Inlägg från: Anonym (Bealin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bealin)

Köpstopp hela 2011

Anonym (spargris) skrev 2011-01-14 20:55:56 följande:
    Det kanske jag som inte förstår resonemanget?
    Vad är det du inte förstår?

Att det är bättre att spara mycket än lite (eller inget)?

Att det inte är upp till dig att bestämma vem som får vara orolig för sin ekonomiska situation?
  • Anonym (Bealin)
    MiaÅRoger skrev 2011-01-14 21:04:57 följande:
    vi har tälge energi som el-leverantör och förra året (innan vi flyttade till ett annat hus) fick vi ett erbjudande om att få elräkningarna utjämnade. Alltså om man har bott ett år på ett ställe så vet de på ett ungefär hur månaderna ser ut och då kunde de räkna ut ett slags medel så man betalade lika mycket året runt istället för att bli krossad av dessa höga räkningar. vet inte om de fortfrande har det erbjudandet men ja tyckte de verkade ganska smart

Håller med den "sidan" som inte tycker att sparande för 8000 i månaden passar in här. Det är som sagt mer än vad jag får in varje månad och då kan man ju bara ana vad hela din lön ligger på och om du dessutom har en sambo som jobbar så....ja. Behöver nog inte säga så mycket mer.

Vi sparar 100kr/mån till dottern men hittils har de gått åt varje månad för att bli påfyllda igen vid löning och sen är det tomt innan den 20e igen, och om och om igen.....
    Då frågar jag även dig om jag är ovälkommen. Visserligen lever jag på CSN, dvs ca 8000/månad, men jag har som sagt både fonder, aktier och sparkonton. Eller var jag bara välkommen tills jag berättade om mina sparformer?

Varför inte vara lite ödmjuka och låta alla vara välkomna? Måste man ligga på en lägstanivå för att få lov att vara orolig eller ha en önskan om att förbättra sig?
  • Anonym (Bealin)
    Anonym (spargris) skrev 2011-01-14 21:36:30 följande:
    {#emotions_dlg.flower}Välkomna alla spargrisar, gamla som unga, rika som fattiga. Här hjälps vi åt att förbättra vår privatekonomi och på så sätt förbättrar vi även för resten av världen. {#emotions_dlg.flower}
    Tack!
  • Anonym (Bealin)
    Ari Gold skrev 2011-01-15 15:49:53 följande:
    Om någon av en händelse råkar bo i närheten av Örebro så kan ni gääääärna plocka äpplen här.

Vi har 14 äppelträd av diverse sorter och slänger tonnvis med frukt varje säsong.

Äpplen är en överskottsfrukt som är lätt att få tag på gratis under säsong men svårare att lagra. Vi köper äpplen på vintern/våren vilket är helt absurt egentligen - särskilt då stor jordkällare finns. Men vi har för dålig kunskap och för lite ork för att lagra dem på ett bra sätt tyvärr. Ett mål 2011 är att lagra mer.

Kommer även att köpa en mustpress och en frukttork i år. Mustpressen kostar många tusenlappar så den är definitivt ett sparmål. Även frysbox är på inköpslistan.
    Man kan torka äpplen i ugnen, det kostar ju visserligen lite el, och det tar lång tid om man ska torka alla äpplen man får, men det blir gott. Hemmagjort naturgodis Och det går att koka kräm på det tex. Perfekt att ha med i matsäcken på utflykter
  • Anonym (Bealin)
    Anonym (spargris) skrev 2011-01-15 22:49:31 följande:
    Billig dag idag bara 50 kr så fortfarande håller vi budgeten på genomsnitt 175 kr om dagen, ligger nu på 163 kr i genomsnitt.
    Vad inkluderar du i det? Alla utgifter inkl. räkningar, eller är det exkl. räkningar?
  • Anonym (Bealin)
    Anonym (spargris) skrev 2011-01-15 22:56:16 följande:
    mat, hygien, blöjor, städmaterial, godis och restaurangbesök och fika på stan.
    Okej
  • Anonym (Bealin)
    Fru U skrev 2011-01-15 22:55:01 följande:
    Intressant tråd

Jag rekommenderar boken "När du gör som jag vill" (naturligtvis lånad på bibblan) som bl.a handlar om hur vi konsumenter lockas att handla
    Bra tips! Jag tycker att sådant är jätteintressant (det har gått något program om reklam riktad till barn på någon av svts kanaler nyligen - skrämmande att se, men intressant).
  • Anonym (Bealin)

Jag räknar mitt dagssnitt som allt utom räkningar (dvs tar bort hyra och mobilabonnemang). Hittills ligger jag på 154 kr/dag sen senaste inkomst (23:e dec, så det blir 26 dagar). Då ingår det även (planerat) klädinköp för nästan 900 kr, och kurslitteratur för drygt 400, det brukar jag ju inte lägga ut varje månad.

• Anonym (Bealin)
    Helka skrev 2011-01-18 22:04:03 följande:
    Ah! Tack så mycket! Suveräna tips! Ska ge mig på att göra linssoppa i morgon och t o m baka bröd, (vilket jag inte gjort sedan hemkunskapen så håll tummarna...) Endast fönstershoppat idag och icke spenderat en krona, tjooohooo!
    Ett tips på soppa:

Koka ett gäng morötter och ett par potatisar (allt i mindre bitar) i buljong (gönsaks- eller höns-) tills de är halvklara. Häll då i röda linser, och låt soppan koka tills rotfrukter och linser är färdiga. Mixa. Peppra. Häll ev. i en skvätt grädde.

Gott att stoppa i en palsternacka också, om man vill variera smaken lite.
  • Anonym (Bealin)
    Helka skrev 2011-01-18 22:35:10 följande:
    Har hungriga pojkar i den här familjen så det där blir suveränt till kvällsmat! Kiitos paljon!
    Den blir faktiskt ganska mättande, tycker jag i alla fall

Kan ju vara lite olat och leta upp mer exakt recept:
    4 portioner
    1 gul lök (den glömde jag visst!)
    ca 500 g morötter
    2 medelstora potatisar
    (1 palsternacka eller vad man är sugen på, en rödbeta skulle säkert spejsa till färgen!)
    2 dl röda linser
    1 msk smör
    1 liter vatten
    2 buljongtärningar
    timjan
    svartpeppar
    salt
    (1 dl grädde/mjölk)

Fräs hackad lök,  lägg i tärnade rotfrukter, slå på vatten och buljongtärningar. Koka 15 min, ha i linser, koka ca 15 min. Alltså tills allt är klart, men det gör inget om det blir överkokt då det ska mixas sen. Mixa, krydda och häll ev. i mjölk/grädde.

Det är jättesmidigt att göra en storsats av detta och frysa in i matlådor! (Gärna matlådor med höga kanter...)
Svar på tråden Köpstopp hela 2011