• Lavish

Varför inte donera lite ägg?!

Det är upp till var och en men själv skulle jag inte göra det.

Dels känner jag att jag inte är bekväm med att någon annan uppfostrar mitt biologiska barn.

Men framförallt kommer det för nära att leka Gud för mig. Annars är det ett trist argument men själv känner jag att det faktiskt kan finnas en mening med att saker blir som de blir. Sen förstår jag absolut att de som är barnlösa kämpar för att få sitt efterlängtade barn och att det finns dem som är beredda att hjälpa dem. All lycka till det. Men jag är inte personligen beredd att ta ansvar för det laborerandet med livets uppkomst, som ÄD trots allt innebär.

• Lavish
    Irma01 skrev 2010-12-28 10:12:59 följande:
    Och igen det är inte dina biologiska barn, om du är intresserad kan du läsa om epigenetics. Den biologiska mamman är den som som bär barnet i 9 månader.

Dessutom tycker att det är helt fanatstiskt att det verkar inte störa någon att kvinnor åker till Danmark för att inseminera sig själva och få barn utan en far i bilden överhuvudtaget, men att man gör ÄD är att sepla gud???

och min man då? Ska han inte ha rätt till att få egna barn för att han valde fel fru som visar sig vara damaged gods??

men pappor verkar tydligen inte ha några rättigheter. För visst det är så mycket värre att växa upp med två föräldrar som har önskat och längtat efter denne mirakel och komma från ÄD än att aldrig ha en pappa....

Till exempel....
    Fast i mina ögon blir det mitt barn i och med att det är mina gener, mitt arvsanlag.

Det stör mig varken att andra åker till Danmark, genomför ÄDs eller IVFer. Men för mig personligen är det inte självklart att detta är "rätt". Jag lägger mig inte i hur andra gör, de får göra som de känner är rätt.

Men väljer jag att donera mina ägg gör jag det aktivt möjligt och då har jag också ett ansvar för att det genomförs. Det är ett ansvar jag inte är beredd att ta.

Sen har jag faktiskt svårt att se att det är min personliga skyldighet att se till att din man och andra män till infertila kvinnor får barn.
  • Lavish
    Irma01 skrev 2010-12-28 10:08:13 följande:
    Blir så trött på sådana kommentarer. Vadå en mening??? NEJ Lavish, det finns ingen mening med att jag fick cancer och blev steril. Absolut INGEN MENING överhuvudtaget!!! OTUR och SLUMPEN inget annat! (Och nej det bar inte ens något jag gjorde...)
    """..
    Det är din åsikt. I Sverige har vi både åsiktsfrihet och religionsfrihet och därmed har jag rätt till min.
  • Lavish
    Irma01 skrev 2010-12-28 10:49:09 följande:
    Jag har aldrig sagt att det är din skyldighet???? Var får du det ifrån??? Jag tycker bara att det är rätt magstark att påsta att man leker gud, eller att det finns en mening med att man är ofrivilligt barnlös. Och vad jag menade är att jag inte förstår varför just ÄD verkar störa dig mest. Det var allt.

Skulle aldrig i mitt liv tvinga folk att göra något de inte vill! Är bara trött på att människor som inte har en ANING om hur det är att stå iför det faktum att man aldrig kommer att kunna få barn kommer med sina besserwisser sätt och dömer en för att man, enligt dem leker gud. Lite ödmjukhet inför känslor man inte förstår om man inte upplever dem skulle inte skada....
    Du började skriva en massa om att det är synd om män som inte får bli pappor som ett svar på mitt inlägg att JAG PERSONLIGEN inte vill donera ägg men inte bryr mig hur andra gör. Så hur ska jag annars tolka det än att du anser det vara min personliga skyldighet?

Var fick du intrycket ifrån att ÄD "stör mig mest"? Stör mig mest av vad? Jag har väl inte skrivit att ÄD stör mig överhuvudtaget? Jag vill bara inte personligen ta del av det eftersom jag uppfattar det som etiskt tvivelaktigt. Hur  andra gör lägger jag mig inte i.

Jag förstår inte heller hur du fick mitt inlägg till att jag dömer ofrivilligt barnlösa.
  • Lavish
    Irma01 skrev 2010-12-28 10:46:01 följande:
    Jag har aldrig ställt krav eller sagt att folk är egoistiska! Sätt inte ord i min mun som jag inte har skrivit. Jag är djup tacksam för de som gör det. Om du läser mitt första inlägg så ser du det. Och jag respekterar att många människor väljer att inte göra det.

Det jag inte accepterar är när Lavish skriver att det är att leka gud eller att det finns en mening med det som blir eller inte blir. För nej, när en tragedi inträffar i livet så finns det ingen mening.

Mvh,
    Givetvis, det var mitt biologiska barn jag menade med "mitt barn". Sjävklart blir det inte mitt barn i någon annan mening om jag inte tar hand om det och tar ansvar gentemot det.

Du behöver inte tycka att det finns en mening i tillvaron. Men jag gör det.
  • Lavish
    Lavish skrev 2010-12-28 12:22:37 följande:
    Givetvis, det var mitt biologiska barn jag menade med "mitt barn". Sjävklart blir det inte mitt barn i någon annan mening om jag inte tar hand om det och tar ansvar gentemot det.

Du behöver inte tycka att det finns en mening i tillvaron. Men jag gör det.
    Oj nu blev det fel. Den första biten skulle vara ett svar till inlägget om biologiska barn/mitt barn. Vet inte hur citatfunktionen fick till detta men. Ber om ursäkt för all möjlig förvirring iaf.
  • Lavish
    Irma01 skrev 2010-12-28 12:32:56 följande:
    Så här skrev du SJÄLV:

Men framförallt kommer det för nära att leka Gud för mig. Annars är det ett trist argument men själv känner jag att det faktiskt kan finnas en mening med att saker blir som de blir.

Och du får ursäkta visst du har fullständig rätt av ha din åsikt, men att kasta i ansiktet på en barnlös person att det är mening med hennes liv är faktiskt inte trevligt. PUNKT SLUT

Vi kan väl vara rörande överens om att vara oense.Flört

Om du missförstod vad jag sa om män, så ber jag om ursäkt, jag pratade givetgis inte om vad du gör eller inte. Som jag har skrivit flera ggr i tråden respkterar jag fullständigt att alla gör som de vill. Men kom inte och säg till mig att jag leker gud för att jag gör ÄD, det var just DET som stör mig. Och jag har all rätt att känna så.

Mvh,
    Tja det var inte min mening att såra någon men jag trodde att tråden handlade om att donera ägg eller inte. Mitt inlägg var inte riktad mot någon särskild utan ett allmänt svar på TS. Givetvis kan man å andra sidan resonera att om det verkligen inte ska bli barn så ska det inte, ÄD eller inte, och att man då lika gärna kan göra ÄD. Så jag är mer ambivalent än säker.
  • Lavish

Fast det är att ta stora ord i sin mun att säga att det är HELT OBEFOGAT att oroa sig för att barnet skulle få en dålig uppväxt.

Jag tror säkert att de allra flesta par som tar emot ett ägg blir bra föräldrar. Precis som jag tror att de allra flesta som blir föräldrar på något sätt blir bra föräldrar. Men det finns inga garantier att det gäller precis ALLA.

• Lavish
    Irma01 skrev 2010-12-28 13:00:49 följande:
    Det finns inte par som är mer undersökta på längden och tvären än de som adopterar och gör ÄD. Vi fick träffa ne psykolog på Huddinge för att bli godkända.

Så nej, det är inte att ta så stora ord i sin mun. Inte om du jämför med att du har inga garantier för barn som får sina barn på naturlig väg....
    Och att vilka idioter som helst kan få barn bara deras kroppar fungerar. Ingen kollar deras psyke så vitt jag vet???

Jag stör mig på att anonym kastar ur sig saker utan att veta eftersom det finns VISST hårda kriterier föär att kunna genomföra ÄD.
    Ja det är möjligt att föräldrar som fått barn genom ÄD oftare är bra föräldrar än de som fått på naturlig väg. (Att fler ruttna ägg sorteras bort i urvalet redan innan helt enkelt).  Det kan säkert stämma.

Men även om man har världens stabilaste förhållande, ekonomi och sociala liv och inga brott bakom sig, så är det fortfarande ingen garanti för att barnet kommer ha det bra. Det kanske blir troligare, men det är inte SÄKERT.

Och om man upplever att man har en koppling till barnet genom att det är ens eget arvsanlag som förts vidare, då bryr man sig ju mer om att ens "eget" barn råkar illa ut än vad man bryr sig om hur andra barn till andra föräldrar har det.

Så för andras ägg så tror jag föräldrar till ÄD barn är minst lika bra föräldrar som någon annan. Men för MINA ägg så räcker inte "minst lika bra". Då vill jag veta 100%.
  • Lavish
    Mamma46 skrev 2010-12-28 13:10:44 följande:

Ja, det är kanske lösningen på världens befolkningsproblem...! Alla adopterar var sitt barn, fertila som infertila! {#emotions_dlg.djavulsk}Som om det skulle vara anledningen till adoption... SkrikandesDe allra flesta skaffar barn av egoistiska skäl oavsett hur man får barn! Och alla kan kanske inte adoptera... eller vill... eller får... Givarländerna ställer många gånger väldigt specifika krav och många (alldeles normala) människor kan inte leva upp till dom.

Jag hoppas verkligen inte att det finns SÅ många barn som behöver adopteras!
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!