• Lavish

Varför inte donera lite ägg?!

Irma01 skrev 2010-12-28 14:59:40 följande:
    Har jag skrivit det på något sätt? Nej, om du läser igen är det skrivit att allas åsikter ska respekteras. Men som sagt lite ödmjukhet kan man ha när man skriver om en sådan känsligt ämne. Ingen skrev ni leker med gud skäms på er precis som du skriver, men jag har rätt att tycka att det är klumpigt och provocerande att skriva att "det finns en mening med att man är barnlös". Eller att skriva att det är bara och slappna av så blir barnlösa plötsligt fertila....

Därmed har alla rätt till sin åsikt angående äggdonation. Absolut. Men det är svårt att kunna säga 100% om man själv skulle kunna tänka sig ta emot ett donerat ägg när man inte står inför det faktum att det är ens sista utväg. Men nej, det betyder inte att andra inte får ha en åsikt!
    Fast jag tror ju faktiskt att det kan vara så att det finns en mening med att man är barnlös. Det är min religiösa övertygelse att det finns en mening med att våra liv ser ut som de gör. DÄRFÖR upplever jag personligen att det vore att leka Gud. Det är tråkigt att du tycker det är klumpigt och provocerande av mig att ha den åsikten. Men jag har den i alla fall. Och jag tyckte den var relevant i frågan om ÄD eller inte ÄD för min del. Däremot skulle jag inte gå in i en random tråd i "svårt att få barn" och börja läxa upp folk om att det inte är meningen att de ska ha barn. DET vore klumpigt och provocerande, tycker jag.
  • Lavish
    Queenie70 skrev 2010-12-28 15:07:16 följande:
    Men USCH så elakt skrivet. Har så många underbara människor i min närhet som skulle bli perfekta föräldrar som inte får till det. Samtidigt har jag sett föräldrar som missbrukat sig igenom hela graviditeten, misshandlat och våldtagit sina barn, som får ungar på löpande band. Om DET är vad gud menat så skiter jag i hans bisarra avsikter helt frankt.
    Det är ju tråkigt att mina åsikter med relevans för frågan upplevs som ELAKHET.

Det är verkligen inte min åsikt att ofrivilligt barnlösa inte fått barn för att de skulle bli dåliga föräldrar. Det har jag aldrig sagt. Det måste man väl vara korkad för att tycka, uppenbarligen finns det drösvis med människor som kläcker ur sig hur många barn som helst men som inte kan ta hand om dem alls.

Jag tror vi har kommit till jorden för att lära oss saker, vinna insikt. Och att vi lever många gånger, många liv. I ett liv skulle det kunna vara så att man drabbas av ofrivillig barnlöshet för att genom det vinna nya insikter och ny visdom.

Det är min religiösa övertygelse. Du behöver verkligen inte dela den. Men jag har svårt att se att det är ELAKHET av mig att leva efter min.
  • Lavish
    Irma01 skrev 2010-12-28 15:11:03 följande:
    Ja, det är provocerande för mig. Och om du har rätt till din åsikt, har jag väl rätt till min eller?

När man får en sjukdom som kastar omkull ens liv och så står folk där som babblar om att det finns en mening med det också, så har man faktiskt svårt för det. Speciellt när man försöker överleva och overtyga sig själv att man inte ha gjort något fel och att det är bara otur. Speciellt när läkarna tittar allvarligt på en och säger "Du vet ju att det inte är ditt fel?".

Så att sjukdomen och barnlöshet skulle vara Gud straff eller Guds gåva eller annat blähäblähä är bara too much för mig, så ja det var en öm punkt för mig.

Det betyder inte att du får gärna ha din åsikt, men att jag har rätt att tycka att den är provocerande, OK?
    Ja du har rätt att tycka att det är provocerande, det håller jag med om. Jag fick bara intrycket att du tyckte att jag skulle HÅLLA KÄFTEN om min åsikt. Men det kan hända att jag helt missuppfattade.
  • Lavish
    Queenie70 skrev 2010-12-28 15:09:16 följande:
    Utgår då ifrån att du själv inte använder dig av moderna medicin som typ antibiotika eftersom gud sannolikt haft en mening med att du kanske dör i nån infektion....
    Det är absolut en poäng du har. Och som jag skrev tidigare så är jag inte övertygad om att det skulle vara något etiskt fel med ÄD. Även att vetenskapen har gått framåt är väl i princip som det är för att det är meningen att det ska vara så. Man skulle alltså kunna argumentera att om det verkligen inte ska bli barn, då blir det inte det oavsett vilka metoder man tar till.

Emellertid tycker jag att just livets uppkomst är något heligt. Därför är jag tveksam till hur långt man ska gå i laborerandet med det. Jag säger inte att det är FEL. Jag säger att jag är osäker. Skulle jag donera ägg skulle det vara att personligen ta ställning FÖR. Idag är jag neutral.
  • Lavish
    Anonym (Fy fan) skrev 2010-12-28 15:23:04 följande:
    Detta har jag "vunnit" genom min barnlöshet:
    djup depression,ångest,panikångest,fobi för gravida och bebisar,förlorat vänner och släkt,behövs gå igenom flera IVF.er med noll resultat,fått flera missfall,sörjer djupt den som gick längst. Vill inte ens leva längre. Visst är det fantastiskt vilket liv jag "vunnit"! Du är så elak  och empatilös så du fattar det ju inte själv.
    Det var inte min mening att såra dig. Det är jag ledsen om jag gjorde. Kanske borde du inte läsa i trådar där ämnet diskuteras om det gör dig så ledsen?
  • Lavish
    Irma01 skrev 2010-12-28 15:20:52 följande:
    Hmm, vart har jag sagt det? Underbart hur man kan missuppfatta allt i ett forum...Nej, för för mig är det så att grunden i en demokrati är att alla ska kunna uttla sig och ha en åsikt. Så klart att du ska den, och vill du basunera den så varsågod. Men man måste också kunna acceptera att ens egen åsikt kan uppröra, störa eller irritera andra.

och det har jag rätt att bli.

Sedan undrar jag hur lång din religiösa övertygelse går? Säger du nej till vård för att det finsn en mening med att du blev sjuk t.e? Eller vägrar du blodtransfusioner som jehovas vittne? Är bara nyfiken...
    Jag förklarade väl i stort mina åsitker kring sjukvård i allmänhet i ett tidigare inlägg. Alltså att sjukvård finns och har utvecklats för att det är meningen att det ska vara så. Blodtransfusioner skulle jag inte ha ngt problem med.

Men visst finns det vissa typer av vård som jag åtminstone skulle behöva tänka över mer och ta aktivt ställning till innan jag deltog i. T.ex om man ville lösa psykiska problem med att operera hjärnan på mig.
  • Lavish
    lokisse skrev 2010-12-28 15:28:16 följande:
    hur kommer det sig att upkomsten är helig men inte avslutandet? att med hjälp av antibiotika förlänga ett barna liv som annars skulle avslutas i en lunginflammation är ok men att hjälpa till pa traven i början är tabu...
    Nåja att medicinera eller inte medicinera är inte att aktivt påverka avslutet. Provrörsbefruktning däremot är ju ett väldigt aktivt sätt att starta ett nytt liv. Men hur man ska se på avslutet annars, om man pratar aktiv dödshjälp och så är en annan fråga som iofs kan vara intressant att diskutera.

För mig är uppkomsten av livet essensen i det som är heligt. Det är det största miraklet som existerar. Allt annat fantastiskt här i världen är avhängigt av det. Dessutom oroar den typen av vetenskap mig lite då jag funderar på hur långt den kommer gå och vart den kommer hamna. Men som sagt, jag har ingen avgjord åsikt att provrörsbefruktning och ÄD skulle vara FEL. Jag är bara osäker och skulle därför inte välja att själv donera ägg. Att andra vill donera ägg och att man sysslar med denna vetenskap är inget jag vänder mig emot. Det är upp till var och ens samvete. Det kan också hända att jag ändrar mig åt ena eller andra hållet i framtiden.
  • Lavish
    Anonym (Fy fan) skrev 2010-12-28 15:32:09 följande:
    Jag läser för att jag måste stå emot såna som dig vilket tydligen behövs. Du ville inte såra,men nu när flera av oss sagt att det är just det du gör kanske du kan lägga er snacket om "meningen"? Det är jättetråkigt för mig att veta att såna som du finns-såna som inte vill att vi ska ha barn,såna som inte kommer bli glada för vår skull när vi väl får barn. Finns en finns flera och jag vill då sannerligen inte stöta på er! Tänk om du jobbar på förlossningen är jag kommer dit? På bvc kanske? Eller på öppna förskolan,eller är mamma till mitt barns bästa vän?
    Men då får du faktiskt bestämma dig. Vill du att jag ska skriva så att du kan känna till att jag existerar och har dessa åsikter? Eller vill du att jag ska ha dem ändå men vara tyst om dem?

Jag har verkligen aldrig sagt, tänkt eller på något sätt närmat mig åsikten att jag inte vill att du ska ha barn, att jag inte skulle bli glad för dig om du fick barn. Vad har jag skrivit som gav dig det intrycket?
  • Lavish
    Anonym (Fy fan) skrev 2010-12-28 15:48:15 följande:
    Du sa uttryckligen att om man inte får barn är det meningen att man inga ska ha. Det går ö.h.t inte tolka på annat sätt än att du inte vill nån ska ha barn förutom de som kan lyckas på egen hand. Då antar jag att du inte tycker vi ska ha några för vi kommer behöva hjälp. Har tyvärr hörd den ståndpunkten förut och nej,jag vill inte träffa er personligen. Här däremot står det er fritt att skirva vad ni vill,men men när vi säger att ni sårar borde ni väl kunna  sluta upprepa samma mantra? Eller ska jag kanske kontra med att "nähä,du,inte köra ungen till sjukhus,det är meningen han ska dö ifall han skadar sig/ får en  dödlig jsukdom!"? Tycker du det vore trevligt att höra?
    Nej så skrev jag inte. Jag skrev att det KAN vara meningen. Inte att det ÄR meningen. Och om man väl blir gravid och får barn är ju saken utagerad hur som helst? Då skulle man ju uppenbarligen få barn iaf. Då ser jag ingen anledning att inte glädja mig för den som fått ett länge efterlängtat barn. Det är ju inte JAG som är den högre makten som ska sitta och bestämma vem ska och inte ska ha barn.

Men jag vet inte, vill du att jag ska svara på dina inlägg eller ej? Anledningen till att jag utvecklat min ståndpunkt så mycket är ju för att jag fått så många följdfrågor på den. Hade jag inte fått några frågor hade jag heller inte skrivit något mer om saken.

Det har verkligen aldrig varit min avsikt att såra någon. Däremot tyckte jag faktiskt att min ståndpunkt hade viss relevans för TS frågeställning. Kanske var det ändå onödigt av mig att skriva i tråden överhuvudtaget eftersom flera personer verkar ha blivit ledsna. Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det, ska man undvika att ta upp sina motiv när någon frågar, för att bara att man beskriver dem kan göra någon ledsen? Tråden handlar ju om ÄD eller inte ÄD.

Slutligen vill jag bara säga att jag också blivit ganska ledsen av tråden. Som Irma01 skrev så visst har man rätt att tycka att mina åsikter är provocerande och störande. Man har rätt att säga det också. Men, som vissa har uttryckt sig ganska klart, att det innebär att jag är en elak och ond människa, att jag bara är ute efter att såra och att mina åsikter innebär att jag är dum i huvudet, det är faktiskt ganska hårt. Ställer man så extremt höga krav på vad andra får säga och inte säga för att man inte ska bli sårad kanske man också ska tänka lite på hur man själv uttrycker sig. Men återigen är jag ledsen att jag sårat några känslor. Det var aldrig avsikten med mitt svar.
  • Lavish
    Ethi skrev 2010-12-28 15:59:56 följande:
    Även med äggdonation?
    Tja, jag är ju lite osäker hur jag känner som sagt. Men det skulle aldrig falla mig in att inte vara glad för någon som äntligen blivit gravid bara för att det skett genom ÄD. Eller att önska någons älskade barn ogjort.

Precis som jag skriver så tycker jag att det är upp till var och ens eget samvete. Om man själv tycker att ÄD är rätt och man gör det och får ett barn så är det inte min sak att sitta och döma över andras liv. Något så stort ansvar vill jag verkligen inte ta på mig.

Det enda jag har skrivit är att jag själv inte vill donera ägg därför att jag är osäker om ifall JAG tycker att ÄD är etiskt. Men andra människor behöver inte leva efter min etik och jag ser ingen vinst för någon i att jag ska sitta och döma dem om de inte gör det.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!