Inlägg från: Anonym (Bealin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bealin)

Köpstopp hela 2011

Jag hänger på här också, om jag får! Är en 23-årig student som bor ensam.

Jag siktar kanske inte på fullkomligt köpstopp, snarare medveten konsumtion, som någon annan uttryckte det här tidigare. Köpa saker jag behöver, inte bara för att jag vill ha. Och ska jag köpa något bara för att så ska det vara för "månadens pengar" och inte från sparkontot.

Främsta målet är att få koll på ekonomin, dvs. vad jag lägger pengar på, och hur mycket pengar jag lägger. Jag lever på CSN men har även en del sparkapital, så jag har inte "behövt" hålla koll så mycket, men nu känner jag att det är dags.

Sedan vill jag klara mig på CSN, gärna med lite marginal att spara (tex till hemresor vid terminsslut samt sommarhyra).

Matkontot får bli vad det blir, för mig är det viktigt att äta riktig/vettig mat, det tummar jag inte på. Dock äter jag alltid matlådor, så det drar ju ner kostnaden. Jag läser även reklamblad (prenumererar på det via mailen, så jag slipper reklam i brevlådan, rekommenderas!) för att kunna köpa billigt/storpack.

Jag tänker föra in alla köp i "kassabok" (excel blir nog smidigast), kanske ha januari som "testmånad" för att se vad jag gör av med, för att sedan göra en budget utifrån det. Jag har försökt detta tidigare, men nu känner jag att jag banne mig ska hålla mig till det

Jag är även lite sugen på att börja handla mer på second hand, man kan ju göra roliga fynd där. Så kanske att man går dit i första hand om man behöver något, sedan till vanliga affärer om det man söker inte finns på second hand.

Ett par stora köp som antagligen/ev. kommer att bli av under 2011 är en dator och en skidresa.

• Anonym (Bealin)
    Jessika82 skrev 2010-12-29 19:01:19 följande:
    Idag blev det 345kr på Ica behövde frukost mat. Minipiller för 169kr på Apoteket ( nödvändigt ont om man inte vill bli gravid.... )
    Själv kör jag med kopparspiral, det är gratis =)
  • Anonym (Bealin)
    Anonym (ekonomidags) skrev 2010-12-29 20:11:13 följande:
    oj vad ni är aktiva med sparartips. Själv är matkontot väldigt stort hos oss, men faktiskt ingenting som jag tänker snåla på. Visst, jag kommer inte köra de dyraste alternativen, men det kommer inte bli några större ändringar på vad vi äter, snarare mer fokus på att handla på större butiker än närmaste ica. vi bor tyvärr i centrala stockholm så det blir lätt många löp på lolakbutikerna som är ruggigt dyra...

Mitt första lilla steg för koll är att jag skaffat mig en app till min mobil, där jag skriver in alla inköp, sorterat under olika kategorier.  Det hindrar ju inte inköpen, men ger en bra överblick. jag har ananrs mest koll på våra gemensamma utgifter, men mitt eget konto har jag noll koll på ...tills nu då. 

Nästa steg är att övertala sambon att gå med på en budget. Det blir lite trixigt att ha exakt koll då jag har delvis rörlig inkomst. Men jag vet ju vilket minimibelopp som kommer in på kontot så vi utgår från det, och resten blir sparande/bonus.  
    Vad är det för app? Android eller iPhone? Gratis eller betalapp?
  • Anonym (Bealin)
    Anonym (ekonomidags) skrev 2010-12-29 21:40:29 följande:
    android, har den på min samsung. finns säkert liknande för iphone, gratis såklart :) skulle aldrig ebtala för en app ...haha. 
    den heter daily expenses tror jag. så det blir lätt att direkt i affären knappa in vad man gjort av med istället för att påminna sig själv när man kommit hem och sitter framför datorn eller bankboken. 
    Haha, nej jag vill inte heller betala för appar :P Ska leta upp den! Funderade senast idag på om det fanns någon sådan app
  • Anonym (Bealin)
    Anonym (*Jag*) skrev 2010-12-29 22:54:28 följande:
    Har ni andra några dyra laster föresten?
    Jag röker och "missbrukar" Nässpray,den dyra menthol dessutom..
    Mannen är beroende av Pepsi max. Även om vi köper dem billigt på ÖB så blir det ganska många kr om han dricker 1,5l om dagen..

När jag tänker efter så per vecka blir ju detta:
    Pepsi 10*7=70:-
    Cigg 40*7= 280:-
    Nässpray 48*2= 96

=446:- vecka!
    1784:- i Månaden.
    Och då har jag ju inte räknat in vårt enorma godisköpande på iaf 250:- i veckan.
    Allt sammanlagt blir ju för tusan 2784:-
    Hjälp!Det här får vi ju göra något åt :-O
    Oj, ja där har ni lite ni kan dra ner på... även om det kommer att innebära lite utmaning!

Att sluta med pepsi tvärt kan ge huvudvärk (abstinens efter koffeinet), men det går antagligen snabbare att sluta tvärt än att trappa ner. Är mannen med på att sluta med det? Kan han åtminstone tänka sig att dra ner på konsumtionen, till kanske 33 cl/dag? Och samma med dig vad gäller cigaretter, självklart är det bäst att sluta helt, men skulle du kunna tänka dig att åtminstone trappa ner? (ett sluta röka-tips: för varje cigarett du vill ta måste du knapra i dig en morot före, till slut blir du förhoppningsvis för trött på att tugga morot att du hellre skippar ciggen ) (det samma kan ju gälla för att trappa ner på pepsi, förresten )

I stället för nässpray; köp en nässkölj. Är lite "intressant" att använda i början, men är ganska skönt när man är van. Finns i lite olika varianter på apoteket och i hälsokostaffärer.

Ät endast godis en eller två gånger i veckan, inget småätande dagligen. Köp för max 50 kr (tex, till att börja med och sänk sedan efter hand) per person och vecka. Handla godis när ni är mätta så att ni inte köper av hunger och sug. Planera godisköpet hemma, inget impulsköpande!
  • Anonym (Bealin)
    Anonym (*Jag*) skrev 2010-12-29 23:12:50 följande:
    Tack!har funderat på en sån där näs skölj, Men hur fungerar det?Jag är ju inte snorig utan det är mina slemhinnor som vant sig och svullnar.
    Mannen är med på att dra ner på pepsi, men så klart kommer pikarna om mina cigaretter som är dyrare
    Är helt med på och villig att trappa ner. Men sluta helt vill/kan jag nog inte just nu. Men 10 per dag ist för 20 har ju varit toppen!
    Ja, dina slemhinnor måste vänja sig av med att svullna upp, det kan vara lite jobbigt i början, men nässköljare hjälper åtminstone lite medan de "ställer om".

Man blandar kroppstemperarat vatten med lite bordssalt, sedan sätter man pipen mot ena näsborren och lutar sig åt motsatt sida (lutar sig åt vänster om man stoppar pipen i höger näsborre), och låter vattnet rinna genom bihålorna och ut genom andra näsborren (vänster i mitt exempel). Det  kan kännas lite knixigt och obehagligt i början, men när man lärt sig är det inga problem. Tex får man dra in hakan så det inte rinner ner i svalget. Man ska hälla genom båda näsborrarna också. Sen får man snyta ut det vatten som inte rinner ut av sig själv, men det bör finnas noggrannare instruktioner med i förpackningen Fanns det i alla fall till min, sådan modell som jag länkade till. Den är även smidig att använda när man är förkyld, saltvattnet löser upp snoret. Funkar även när man är gravid och har svullna sleminnor. Och man kan använda den varje dag utan problem.

Ni får helt enkelt kämpa tillsammans, se bara till att stötta varandra och inte pika elakt Du har dessutom två beroenden att bli av med, och tobaksberoendet lär antagligen vara mycket svårare att bli av med än nässprayen och hans pepsi. Så inget tjat och gnäll på varandra, utan bara kärleksfullt stöd Särskilt i början, när ni båda går där och är abstinensgnälliga Se det inte som att ekonomisk rättvisa måste uppstå, utan att ni ska slippa era laster för er egen skull!

10 cigaretter i stället för 20 är helt klart en förbättring, och förhoppningsvis på god väg mot att trappa ner mer och sluta helt Tänk vad mycket mer du har att vinna på det än rent ekonomiskt!
  • Anonym (Bealin)
    Parniara skrev 2010-12-30 12:25:15 följande:
    Vi har köpt:
    Vagn, säng och bilstol. Skötplats tänkte vi ha i tvättstugan på bänken över maskinerna. Första året behöver väl barnet inte så mycket varken i kläder eller leksaker och det samt blöjor borde väl barnbidraget täcka?

Vi ska ta tag i försäkringsbiten då jag tror vi har en del att spara där. Vi är ju goda kunder med
    hus, bil, båt, katt och livförsäkringar så det borde gå att pruta. Betalar nu ca 2500 per månad bara i försäkringar.
    Funderat på tygblöjor? Viss grundinvestering, men sedan bra mycket billigare än engångs. Bättre för miljön dessutom. Går även att sälja begagnade om det inte skulle funka, eller spara till syskon = gratis blöjor för det barnet. Man kan även kombinera tygblöjor med engångsblöjor om det passar bäst (tex tyg på dagen, engångs på natten), men det drar ju ner kostnaden lite i alla fall.
  • Anonym (Bealin)
    Anonym (spargris) skrev 2010-12-30 20:00:49 följande:
    Jag är totalnörd när det gäller min mobiltelefon, använder den väldigt lite.Messar lite med tonårsdottern och ringer dagis när bussen fastnat i snön, typ! Så förklara för mig vad dessa "appar" är för något!
    Det är olika små program som man kan ladda ner till sin androidtelefon eller iPhone. Finns både gratisappar och betalappar.
  • Anonym (Bealin)
    Fins Mamma skrev 2010-12-31 00:13:53 följande:
    samma sak som de andra lyxtelefonerna...
    men den är fin och rolig ;) (samsung wave)

just ja, jag ska sluta impulsköpa nya mobiler för 4000 ;)
    Ah, smartphones kanske är ett riktigare begrepp
  • Anonym (Bealin)
    Fins Mamma skrev 2010-12-31 11:01:46 följande:
    välkommen!

idag måste jag shoppa en massa läsk åt mig, gärna lite frysta bär också..

något att äta kanske vore bra också..  eller kan man äta varma mackor på nyårsafton ;)

så det ska jag lägga pengar på... 

och så funderar jag på att köpa avatarfilmen...

men tycker jag får det då jag är ensam helt ensam på nyårsafton.. eller?
    Gör dig inget besvär att köpa Avatar, den var så dålig att jag ville stänga av efter halva. (snyggt gjord - ja. Handling - pojke möter flicka... yada yada... *gääääsp*, inte bra alls.)
Svar på tråden Köpstopp hela 2011