Stella Kardunn skrev 2011-09-17 12:57:20 följande:
Tack tjejer, det känns skönt att få lite stöd, för jag mådde otroligt dåligt av det här med amningen de 2 första veckorna, men jag hade också turen att till slut träffa på en (eller två) inom vården som sa något liknande till mig som hon sa till dig Morgaine.
Som det är nu kan jag få henne att ta bröstet 2-3 ggr på en bra dag (vilket kom när hon var 2 veckor ungefär) och då äter hon faktiskt en del känns det som. Däremellan försöker jag pumpa och dricka luzern te, men jag får inte ut några mängder och högerbröstet ligger långt efter det vänstra (som både Knyttet och jag favoriserar tyvärr), som det är nu får hon ett helt mål i flaska per dag som bara består av min mjölk, annars blir det ersättning och det hon lyckas få i sig från mig då.
Så det jag funderar på mest nu är hur jag ska veta hur mycket ersättning hon bör/vill ha efter att ha ammat från mig först, samt hur jag verkligen ska ta mig tiden att pumpa oftare så jag får upp produktionen lite mer. Vilket känns oerhört "lättsamt" med tanke på det svarta hål jag befann mig i de två första veckorna efter att hon kommit till världen.
Nu blir jag själv hemma till veckan, sambon går tillbaka till jobbet efter 3 veckor hemma, så det blir en stor omställning, men jag har tack och lov inte lika stor panik nu som jag hade för en vecka sen och det beror nog en del på att jag lyckats lugna mig lite gällande amningen.
Jag hoppas ni alla har en jättebra helg!
Om din bebis nu följer sin kurva och går upp i vikt som hon borde så pröva att ge henne så mycket att hon blir nöjd. Här har vi ökat allt eftersom dvs när de var nyfödda låg de på 40ml var 3:e timme. Nu när de är exakt 2 månader så äter de 145ml var 4-5 timme lite beroende på hur aktiva de varit. Pröva att blanda en liten omgång och ge sen du ammat så ser du när hon är mätt.
Det svarta hålet du pratar om har jag också befunnit mig i. Kände mig väldigt värdelös som inte fick mina små döttrar att ta bröstet och att jag inte hade nog med mat åt dem. Pumpandet kan man ägna sig åt när bebisen sover eller så, har tur att mina två är väldigt lättsamma så jag brukar pumpa när de sover, sitter i babysittern eller ligger i babygymmet och viftar med armar och ben. Du kommer få in rutin på pumpandet, tro mig, hyrde först pump på BB men skaffade mig ganska omgående en liten smidig sak som går att stoppa i handväskan och ta med när man åker bort.