Inlägg från: trivsamma forandringar |Visa alla inlägg
  • trivsamma forandringar

BF september 2011

Sofiafia82 skrev 2011-03-17 21:35:24 följande:
    Idag fick jag verkligen ett rejält bakslag. Är i Alperna nu och åker skidor och herreguuu vad jobbigt det är att åka nu när jag är gravid! Har aldrig känt så här tungt förut. Blev yr och illamående med när jag åkte upp i kabinbanorna. Det är ca 3000 m högt här så jag antar att mitt låga blodvärde och att hjärtat måste jbba hårdare ändå nu var anledningen till det.
    Dessutom var det lavinfara imorse så de hade inte pistat backarna sen igår och det var fullt med lössnö som gjorde svängarna extra tunga.
    Kommer nog inte åka skidor nån mer gång som gravid iaf
    Oj, ja jag kan förstå dig. Jag blir yr, andfådd och illamående över att gå en trappa upp till övervåningen här hemma... Så 3000 meters höjd kan jag tänka mig hur det känns ojojoj Men du kan säkert ha det underbart i Alperna ändå =)

Råkade slå över till Big Brother och såg dem dessutom äta grodlår nu, kan inte säga att det stillade mitt illamående, bläää

Ha det underbart i alperna och njut av semestern
  • trivsamma forandringar

JIPPI!!! =)

Jag har nu fått klart från Försäkringskassan att jag kommer få graviditetspenning under hela graviditeten pga arbetsförbud från läkare och arbetsgivare. Gud så skönt!
    Det är i princip första gången jag är i kontakt med försäkringskassan och det gick förvånandsvärt smidigt. Man har ju hört så mycket konstigt så jag hade inte förväntat mg detta...
    Fick till o med pengar från och med den dagen jag stannade hemma, eftersom jag visste om riskerna med att vara gravid på mitt jobb. Detta trots att inte alla papper var inne förrän 14 dagar senare. Helt fantastiskt!
    Nu kan jag pusta ut och veta att jag får stanna hemma med betalning fram till september/oktober.

Firar med lite saltlakris! =P

• trivsamma forandringar
    Sofiafia82 skrev 2011-03-18 19:54:25 följande:
    Det känns jättekonstigt att bli illamående bara av att åka kabinbanan upp, eftersom jag inte mått illa sen v 11 typ :)
    Idag ramlade jag tyvärr rejält :/ åkte ganska fort och råkade nog korsa skidorna på nåt sätt. Föll på magen med ansiktet rakt ner och blödde ganska mkt från näsa och läppar...
    Fick en rejäl smäll i huvet med trots att jag hade hjälm så jag har mått dåligt nu hela kvällen och sovit några timmar. Har väl en lättare hjärnskakning kan jag tro. Det fick bli sista åket för dagen!

Måste se big brother nu! Har missat två avsnitt som ska tas igen... vill inte missa nåt, haha! Hoppas inte jag blir mer illamående nu bara ;)

Tack, jag ska försöka njuta av semestern trots all yrsel och krämpor från dagens olycka. Fick mig fina botoxläppar på köpet haha!
    Usch, stackare! Då får du sköta om dig. Ska väl iallafall inte vara någon fara för din bebis att du föll har jag förstått, de ska tåla en hel del därinne!

Du kanske kan ta Big-Brother Sannas plats inne i Big brother huset nu då när du har Botox läppar haha
  • trivsamma forandringar
    She is Me skrev 2011-03-19 00:40:19 följande:
    Trivsamma förändringar; vad arbetar du med? Och skönt att det gick så smidigt med G P.
    Jag jobbar som truckförare på ett sågverk i stora maskiner på ca 100 ton. Det är väldigt mycket vibrationer och buller i dem och det står klart och tydligt att dessa vibrationer kan leda till missfall eller för tidig födsel.
    Så det kändes inte riktigt att de kunde neka mig, men man vet ju aldrig hur de ser på saken...

Nu ska jag bara må gott och ta hand om mig o magen! =)
  • trivsamma forandringar
    Mliic skrev 2011-03-19 14:07:51 följande:
    Trivsamma forandringar: jag kör också truck men på ett stort lager, vibrerar och dånar förmodligen inte lika mycket som på ditt jobb men det kommer inte vara några problem alls att få 2 månader havandeskapspenning. Tar ut min semester innan så jag kommer vara ledig juni,juli och augusti:) inga fel faktiskt!! Det är ju ett tag kvar med få ska jag hinna med en utlandsresa innan också!:)
    Ja skillnaden på lagerjobb och mitt jobb är nog lite annorlunda vibrationsmässigt. De största vibrationerna i mitt jobb beror på att vi kör utomhus på väldigt ojämt underlag, hård packad snö, bark, ojämn asfalt mm. Plus att lasten är så tung så att det gungar och blir sådana slag ibland.
    Det är ju omplacering som gäller i första hand om det finns möjlighet till det. Men alla anställda på mitt jobb kör truck så jag har ingen jag kan byta med och få det bättre.
    Vad jag förstod på FK så var det inte alls vanligt att de ger ut GP under hela graviditeter, men eftersom läkaren hänvisade till vissa lagar och även arbetsgivaren gav mig ett förbud så kunde de väl inte säga emot dem...

Skönt att du kan ta ut några månader iallafall och att du kan ta semester!
  • trivsamma forandringar
    Mliic skrev 2011-03-19 14:29:19 följande:
    Ja exakt. Jag jobbar ju inomhus på ganska jämnt golv!!
    Men va skönt för dig, risken finns ju att det kan bli jäkligt långtråkigt, vet själv när jag blev sjukskriven sist 2 månader tror jag det var innan havandeskaps penningen för foglossning, jag tyckte det var så skönt i början men sen så gick ju tiden ganska långsamt... Så då gäller det ju att man sysselsätter sig:)
    Ja nu när jag tänker efter så är det ju bara drygt 2 månader jobb kvar, Gud va skönt!
    Ja, vissa dagar är rätt dryga. Har varit hemma i 1,5 mån redan. Men vi håller på att renovera, så det finns saker som ska målas och fixas med nästa hela tiden. Också är det riktigt skönt att det går åt rätt håll, våren och sommaren är det ju alltid lättare att hitta på saker på än under hösten och vintern.
    Vi jobbar så konstiga tider också, 6-15 eller 15-24, så det är inga roliga tider om man man illa på morgonen eller är trött på kvällarna som gravid. Men nu slipper jag ju oroa mig för det.

Ska som sagt försöka ta vara på tiden, laga ordentlig mat, försöka ta promenader ofta och vara ute o få frisk luft. Läsa och renovera färdigt så att man kan känna sig lite lugn när hösten sen kommer och livet kommer bli helt annorlunda.
  • trivsamma forandringar
    mumia skrev 2011-03-19 20:33:42 följande:
    Rozensliv - ja det lät ju inte som de bästa arbetsförhållanderna med onda fogar direkt

Trivsamma forandringar - gu va skönt att få det klart så tidigt.
    jag ska också försöka söka gp de sista veckorna men det kan bli svårt. Förra gången var det inga som helst problem men jag tror fk blivit lite tuffare. Jobbar som sjuksköterska inom kommunal omsorg.
    Har önskat semester under sena perioden (29-30) för säkerhetsskull och hoppas kunna få gp därefter och inte behöva gå tillbaka o jobba efter det.

För övrigt är jag less nu! - Trodde ju illamåendet hade vänt när jag gick in i v 13 i måndags...mådde skapligt i början på veckan, men nu de senaste dagarna har jag kräkits värre än värst! Allt är bara ner o vänder.
    Känner illamående och äcklig smak i munnen - lindrar med ett äpple el. dyl. och nåt att dricka - kräks som en tok kort därefter. Hann inte mer än börja smaka på frukosten i morse så kände jag att den får nog inte stanna länge inte...mycket riktigt
    Tog en postafen idag igen och den hjälpte, men va fan nu är jag ju APTRÖTT i stället!!!
    Ja, det var jätteskönt! Är hemma med GP från vecka 5 till förlossning. Hade trott att det skulle vara svårare att få igenom det, men eftersom det står i socialförsäkringslagen och arbetsmiljölagen att vibrationerna jag utsätts för är skadliga för foster så kan de ju inte säga emot. Däremot var jag lite rädd över att de inte skulle tro på att det inte fanns något annat jobb till mig på min arbetsplats. Men nu har ju allt löst sig, nu kan jag slappna av från det.

Tycker synd om er med foglossningar som måste jobba om ni känner att ni inte klarar av det! Jag känner inget utav det än, men jag är ju bara i vecka 11, så det kommer väl säkert...
    Har känt att det har låst sig lite i höften/bak i ryggen om jag suttit ett tag o sen reser mig upp och ska gå iväg, men jag vet inte om det är det... Det är min första graviditetet så det är mycket man ska vara med om och fundera över!
  • trivsamma forandringar
    Alcastar skrev 2011-03-21 14:38:02 följande:
    YES!!!!!
    Fick svaret från moderkaksprovet idag (snabbtestet) och BÅDA tvillingarnas prov är normala!!!
    Vilken lycka :D
    Nu väntar vi bara svar på den fullständiga analysen för "risk-tvillingen". Det kommer om 2 - 3 veckor. Men jag känner mig väldigt trygg med detta svaret!
    Gud vilken lättnad ni måste känna!!! =)
    STORT grattis till det fina resultatet!
  • trivsamma forandringar
    Flisan79 skrev 2011-03-21 19:35:41 följande:
    Kom just på att det är "en unge i minuten" ikväll....fler som kommer vara bänkade?
    Japp, jag gillar programmet. Idag är även sambon hemma och jag ska försöka få honom att titta. Tror han behöver bli lite förberedd, han förväntar sig alltid att allt ska gå lätt som en plätt... Tror han det så kommer han säkert svimma av och allt möjligt och de kommer hjälpa honom istället för mig. Lite solsidan varning över det hela
  • trivsamma forandringar

Idag har jag varit på ett läkarbesök som inte gav speciellt mycket. Hon kollade blodtrycket, det låg på samma värden som vid inskrivningen 130/80. Har alltid haft ett ganska högt blodtryck, men hon tyckte inte det var så högt så att det behövde åtgärdas. Men hon ville hålla koll på det och tyckte jag skulle åka till barnmorskan om ca 4 veckor.

Glömde ju fråga om järnvärdet i blodet, kanske kan ta det med barnmorskan när jag åker dit för att kolla blodtrycket igen...
    Tog ett nytt blodprov idag inför nästa försök till KUB-test (åkte dit för tidigt förra gången). Kan UL-sköterskan se järnvärde mm i blodet, eller kollar de bara efter vad de behöver inför testet tro?

Svar på tråden BF september 2011