Inlägg från: Mamma Tes |Visa alla inlägg
  • Mamma Tes

Jahapp. Blir ett nytt RUL 27/4. Jag blev flyttad en hel vecka bakåt. Jag skulle varit i v. 17+4 idag men bebben var mindre. Jag trodde att jag skulle bli flyttad någon dag men inte en hel vecka. Jag vet inte exakt mensdatum men på ett ungefär, men jag vet säkert att bebben blev till 27, 28 eller 29 december Kan man bli gravid en vecka efter sexet??

• Mamma Tes
    Flisan79 skrev 2011-04-14 19:25:20 följande:
    iallafall 5-6 dagar kan spermier leva i vissa fall.
    trivsamma forandringar skrev 2011-04-14 19:27:44 följande:
    Ja, jag tror faktiskt det! Men det är nog inte så vanligt...
    Du får se positivt på det att du får titta på bebisen en gång till! =)
    Åh fan! Jo jag får se en gång till men måste säga att det känns drygt att räkna om dagarna man redan har "strukit".
    Anna4 skrev 2011-04-14 19:30:05 följande:
    Bebisen i höstas blev till av misstag o vi hade sex en gång fem dagar innan äl så jag trodde att det var lugnt... Men det gick :) Det slutade ju i mf men det har inte med frågan att göra.
    Då är ju du ett levande bevis!
  • Mamma Tes
    sockerslav skrev 2011-04-28 10:39:28 följande:

Idag är jag på krigsstigen!!!! Vi har ett gäng medelålders tanter här på jobbet som tycker det är fritt fram att kommentera och prata om min graviditet hur som helst.

-"Hur mycket har du gått upp?"
    -"Min dotter gick inte upp så mycket på magen utan mest över rumpan, precis som du". (Roligt att få nåt sånt i ansiktet när man redan innan man blev gravid har lite taskig självkänsla när det gäller vikten...)

Så, nu har jag gnällt färdigt! Kan i alla fall glädjas åt att jag känner buffar och sparkar dagligen, är på 21+5 idag. (Trodde det skulle dröja desto längre eftersom jag har moderkakan i framvägg)

Då kan jag berätta om den gången en på mitt jobb frågade mig då jag inte var gravid: "Är du gravid eller är du bara tjock"?? Jag höll på att tappa hakan :-O
  • Mamma Tes
    Renni skrev 2011-04-29 21:11:54 följande:
    Herregud alltså.. Vilka människor det finns! Varför tar sig folk friheter att kommentera ens vikt och utseende bara för att man är gravid? Det gör dem ju inte annars...Jag blir så irreteread över detta!
    Jag har bestämt mig för att denna gången ska jag inte säga till någon hur mkt jag har gått upp vikt för jag tycker ingen annan har med det att göra.
    Hon på mitt jobb tar sig friheter trots att man inte är gravid
  • Mamma Tes

IdaElin: Grattis till eran minitjej och ett stort lycka till! Jag vet, av egen erfarenhet, att neotiden kan vara påfrestande men försök njuta ändå och ta hand om varandra <3

• Mamma Tes
    IdaElinLivia040611 skrev 2011-05-24 12:10:59 följande:
    Hallå tjejer.

Vi mår fortfarande fin fint här. Inga större komplikationer har tillstött än. Läkaren är otroligt positiv och kan nästan lova att detta kommer att gå vägen:) Men självklart kan allting hända. De närmaste 3 dagarna är riktigt kritiska, sen sa han att man kan andas ut lite mer.
    Om hon fortsätter att vara så här stabil ska jag få sitta med henne på bröstet till helgen känns helt otroligt bra.

Vet att fler undrat varför hon kom tidigt och dom tror att det var att jag fick en infektion av något slag i livmodern. Dock finns det ännu inga prover som visat på någon tillväxt bara att mitt crp var högt och att infektioner är en stor anledning till att föda förtidigt.

Jag kom in på KS den 7/5 för att jag hade väldigt rikliga flytningar som var blandade med färskt blod. Efter ett UL och en vaginal undersökning konstaterades att min tapp var helt utplånad och att jag var öppen 3 cm med buktande hinnblåsa.

Jag fick lägga mig ner i en säng direkt, fick tillsägelse att ligga i strikt liggläge (inte ens lyfta huvudet). Och så låg jag i 17 dagar. Jag kom in i 22+5 och lyckades hålla  mig till 25+0 mot alla odds. Läkarna fattade ingenting sa varje dag att idag föder du...men icke.
    Och dessa dagar är det som troligen räddat hennes liv. I går när dom undrsökte mig vaginalt så såg dom en liten fot som vinkade. Hon höll på att glida ur mig utan att jag hade minsta sammandragning. Eftersom hon låg med fötterna neråt så blev det ett akut snitt. Tack och lov fick jag vara vaken med spinalbedövning.
    Dom konstaterade snabbt att hon var en stark tjej som ville andas själv. Hennes enda problem var att hon troligtvis förlorat lite blod, men hon stabiliserades så fort hon fått lite extra blod.

Så nu är vi här, hon är en dag gammal och vi kommer bli kvar här i minst 3 månader. Men som sagt, allt ser lovande ut nu och vi försöker vara så positiva vi bara kan och bara sprida bra energi till henne:)

Blev ett långt inlägg:)

Kram Linda 
    Åhh alla mina tankar och massa kramar till er! Ni kan inte ha bättre inställning, mata lillan med eran positiva energi så ska ni se att hon kommer klara det här galant! Hjärta
  • Mamma Tes
    Frelin skrev 2011-05-24 14:47:13 följande:
    Bara en fråga om det här när man skickar in om FP.
    Det som chefen ska skicka in ger hon det mig pappret när hon fyllt i det så jag skickar in det oxå?
    eller skickar hon in sitt papper för sig o jag mitt papper för sig?
    Man skickar alla tillsammans.
  • Mamma Tes
    velvet skrev 2011-05-25 11:28:36 följande:
    Oj, bara andra gången? Jag har redan varit hos min 4-5 gånger iaf. Visserligen för att lyssna på hjärtat och så, men iaf.

Hur många gånger har ni andra träffat er barnmorska?
    Jag har träffat min BM 2 ggr. Senast i v. 10 nu är jag i v. 23. Ska bli kul att få börja komma oftare och få lyssna på hjärtat!
  • Mamma Tes
    Cornellia skrev 2011-05-25 11:46:57 följande:
    Om man har högt BMI så gör man det flera gånger.
    Jag har högt BMI men ska inte göra glukosbelastning alls. På min mvc här i linnestaden, gbg så görs det bara om sockret skulle ligga högt.

Svar på tråden BF september 2011