Igår vart det en vända till förlossningen igen... Känner att jag bara måste dela med mig av min upplevelse av sjukvården! Förstår om ni inte orkar läsa... :P
Jag har som ni kanske läst fått "akut blodbrist" då mina höga järndepåer tömts helt under graviditeten. Började därefter med Niferex då min bm samtalat med min läkare om att det var akut. 200 mg om dagen- höll ett dygn sen kräktes jag, fick rejäl magknip följt av diarré... :S Slutade med dom i tisdags denna vecka eftersom min barnmorska rådde mig till detta. Hon skulle återkomma torsdag eftermiddag om ev järninjektion istället då hon skulle ha möte med min läkare den eftermiddagen. Jag har legat totalt orkeslös sedan måndags och hjärtat "pumpar tomt" känns det som, så fort jag ansträngt mig (trappor etc) har jag känt mitt hjärta skena och hållt på att kräkas och svimma. Haft huvudvärk, stickningar i benen, ser ut som ett spöke i ansiktet mm.
Längtat efter samtalet och igår förmiddags ringde min bm- "du ska dricka blutsaft och äta dessa järntabletter istället (minns inte vad dom hette)"
Jag förklarade att jag måste ha något SNABBT då jag känner mig så oerhört dålig och då ber hon mig ringa akut in till förlossningen o be om att få komma in o ta järninjektioner.
Ringer dit direkt och får svaret "Visst kan vi ge dig injektioner, men din läkare måste skriva ut recept och du själv måste hämta ut det och sedan boka tid med oss när vi fått remiss från din läkare. Visste inte din barnmorska detta?"
Får ringa tillbaka till barnmorskan som i sin tur ber om att få ringa tillbaka till mig när hon pratat m min läkare (sitter i rummen bredvid) och efter ca 2 timmar ringer min läkare upp mig.
"Jaa, jag sitter här och tittar på fass om järninjektioner.. hm.. nu ska vi se... hur mkt tror du att du behöver?"
SKA JAG VETA DETTA?! :O
"Ja, jag har ingen aning. Det var bm som sa att jag hade akut järnbrist och att jag behövde fylla på snabbt inför förlossningen.
Läkaren:
"Nja, tycker inte det är sååå akut- ditt hb är ju inget man larmar för (enligt henne hade jag ett hb på 109 men mättes senast 97 så dom har fört in fel)
"Det kanske är ngt annat fel, det kanske är ngt med hjärtat? Tror du att du behöver ett EKG?"
Ännu en gång: Ska JAG besluta om detta?!?!
Berättade ännu en gång att jag tror att det handlar om järnbrist då allt tyder på detta men vill självklart inte ställa min egen diagnos.
Läkaren "Jag skriver ut ett recept när jag i lugn och ro fått sitta och räkna ut hur mkt du ska ha och skriver i remissen att jag vill att du blir undersökt av läkare på plats innan" Dom kommer ringa dig under eftermiddagen från Danderyd.
Väntar... ingen ringer- ringer upp min bm 16.50 då hon slutar 17 och berättar detta.
"Va? Har dom inte ringt upp? Konstigt! Jag provar att ringa igen, ringer upp dig"
Slutar iaf med att dom glömt bort mig då dom haft mkt att göra (inte det minsta upprörd över det- deras största uppgift är ju att förlösa inte att ta hand om patienter som bm missar har järnbrist!"
Åker iaf in och får en ctgkurva m bebis hjärtljud och mina sammandragningar (som sköterskan i övrigt satte fel och som visade på att jag inte hade en enda sammandragning fast jag kände dom flertalet ggr och att förra gången jag var inne för bebisens höga hjärtrytm syntes sammandragningarna hela tiden trots att jag inte kände dom). Valde att inte kommentera detta mer än "Låter konstigt att jag inte har ngr sammandragningar alls"
"Nej, du är ju bara i v 31 så det är normalt", svarade hon då.
Sen skulle hon ta min puls vilket hon gjorde "för hand". Fick den till låga 56! "Det kan nog inte stämma sa jag, jag brukar ligga på mellan 80-100 just nu i vila.. 56 hade jag innan graviditeten."
"Det stämmer" sa hon och gick
Jahopp, okej då... (visade sig sedan när dom tog syreupptagningsförmågan i blodet/pulsen med maskin att jag låg mellan 80-105 i 15 minuter)
Sen skulle hon ta blodprover på mig, har väldigt tydliga och fina kärl att ta i men hon lyckades inte sticka rätt och sa att hon skulle hämta ngn annan. "Ta du en gång till, det är ingen fara" sa jag men hon ville inte.
Sen fick jag mer eller mindre gå hem efter provtagningarna osv då "allt såg normalt ut" förutom järnet och kommer få järninjektioner i början av nästa vecka då ingen hade utbildning i detta där under kvällen, berättade läkaren. (som verkade kunning! ska inte hänga ut SAMTLIGA inom sjukvården :P)
Snacka om förvirrat! Nu väntar jag iaf på mitt järn så ska jag nog känna mig bättre snart igen. :)