• Lavish

Varför inte donera lite ägg?!

Fru U skrev 2010-12-28 16:04:26 följande:
    Nej man har inte rätt att uttrycka sina åsikter om livets start och tankar om vilka ska få barn i en tråd i känsliga rummet som handlar om att tala om möjligheterna att donera ägg.

Vill ni diskutera etik, starta en egen tråd
    Tja i så fall misstolkade jag trådens syfte/frågeställning. Jag gick efter rubriken helt enkelt. Men det kan ha varit en feltolkning kanske. TS vet väl bäst och kan kanske svara?
  • Lavish
    Irma01 skrev 2010-12-28 16:09:29 följande:
    När det tar på något som är så känslig reagerar man inte alltid på bästa sätt. Om jag har sårat dig på något sätt berjag också om ursäkt.

Det är lätt att missuppfatta varandra i ett forum.

Mvh,
    Nej det var inte dig jag tänkte på egentligen. Att du blev provocerad gjorde mig inte ledsen. Det var några andra inlägg. Jag kan faktiskt förstå att man tycker det är störande att jag tänker såhär om man inte delar mina tankar. Därför skulle jag aldrig gå in i "svårt att få barn" forumet och börja diskutera dem.
  • Lavish
    Fru U skrev 2010-12-28 16:09:19 följande:
    går knappast att misstolka trådens intention i känsliga rummet (med de regler som gäller här) och att det klart och tydligt står i ts att hon vill informera om att man kan donera ägg

Står inget om att diskutera gärna om livets uppkomst eller om det är rätt eller fel med ÄD
    Tja om det nu är så att jag misstolkade så var det en ärlig misstolkning. Men du tror också att jag bara skrev för att vara elak och såra andra alltså?

Nej det står inget om att diskutera livets uppkomst. Men kanske tolkade jag tråden för mycket utifrån rubriken "Varför inte donera lite ägg?" Det var helt enkelt den frågan jag svarade på.
  • Lavish
    Fru U skrev 2010-12-28 16:16:23 följande:
    Nej jag tror inte att du är medvetet elak men om man läser ts står det klart att detta inte är en diskussionstråd om för eller emot eller ens en fråga om "kan du tänka dig donera ägg" (ett flertal sådana trådar har funnits)

Men kan du förstå att du uppfattas som elak i en tråd som denna och med stoltheten i behåll vandra vidare till andra mer lämpliga trådar?
    Det är möjligt att TS inte menade frågan i TS som en fråga överhuvudtaget. Utan att det var mer tänkt som en uppmaning. Och att tråden enbart syftade till att diskutera praktik och teori kring äggdonation och inte alls var tänkt att handla om för och emot. Så visst kan jag köpa att jag skulle ha läst noggrannare och funderat längre innan jag svarade. Helst hade jag ju dock velat ha TS åsikt om ifall det var OK att svara även om man inte vill göra ÄD. Det verkar visserligen vara ganska många fler som läst TS och som tolkat det som en fråga man kan svara Ja eller Nej på.

Men jag har faktiskt lite svårt att acceptera att jag uppfattas som medvetet elak i tråden. Någon stolthet vet jag inte om jag känner att jag måste rädda. Jag vill bara förstå varför jag är elak, och hur jag ska hantera situationen att jag uppfattas som elak fast jag verkligen inte haft något sådant uppsåt, för framtiden.
  • Lavish
    Anonym skrev 2010-12-28 16:20:49 följande:
    Lavish: Jag gissar att du är Jehovas har jag rätt då?

De tar inte emot blod heller av den anledningen att de anser att det är meningen att de ska förblöda om de gör det osv. Att det är Guds övergripande plan i vad som ska ske.

Men gissa vad. Majoriteten av folket är inte Jehovas, och inte lagstiftarna heller så synd för dig men det är tillåtet att få donerat blod och donerade ägg osv.
    Jag är inte Jehovas och jag har svarat tidigare i tråden om vad jag känner angående sjukvård och blodtransfusioner.

Jag har aldrig uttryckt någon åsikt att min ambivalens för viss forskning ska påverka lagstiftningen.
  • Lavish
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 16:25:44 följande:
    Förlåt mig nu Lavish, men att gå in i ett forum där det florerar äggdonatorer och mottagare och säga att man "leker Gud" och insinuera att barnlösa kanske är det för att det ska vara så, är väl ändå att vädra sina åsikter i fel forum/tråd? De åsikterna ser jag som totalt empatilösa och dessutom är att gå emot alla de rättigheter och lagar som finns kring barnlöshet. Självklart blir en del upprörda då.
    Sen är det självklart så att det i skritlig form kanske är lättare för en del att säga saker de inte skulle säga om man satt ansikte mot ansikte, men skulle dina nämnda åsikter sägas till mig i den verkliga världen skulle jag få riktigt ont i magen och jag skulle inte vara så tyst som jag varit hittillis i denna tråd.

Jag hoppas att du inte är alltför ledsen men att du kanske inte vädrar dina nämnda åsikter i ämnet i trådar som handlar just om äggdonation.
    Nu sa jag iofs aldrig att "man leker Gud". Det är det bara andra som skrivit att jag sagt.

Om det är så att tråden inte var en fråga om ifall man vill göra ÄD eller inte ÄD så håller jag som sagt med om att min inlägg kanske var onödigt. Jag tolkade helt enkelt TS som en fråga om man vill göra ÄD eller inte ÄD. Sen svarade jag på frågan och motiverade mitt svar.
  • Lavish
    JennyCecilia skrev 2010-12-28 16:33:36 följande:
    Lavish:

Om man har ett barn som dör då?
    Är man bara en halvdålig förälder då? 

Om du ser över helheten..här finns kvinnor som längtat och försökt i åratal om att få drömmen om att slösa oändlig kärlek till ett eget barn.  Här finns kvinnor med missfall..och en del har många många missfall och jag har mist två nyfödda...

När du då skriver som du gör..om att det kanske inte är meningen så trampar du -även om det inte är meningen.
    Så kliver du in och får det att låta som att det är ..om jag tolkar det du skrivit tidigare.. så blir det som att det är meningen att vi ska gå igenom det och om det då är meningen att vi ska få ha det tufft, långt och gråta med alla dessa hormonbehandlingar som dessutom är rent fruktansvärda att genomgå... då nonchalerar du så många många känslor hos dessa kvinnor (och mig) och gör det till ungefär som det skulle vara rätt åt oss...?

Du skriver hela tiden att det inte är meningen att såra och jag tror dig faktiskt och på din profil så står det att du är omtänksam..men om du öppnar ditt sinne för en medsyster...

Har du för en sekund levt dig in i hur det skulle vara att få missfall ..på missfall ..och sen...sörja och gråta osv?
    Har du tänkt tanken att det var du som var en av oss?
    Tänk om det var du som fått en dom: Du kan inte få barn.
    Hade du stått fast då eller hade du vacklat? 
    Det har verkligen aldrig varit min åsikt att vissa inte får barn eller förlorar barn för att de skulle bli/vara dåliga föräldrar. Det har jag också förklarat tidigare i tråden.

Det är min övertygelse att livet har en mening. Pga min övertygelse gör jag ibland vissa ställningstaganden. Jag tolkade TS som en fråga och därför svarade jag vad mitt ställningstagande var i den frågan och varför. (Som inte enbart har med min tro om mening att göra).

Jag har iofs varit med om missfall men jag ska verkligen inte påstå att jag vet hur det är att gå barnlös en lång tid eller vara med om att förlora barn för det vet jag inte. Som jag skrivit upprepade gånger så vacklar jag redan. Jag är osäker på vad jag anser i frågan. Hur jag skulle påverkas om jag själv vore barnlös kan jag inte svara på.

Men menar du att jag aldrig ska uttrycka mina åsikter, att jag överhuvudtaget inte ska ha mina åsikter, eller att jag bara skulle undvikit att svara i den här tråden?
  • Lavish
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 16:36:11 följande:
    Erhm....
    Jag tycker faktiskt inte det är samma sak att "Man leker gud när man gör ÄD" och "För mig kommer det för nära att leka Gud". För mig är det stor skillnad mellan de två meningarna.
  • Lavish
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 16:29:37 följande:
    Jag tror inte att du är medvetet elak. Bara så du vet. Du har en övertygelse, tro eller åsikt och den får du ha. Du kanske bara ska välja tillfällena att uttrycka dessa, lite bättre.
    Det var skönt att höra . Jag ska tänka efter mer innan nästa gång jag väljer att diskutera det här.
  • Lavish
    JennyCecilia skrev 2010-12-28 16:55:18 följande:
    Att du kanske inte skulle ha skrivit i tråden. Dessa kvinnor (och jag) ÄR känsliga eftersom de (vi ) redan får så mycket skit från vänner och bekanta tom. Så.. man vil gärna slippa ta skit från någon grupp..tex.. från främlingar..som är anti till ens livsval..

Klart du har rätt till din åsikt. Jag har rätt till en jag med.
    Men jag är ibland dålig på att uttrycka mig rätt och ibland sårar jag med, fast det inte är meningen. Oftast beror det på att jag formulerat mig dåligt. Men .. jag skulle aldrig säga som du sa -om jag tex visste att min bästa vän gjorde ÄD. Jag ser alla människor på FL som -jag betraktar de som individer och jag behandlar de precis som jag skulle behandla min bästa vän. Om någon inte är riktigt dum då-förstås. Jag försöker alltid säga saker som får andra att må bra och håller jag inte med så håller jag tyst och tar det med någon som INTE blir sårad-om jag nu måste vädra min åsikt-så ser jag till att någon inte blir ledsen av den.. jag försöker att vara så. Det är min strävan..
    Nej kanske skulle jag inte gjort det. Hade tråden uppenbart haft som syfte att diskutera för och emot äggdonationer så tycker jag nog att mina åsikter hade haft sin plats här. Och så uppfattade jag också tråden först. Men det kan stämma att jag missuppfattade vad TS egentligen ville att tråden skulle handla om.

Om min bästa vän funderade på om hon skulle donera ägg och frågade mig om jag själv skulle vilja donera skulle jag nog svarat som jag svarade i tråden. Kanske skulle jag linda in det ytterligare och kanske skulle hon tydligare märka att jag inte dömde hennes val när vi faktiskt var tillsammas IRL. Men i stort sätt skulle jag nog framföra samma sak.

Jag kan förstå att man är känslig som ofrivilligt barnlös. Jag bara funderar kring vart gränsen går mellan att ta hänsyn till den känsligheten å ena sidan och att uttrycka sina åsikter å andra sidan. Trots allt upplever jag att de som tagit väldigt illa upp vad jag har skrivit egentligen tagit så illa upp för att de tolkat in en massa åsikter hos mig som jag inte alls har och inte heller har skrivit. De har läst det jag skrivit och sedan omarbetat det till något annat.

Exempel som att . Jag tror att ofrivilligt barnlösa inte får barn för att de skulle bli dåliga föräldrar. Jag tycker vi ska förbjuda äggdonation och att de som håller på med ÄD är omoraliska.  Jag tycker att det är dåligt om ofrivilligt barnlösa skulle få ett barn.

Ingen av dom sakerna är ju mina åsikter och det verkar vara i dessa åsikter elakheten ligger.
  • Lavish
    JennyCecilia skrev 2010-12-28 17:21:50 följande:
    De här kvinnorna (vi) har ofta tidigare blivit dåliga bemötta.. och till slut så rinner det ju över.
    Inte nog med hur jobbigt det är med behandlingarna och de missfallen men kanske har eller längtan och man försöker igen och igen. De som gjort IVf tex..kanske har gjort mellan 3 till 22 isättningar som misslyckats..man får upp hoppet-rasar ner i gråt och tårar och sorg--ny behandling-om och om igen.
    Det är fruktansvärt påfrestande och sen...så kan äggen ta slut av alla behandlingar eller för att man gett så många år på att försöka..så till slut finns bara ÄD kvar.

De som gör ÄD har ofta en massiv erfarenhet. Många försök som går snett bakom sig.
    Kolla här: Du får mens. Du börjar medicinera. Du mår skit. Du väntar på nästa medicin. Sprutor och hormoner. Du väntar på att få ta ur dina 22 ägg (som gör ont). Du tar ut äggen. Du väntar på att få sätta tillbaka ett embryo. Alla embryon kanske dör. Du måste göra om behandlingen med de helvetiska medicinerna.
    Du gör om det och det går! Du tar ut alla äggen -efter fem veckor väntan igen. Sen stoppar du i embryot. Du måste vänta i elva-13 dagar på om det fäst. Helvetesveckan liksom. Ska det gå eller inte gå?
    Varje minut funderar du på om det gick eller inte. Kanske får man ett minus och försöker igen. Kanske får du ett plus! Du blir lycklig..sen får du missfall -ny behandling-missfall .. 

Sen när det inte går..så testar du ÄD. När du kommit hit är du oftast nerkörd i skorna- Här -när man är här så är hoppet betydligt mindre än vad det var från början. Man har kanske nästan inget hopp kvar alls. 
    Sen PÅ DET får du då höra att det är fel? Eller äckligt? Och omgivningen dömer ut dig och ditt sista chansen att få barn? Är det snällt? Tycker du verkligen att det är schyst? På riktigt?
    Jo jag förstår att det är väldigt känsligt, ännu mer känsligt än jag trodde kanske och det tröstar mig eftersom jag förstår bättre varför vissa uttryckt sig så hårt mot mig. Så tack för förklaringen.

Jag tycker absolut inte att det är schysst att säga till någon som fått barn via ÄD att det är fel, äckligt, att döma ut det. Jag har bara svårt att se att det är det jag har sagt/gjort. Hade jag verkligen skrivit att "Det är äckligt med ÄD barn" eller "Du ska inte ha något barn för det vore helt fel" DÅ hade jag förstått att jag fått de reaktionerna.

Men jag kan förstå att det är lätt att ta illa upp och genast läsa in det värsta när man kanske redan fått höra mycket skit tidigare och man har nära till att bli förbannad/ledsen. Så jag nöjer mig att utifrån det förstå att vissa blev väldigt ledsna oavsett vad jag egentligen skrev och att lära mig att till nästa gång tänka efter ytterligare en gång innan jag bestämmer mig för att det är rätt läge att diskutera mina åsikter.
  • Lavish
    MrBlueSky skrev 2010-12-28 23:14:10 följande:
    Sammanhanget är känsliga rummet, en tråd om äggdonation där det sitter x antal ofrivilligt barnlösa.

Det går utmärkt väl att klargöra att man själv inte vill donera utan att behöva gå in på övertygelser som kan göra redan sörjande människor förkrossade. Eller så håller man käften helt enkelt.

Och du har fortfarande inte förklarat hur man kan hävda det ena utan att mena det andra, vilket ju borde vara det minsta att förvänta sig om du ska försvara det. Menar du t.ex. att du inte hade tagit det personligt om jag menat att blondiner/folk som stavar sina namn med "ie" är korkade, om jag inte utförligen adresserade kommentaren till DIG?
    Tja hade trådens rubrik varit "Tycker du att personer som stavar sitt namn med IE är korkade?" så får man kanske räkna med både Ja och Nej svar.
  • Lavish
    MrBlueSky skrev 2010-12-28 23:25:46 följande:
    Så det var bara jag som uppfattade rubriken som en retorisk fråga? Du vet, en sådan som man inte svarar på?

För ingenstans i trådstarten kan jag se en faktisk frågeställning. Om du kan - snälla, visa.
    Som jag redan sagt så tolkade jag inte INTE TS som en retorisk fråga utan bara som en fråga. Det var uppenbarligen en misstolkning eftersom TS efter att jag gjorde min misstolkning har berättat att det inte var hennes syfte med tråden.  Så visst, my bad, men jag verkar vara i gott sällskap. Minst 50% av alla som svarat i tråden har ju uppenbarligen också tolkat TS som en fråga som söker ett Ja/Nej svar. Så så jäkla uppenbart att det inte var intentionen kan det ändå inte ha varit.

Med den bakgrunden tycker jag att det är en väldigt hård dom att fälla att jag skulle ha gjort mitt inlägg i syfte att kränka dig eller någon annan personligen.

Skillnaden mellan de två exempel Jennie med ie tar upp ligger i uppsåtet. I det första exemplet har man, oombedd kommit in föra att föreläsa om sina provocerande åsikter, uppenbarligen för att man tycker att alla måste hålla med och ska ta till sig dem och leva efter dem.
    I exempel nr två har man som svar på en direkt ställd fråga redovisat för sin åsikt utan att kräva att någon ska ta till sig den eller på något sätt anpassa sig efter den.

Slutligen undrar jag, hur skulle jag ha presenterat min åsikt att det för mig ligger för nära att leka Gud och att jag tror att det finns en mening med tillvaron på ett sätt som inte hade varit klumpigt?
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!