Köpstopp hela 2011
Jag hänger på här också, om jag får! Är en 23-årig student som bor ensam.
Jag siktar kanske inte på fullkomligt köpstopp, snarare medveten konsumtion, som någon annan uttryckte det här tidigare. Köpa saker jag behöver, inte bara för att jag vill ha. Och ska jag köpa något bara för att så ska det vara för "månadens pengar" och inte från sparkontot.
Främsta målet är att få koll på ekonomin, dvs. vad jag lägger pengar på, och hur mycket pengar jag lägger. Jag lever på CSN men har även en del sparkapital, så jag har inte "behövt" hålla koll så mycket, men nu känner jag att det är dags.
Sedan vill jag klara mig på CSN, gärna med lite marginal att spara (tex till hemresor vid terminsslut samt sommarhyra).
Matkontot får bli vad det blir, för mig är det viktigt att äta riktig/vettig mat, det tummar jag inte på. Dock äter jag alltid matlådor, så det drar ju ner kostnaden. Jag läser även reklamblad (prenumererar på det via mailen, så jag slipper reklam i brevlådan, rekommenderas!) för att kunna köpa billigt/storpack.
Jag tänker föra in alla köp i "kassabok" (excel blir nog smidigast), kanske ha januari som "testmånad" för att se vad jag gör av med, för att sedan göra en budget utifrån det. Jag har försökt detta tidigare, men nu känner jag att jag banne mig ska hålla mig till det
Jag är även lite sugen på att börja handla mer på second hand, man kan ju göra roliga fynd där. Så kanske att man går dit i första hand om man behöver något, sedan till vanliga affärer om det man söker inte finns på second hand.
Ett par stora köp som antagligen/ev. kommer att bli av under 2011 är en dator och en skidresa.