• Anonym (spargris)

Köpstopp hela 2011

Har nu i dagarna bestämt att 2011 ska vi snåla och betala skulder. Ska bara köpa det som vi absolut behöver. Har avsatt 500 kr/månad för kläder och skor till mig och tre barn. De ska också räcka till födelsedagspresenter och barnkalaspresenter. Min tanke är att försöka hålla igång tråden och uppdatera den med vad vi köpt och om vi klarar budgeten. Vill gärna ha fler som gör samma och som kan tipsa om billiga grejer eller sajter med bytesmarknader. Vi kan också utbyta recept med billig mat. Hänger du på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 14:31
    Tänkte bara uppdatera med traderabjudningen som jag skrev om. Jag vann auktionen men det blev bara 13 kr och inget porto så det var ju okej men nu blir det inget budande!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 20:48
    Nu har jag räknat ihop skulderna och det var inte kul, 47500 kr som jag vill lösa på ett år. Ska verkligen kämpa!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:20
    Tråd skapad av AriGold för oss som vill leva billigt med barn.
    www.familjeliv.se/Forum-11-308/m59832689.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:21
    Här kommer recepttråden
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m57633182.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:23
    Hej alla spargrisar!
    För drygt en månad sen omkom min mans 26-årige lillebror i en bilolycka och vi har haft det jobbigt. Därför har jag inte varit aktiv i tråden men självklart jätteglad och lite stolt över att den lever vidare. Ska framöver bli mer delaktig med er alla.
    Kram!!

• Svar på tråden Köpstopp hela 2011
  • Anonym (spargris)
    Anonym (spargris) skrev 2010-12-30 08:32:33 följande:
    Igårkväll gjorde vi en 2 veckorsmatlista. Blev väldigt vanlig mat som alla i familjen gillar. Det är en konst att hitta mat som går hem hos 6 personer. Till röätterna serverar vi givetvis grönsaker. Principen för min lista är soppa, köttfärs, 2 x fisk. helt kött , korv och kyckling. Håll till godo:
    Matschema från den 1/1-14/1 Lördag 1/1 Korv stroganoff med ris Söndag 2/1 Kalops med kokt potatis och rödbetor Måndag 3/1 Köttbullar med potats och gräddsås Tisdag 4/1 Bandspagetti med tonfisksås Onsdag 5/1 Fiskgratäng med potatismos Torsdag 6/1 Linssoppa och plättar med sylt Fredag 7/1 Tacos och tortillas med kycklingfilé Lördag 8/1 Ugnstekt falukorv med potatismos Söndag 9/1 Cous-cous med lammgryta Måndag 10/1 Spagetti med köttfärssås Tisdag 11/1 Kokt torsk i senapssås med potatis Onsdag 12/1 Grillade kycklinglår med klyftpotatis och tzatziki Torsdag 13/1 Risotto (rester används) Fredag 14/1 Lammsoppa med kikärter och äpplekaka Kom gärna med mattips!!
    oj så rörigt det blev, jag lade dagarna eunder varandra vet inte vad som hände gör ett nytt försök:
    Matschema från den 1/1-14/1 Lördag 1/1 Korv stroganoff med ris Söndag 2/1 Kalops med kokt potatis och rödbetor Måndag 3/1 Köttbullar med potats och gräddsås Tisdag 4/1 Bandspagetti med tonfisksås Onsdag 5/1 Fiskgratäng med potatismos Torsdag 6/1 Linssoppa och plättar Fredag 7/1 Tacos och tortillas med kycklingfilé Lördag 8/1 Ugnstekt falukorv med potatismos Söndag 9/1 Cous-cous med lammgryta Måndag 10/1 Spagetti med köttfärssås Tisdag 11/1 Kokt torsk i senapssås med potatis Onsdag 12/1 Grillade kycklinglår med klyftpotatis och tzatziki Torsdag 13/1 Risotto (rester används) Fredag 14/1 Chorba och äpplekaka
  • Parniara

Vad peppad man blir, hoppas att det håller i sig.

Jag och min man har med vår budget 500 kronor var i fickpengar varje månad. Jag planerar att ta ut min i kontanter. Så lägga en 100 lapp i en spargris så att jag har lite extra vissa månader om jag tex behöver går till frissan.

Hu gör ni med tandläkarkostnader? Planerar ni för det eller tar smällen när den kommer från sparkonto eller liknande?

• Anonym (spargris)
    Parniara skrev 2010-12-30 09:36:33 följande:

Jag och min man har med vår budget 500 kronor var i fickpengar varje månad. Jag planerar att ta ut min i kontanter. Så lägga en 100 lapp i en spargris så att jag har lite extra vissa månader om jag tex behöver går till frissan.

Hu gör ni med tandläkarkostnader? Planerar ni för det eller tar smällen när den kommer från sparkonto eller liknande?
    tar smällen när den kommer men det ska bli ändring där också!
  • CountryLiving

Vi har delad ekonomi. Han betalar lite mer eftersom han tjänar mer än mej; ränta, amortering, försäkring mm för vårt hus. Jag betalar mat och driftskostnader inkl dagstidning, hemtelefon mm. Fick ett tips genom Lyxfällan för några år sen att räkna ut vad de stående räkningarna (de ovan) kostar per år och sedan dela det på 12 mån och lägga undan den summan varje månad så har man alltid pengar när tex årsprenumerationen på GP kommer osv. Funkar bra tycker jag!

• tvillingarna svensson
    Anonym (*Jag*) skrev 2010-12-29 22:54:28 följande:
    Har ni andra några dyra laster föresten?
    Jag röker och "missbrukar" Nässpray,den dyra menthol dessutom..
    Mannen är beroende av Pepsi max. Även om vi köper dem billigt på ÖB så blir det ganska många kr om han dricker 1,5l om dagen..

När jag tänker efter så per vecka blir ju detta:
    Pepsi 10*7=70:-
    Cigg 40*7= 280:-
    Nässpray 48*2= 96

=446:- vecka!
    1784:- i Månaden.
    Och då har jag ju inte räknat in vårt enorma godisköpande på iaf 250:- i veckan.
    Allt sammanlagt blir ju för tusan 2784:-
    Hjälp!Det här får vi ju göra något åt :-O
    Hej! Jag har åxå varit beroende av nässpray, det är svårt att vänja sig av själv då slemhinnorna vant sig & svullnar igen. Jag ringde VC & fick tid, sen en kortisonspray utskriven, första dygnet var hemskt!!! MEN sakta men säkert vände det, jag har nu inte anv nässpray på tre månader & känner mig fri.  Tror kortisonet kostade 70 kr och så läkarbesöket förståss. men i längden blir det ju betydligt billigare & mer hälsosamt förståss =)

Mina laster: Strunthandling, smågrejer, tidningar, filmer, onödiga leksaker till barnen som ändå pajjar nästan direkt, godis, dricka... =(
    Underbara älskade Max & Lisa
  • Anonym (Ekonomia)

Hej hopp!

Jag är också peppad på att hålla lite mer koll på ekonomin. Jag har pluggat i 4 år och blir klar i maj 2011. Sambon har fast tjänst och får in ca 17 000 och jag 2700/mån = 19 700.

Hyra: 5000+el o vatten=ca 7000
    Mat:  ca 2000
    Övriga räkningar och övriga inköp: ca 4000

Utgifter tot. ca: 13 000

In på sparkontot: ca 6000 kr/mån

Lån:
    Bil + skoterlån: 50 000
    Bolån: 66 000
    CSN: 90 000

Sparkonto: 30 000
    Vi bor fint och har allt vi kan tänka oss i teknik-, bil- o möbelväg. Vi behöver inte köpa någonting.
    Önskar att sambon kunde sälja skotern men det kommer då inte att hända. =)
    Vi lever rätt sparsamt ändå, snålar på el, vatten, mat m.m. men vi ska bli ÄNNU bättre!

Så här ser det ut:
    *Räntorna på lånen är låga.
     *Vi vill kunna ha en sparbuffert i fall något händer.
    *Vi vill spara i hop till en handpenning till ett hus
    *Vi vill kunna klara oss i fall jag inte får jobb efter att jag tar examen
    *Vi hoppas bli gravida snart och då alltså förbereda oss på barnutgifter.

• CountryLiving
    Parniara skrev 2010-12-30 09:36:33 följande:

Jag går till tandhygienist 2 ggr/år och lägger undan 100 kr/mån till detta. Vet man med sig att man kanske behöver lite mer i buffert än så, så kanske 150-200 kr/mån är rimligt?
  • CountryLiving
    Anonym (Ekonomia) skrev 2010-12-30 10:17:36 följande:
    Hej hopp!

Jag är också peppad på att hålla lite mer koll på ekonomin. Jag har pluggat i 4 år och blir klar i maj 2011. Sambon har fast tjänst och får in ca 17 000 och jag 2700/mån = 19 700.

Hyra: 5000+el o vatten=ca 7000
    Mat:  ca 2000
    Övriga räkningar och övriga inköp: ca 4000

Utgifter tot. ca: 13 000

In på sparkontot: ca 6000 kr/mån

Lån:
    Bil + skoterlån: 50 000
    Bolån: 66 000
    CSN: 90 000

Sparkonto: 30 000
    Vi bor fint och har allt vi kan tänka oss i teknik-, bil- o möbelväg. Vi behöver inte köpa någonting.
    Önskar att sambon kunde sälja skotern men det kommer då inte att hända. =)
    Vi lever rätt sparsamt ändå, snålar på el, vatten, mat m.m. men vi ska bli ÄNNU bättre!

Så här ser det ut:
    *Räntorna på lånen är låga.
     *Vi vill kunna ha en sparbuffert i fall något händer.
    *Vi vill spara i hop till en handpenning till ett hus
    *Vi vill kunna klara oss i fall jag inte får jobb efter att jag tar examen
    *Vi hoppas bli gravida snart och då alltså förbereda oss på barnutgifter.
    Ni som har barn: vad är rimligt att ha i en "barnbuffert"??? Beror ju såklart på vad man kan tänka sig att köpa nytt/begagnat/ärva mm och om man vill ha mycket prylar till sitt kommande barn eller välja att satsa på det mest nödvändiga. Har hört att ca 30 000 kr är bra att ha?!
  • change2011
    Anonym (Gneta) skrev 2010-12-29 23:38:16 följande:

Jag fick inte in appen.
    Har för lite minne :(
    Nån som hittat en "mindre"?

angående appar, den här är bra o lite rolig tycker jag! "Left to spend", kostar 7:-. den är enkel, inte sådan där man bokför i olika kategorier. det går till så att man räknar ut hur mycket man har kvar att spendera på en månad o delar det på 30 (eller 31?) dagar för att få den dagliga summan man kan röra sig med. när man köper nåt så slår man in beloppet och då räknar den ner från totalen. om man inte gör av med allt man får den dagen så förs det över till nästa dag. o gör man av med mer så blir det minustecken framför...!
  • mamita64
    Anonym (*Jag*) skrev 2010-12-29 22:54:28 följande:
    Har ni andra några dyra laster föresten?
    Jag röker och "missbrukar" Nässpray,den dyra menthol dessutom..
    Mannen är beroende av Pepsi max. Även om vi köper dem billigt på ÖB så blir det ganska många kr om han dricker 1,5l om dagen..

När jag tänker efter så per vecka blir ju detta:
    Pepsi 10*7=70:-
    Cigg 40*7= 280:-
    Nässpray 48*2= 96

=446:- vecka!
    1784:- i Månaden.
    Och då har jag ju inte räknat in vårt enorma godisköpande på iaf 250:- i veckan.
    Allt sammanlagt blir ju för tusan 2784:-
    Hjälp!Det här får vi ju göra något åt :-O
    Vill tipsa dej om Champix, ett läkemedel för att sluta röka
    Det har hjälpt mej när inget annat gjorde det
    Man får det genom läkare, man måste gå på en koll först innan man kan börja med det.
    Man kan få det på högkostnadsskyddet det är bra för det är rätt så dyrt.
Svar på tråden Köpstopp hela 2011