiga också. Egentligen visste jag ju redan det, men inte att det var så pass, dessutom kul att se det svart på vitt. BM på fl sa iaf att bebisen nog var lugnare för att förlossningen var väldigt nära och alla mina sd tydde på det. Så jag blev hemskickad, men hälsningen om att vi ses om några dagar :D

Jag går ju i grupp hos BM, och en av tjejerna var i aktiv födsel utan att veta om det. Visst tyckte hon att sammandragningarna kom ofta och gjorde duktigt ont ibland, men var väldigt osäker. Det visade sig att hon avr öppen 6 cm, men stannade under hela konsultationen och kunde till och med sitta och le under värkarna... Man blir ju inte lite avis...     
  • Jennypenny83

Hej tjejer! Ett litet tag sedan jag skrev, men vi hade fullt upp igår med städning och gäster. jag sov dåligt i natt, jag svettades och var så svullen så huden spännde. Somnade korta stunder, vaknade när sambon skulle till jobbet kl. 5.30. Han skojade lite och sa att han inte orkade stiga upp och jobba, så han kunde ju bara ringa jobbet och säga att jag skulle föda idag. Jag flinade lite och sa att jag var alldeles för trött för det efter en stort sett sömnlös natt.

MEN! En timme senare böjade jag få kraftiga smamandragningar som kändes som menssmärtor, jag hade varit lite dålig i magen, så det var svårt att definera vad som var vad. De kom med ca en kvarts mellanrum. Jag lyckades somna mellan dem, men drömde oroligt. Kl. halv åtte gjorde dem faktiskt duktigt ont och jag ahde svårt för att ligga stilla, sonen vaknade av att jag var så orolig. Upp och på toaletten, hjälpte INTE! Kände direkt att jag inte klarade av att fixa Axel och få iväg honom till dagmamman, men var väldigt osäker på om det var något på G. Ringde hit min mamma kl 8, bad henne hjälpa mig.

Medans jag väntade på henne klockade jag värkarna som då kom med 2-3 minuters mellanrum och varade minst 30 sek. Jag ringde hem sambon från jobbet bara om ifall att, det tar ändå 30 min för honom att komma hem. Värkarna tilltog i styrka riktigt snabbt och jag kunde inte längre neka att det var dags för att föda barn :P Ringde efter svärmor som skulle passa Axel. När hon kom, rinde vi till förlossningen som bad oss komma direkt eftersom jag är omföderska och det gick snabbt förra gången också. Kl. 9-01 parkerade vi bilen vid sjukhuset, mamma fick hämta en rullstol, för varenda ansträngning från min sida gav en värk, och guuud vad folk glodde. Väl inne kom jag direkt in på ett förlossningsrum, ingen ctg gjordes (det var ju ganska uppenbart), jag var öppen 7 cm. Det betydde då att det var för sent för medicinsk smärtlindring. BM var helt underbar och förklarande allt hon gjorde och tänkte, hon gav mig akupunktur, som skulle göra värkarna kraftigare och påskynda förloppet. För varje värk kände jag att det tryckte mer och mer neråt och att bebis var på väg. Jag profylaxandades och gick helt in i mig själv under värkarne, jag föreställde mig att livmodern var som en spännd ballong och påminde mig själv om att nu släpper den snart, snu släpper den snart. Det fungerade jättebra.

BM kollade mig igen, då öppen 9cm och helt mjuk, hon behöll handen inne under värken som följde, då öppnade jag mig det sista och vattnet gick strax efter. Med andra ord dags att krysta. Jag fick lov att ligga på sidan, sambon sa att jag ville titta med i spegel och BM frågade om jag ville ta emot, vilket jag ju hade planerat. Fyyyyy fan vad ont det gjorde att krysta, men jag fokuserade och tog själv emot honom :) Klockan var då 10.11 dvs. ca en timme på förlossningen innan han var ute! Jag fick min drömförlossing, vi åkte hem runt kl. 14 och vi har haft besök av närmsta familjen. Axel klarar det jättebra och jag håller på att få igång amningen. Nu ska vi snart ner och försöka sova lite alla 4. Läser ikapp imorgon, hoppas ni mår bra!!  

• Jennypenny83
    Iryelle skrev 2011-09-08 10:54:25 följande:
    SoligGrattis till alla nyutkomna bebisar! {#emotions_dlg.flower}

Själv har jag 19 dagar kvar till bf och hoppas på att kunna hålla inne knytet ett tag till. Var hos min BM idag och mitt sf-mått hade ökat en cm, yay! Så är det bara och se hur tul:et går nästa vecka.
    Min BM pratade också om hur länge jag skulle få gå över om jag inte fött innan bf men läkaren har inte skrivit något specifikt så hon sa om jag går över en vecka så tar hon in mig för en koll om huruvida det blir en igångsättning då. Känns lite skrämmande men också skönt att de kanske inte tillåter mig gå över jättelänge. 

Tänkte tidigare idag på huruvida man ska skaffa fler barn men just nu känns det fruktansvärt avlägset. Jag är inte sugen på att gå igenom en så lång sjukskrivning igen och de första fem månaderna av graviditeten var ju fruktansvärda. Jag vill ha tillbaka min kropp och få må bra! Och jobba lite. Jag tror min sambo börjar känna sig utmattad också för han har varit väldigt irritabel den sista veckan. Stackarn har ju fått dra precis hela lasset hemma i över sju månader och då har han haft ett nytt jobb att tänka på och inte haft semester. Risken är ju bara att man hinner bli så gammal om man väntar för länge då jag redan är 32 och sambon 40. Suck. Nåja, ska igenom den här förlossningen först Glad

Så tänkte jag efter jag fick sonen, det skulle dröja lääänge innan jag utsatte mig själv för det igen, både graviditet och förlossning... Men man glömmer fort och efter ett år ca. var jag faktiskt redo igen rent mentalt :) Dock hade jag inte ålder att spekulera på, men suget efter fler barn övervinner oftast det negativa/ onda vid graviditet och förlossning, man får ju ett litet mirakel av besväret ;)
  • Jennypenny83
    nasj skrev 2011-09-08 16:33:44 följande:
    Fy fan,det här har jag alltså längtat efter!!??!!Värkarna har dragit igång nu,gör så ont att det känns som jag ska döööö,tur att de inte kommer så ofta(12 min mellan) Känns inte som jag kommer klara detta,nån av er som fått,vet ni hur man ska hantera värkarna,jag vill bara krysta,men det får man inte har jag hört (jag har inte gått nån kurs i detta)hur ska man ta sig igenom värken på bästa sätt,tips??

Åhh vad spännande, hoppas du har åkt in till förlossningen nu :) Andas lugnt och djupt, håll gärna ett uppehåll mellan in- och utandning. Att försöka slappna av i kroppen hjälper också, ju mer du spänner, desto mer känns värken. Nå ja, lite sent att svara ju, lycka till, snart snusar du bebis!! Heja heja!
  • Jennypenny83
    Thegran skrev 2011-09-08 18:10:17 följande:
    Vi har lite samma "problem" om fl sätter igång någon dag när det inte går att ha dottern på dagis...dagis har stängt dagen innan BF och den dagen kan varken min mamma eller svärmor gå från jobbet. Vi har tur på så sätt att svärmor arbetar på samma förskola som dottern går på, dock en annan avdelning. Vår förhoppning är alltså att svärmor hämtar dottern från dagis om det behövs, har henne över natten, tar med henne när hon börjar jobba och lämnar dottern.
    Problemet är väl om det sätter igång på natten, och varken svärmor eller dotter är i skick för jobb/dagis, tror nämligen inte att hon har rätt att vabba när vi är på FL. Att svärmor sjukskriver sig blir ju väldigt genomskinligt...

Min pappa har dock en väldigt snäll (mesig) chef, så han kan alltid gå ifrån om det behövs. Likaså är min mamma beredd att strunta i jobbet om det behövs, förutom just dagen innan bf då hon absolut måste vara där...
    Har även min farmor och farfar i stan, de kan ta henne någon timme tills någon annan kan hämta upp henne om det är så men de orkar nog inte ha henne en hel dag eller så.

På något sätt bör vi kunna få ihop det :)

Min svärmor skulle vara barnvakt åt oss under fl, hon pratade med sin chef direkt och de ingick ett avtal om att hon självklart fick lämna jobbet när det var dags. Dock skulle hon själv betala för ledigheten. Nu satte min fl ju igång tidig morgon och hon började lite senare, efter hon tagit sonen och lämnat honom hos sin dagmamma. Vi hämtade honom själva på eftermiddagen. Tyckte faktiskt det gick jättebra att vara tillsammans alla fyra direkt.
  • Jennypenny83
    blivanderoten skrev 2011-09-11 20:40:49 följande:
    Apropå dyrt, håller på att försöka hitta en vagn till sonen när han ska börja på förskola, de sover ute i sina vagnar och vi har ju köpt en syskonvagn dvs den kommer vara med mig under dagarna. Så vi försöker hitta en skitvagn som kan stå på förskolan i yr och skur. 
    Men såg då denna annons. 

www.blocket.se/stockholm/Barnvagn_35381919.ht...

Vem köper en vagn för 25 papp och vem katten betalar ännu mer för den ny?

Jösses, den var ju inte ens fin... Ser använd ut också. Man får verkligen hoppas att säljaren har skrivit fel... Eller så är personen bra otroligt naiv :P
Svar på tråden BF september 2011