• Jossofräs

Fortsättning följer

Okej då tjejer! Här fortsätter vi :)

Jag börjar!

28/12, vecka 37+4, son 3185g 49cm

• Svar på tråden Fortsättning följer
  • rosendal
    JossBergendahl: 28/12, vecka 37+4, son Dexter 3185g 49cm
    Betania: 21/12, vecka 36+6, dotter Eloise 2965 g 48 cm (andra barnet)
    Fidi:  18/12 Vecka 41+1  dotter Emilia 3500gr 50 cm
    Onkel Anneli 18/12 vecka 39+1 dotter Dahlia 3842 50cm
    Tola: 25/12, BF-1, dotter Ellie 3865 gr 49 cm
    Cissi7006: 20/12, vecka 39+1, dotter Cornelia 3885 g 51 cm
    Bonniebee: 28/12 Vecka 40+4, dotter Saga, 2720 g 49 cm lång :D
    Gyöngyöm81: 31/12, v40+6, dotter Camilla 3360g och 50cm =) 
    lillamy0: 25/12, v38+3, son Dante 3245g och 50cm
    vackert udda: 30/12, v 40+5, dotter Majken, 3165 g och 49 cm
    brommamaria: 30/12 v 40+4, son, 3465g och 51 cm
    mlhh: 21/12 v 40+3, son 4465g (!) och 53 cm. 

Nu hoppar jag också in här. Har läst tråden sen den startade men inte tagit mig tid att skriva (var med i den gamla tråden). 

Här går allt bara fint med våran lilla kille. Jag är en riktig bebismamma eller vad man ska kalla det, jag älskar att ha en bebis och njuter av varje stund. Vår tvååring är överlycklig över att ha fått en lillebror och det lyser om henne varje morgon när hon ser att han är kvar. Hon är så stolt och visar stolt upp han för alla. 

En sak jag funderar över är: isolerar ni er nu när ni har små bebisar för att undvika att dom ska bli sjuka? Jag tycker det är jättesvårt att veta hur man ska förhålla sig. Jag var riktigt risig i slutet av graviditeten från vecka 30 låg jag bara hemma på soffan typ för det var allt jag klarade av. Nu mår jag ju jättebra och vill göra massor men känner att jag inte borde för att han kan bli sjuk. Det vore ju lite skillnad om det var sommar men nu är det ju verkligen sjuktider. När kan man börja leva normalt eller gör ni det redan nu?  
  • Onkel Anneli

jag är ute bland folk men betydligt mindra än vanligt, jag mår dåligtv av att sitta isolerad hemma..

gud jag lipar som en gris här haha mest för jag inte orkar med 2½ trots... stackars kille : ( men man har inte all energi i världen alltså..

Dahlia är en riktig kelgris, vill vara hos mig heeeeela tiden, tur man har en bärsele så man har händerna fria ibland :))

• Jossofräs

Ibland önskar jag att jag fungerade ihop med bärsele men jag tycker det är så jäkla obekvämt och krånglig att få på sig och ont i ryggen får man efter ett tag, bleh! Inte min grej :P Tur att Dexter är så snäll och nöjd ändå :)

mlhh: Det var ingen liten kille det, bra jobbat!

Jag är inte ute så mycket för tillfället, men det är mera för att jag inte har möjligheten till det riktigt. Vi har inte hämtat syskonvagnen än och jag har inget körkort heller :P Dessutom bor vi i världens minsta håla och mina vänner bor många mil bort.
    Däremot så får folk mer än gärna komma och hälsa på! Min syrra och hennes nya kille kommer idag och stannar ett par dagar, det ser jag verkligen fram emot :)

Idag kommer bvc-tanten på hembesök också, Dexter ska vägas och mätas! Hoppas det går bra. Han hade ju lite svårt med syresättningen när han föddes, tog inte så illa vid mig när det hände men nu såhär i efterhand så tänker jag mycket på det och oroar mig så fort han andas lite ojämt en stund. Han är en riktig kräkis också så jag hoppas att han går upp i vikt som han ska.

Någon mer än jag som FORTFARANDE har ont av foglossningen? Känner av det både i bäckenet och i blygdbenet. Mina ben hänger inte riktigt med alla gånger.. Aotch >.<

• Fidi

Joss: Jag har känningar kvar i ena höften... Men jag tror det är på väg bort. Hoppas det försvinner för dig med snart... 

• brommamaria

Jag funderar också på hur mycket man kan vara ute bland folk, är livrädd för RS-virus och annat skit, vi kom ju hem igår men jag är redan sugen på att ge mig ut, mådde väldigt dåligt i stort sett hela graviditeten (kräktes i 9månader och hade sån foglossning att jag inte kunde gå nå länge), men nu mår jag relativt bra förutom att det känns som att nån har kört med en mixerstav mellan benen, men det ska väl ge med sig snart?

Tror att min foglossning har släppt, men jag har ännu inte provat min kropp riktigt... 

Jag är också osäker på hur länge jag törs ge mig ut, tar han skada av att inte få mat på en gång när han smaskar? Hur länge kan han ha en bajsblöja utan att ta skada? Jag tänkte ifall vi skulle gå en långpromenad.. Kan ju inte byta på honom i kylan eller ge mat...Hur gör ni? 

Idag var jag hos en amningssköterska som var jätteduktig, hoppas på att snart få ordning på min såriga bröstvårta :( Men min lille prins har i alla fall inte tagit skada av mina bröstsmärtor och såriga bröstvårtor, han har redan efter 5 dagar gått upp till över sin födelsevikt... men det känns lite hemskt att han växer så fort... 
    Joss, amningssköterskan sa till mig att det är bra att dom kräks mycket.

Skönt att höra att man inte är ensam med bölandet ;)

Joss har du provat bärsele? 

• Jossofräs

Ja jag provade bärsele med dottern och jag trivdes inte alls med det! Fick mest ont i ryggen och det slutade med att jag tog av mig den och bar henne i famnen i alla fall :P

Sitter uppe med min dotter nu, hon är helt besatt av ett filmklipp på youtube med en bil som driftar så jag har satt på det åt henne så sitter hon och hojtar "biiileeeeen biiiileeeeen brum brum!!!!" och är jätte lycklig :P Min sambo har råkat hjärntvätta henne lite tror jag :P Han och lillgrabben ligger i sängen och sover och det ser sååå mysigt ut! Är avis faktiskt

• tjötas
    JossBergendahl skrev 2011-01-05 10:42:22 följande:

Någon mer än jag som FORTFARANDE har ont av foglossningen? Känner av det både i bäckenet och i blygdbenet. Mina ben hänger inte riktigt med alla gånger.. Aotch >.<

jag känner av den när jag ansträngt mig, efter promenader och städning osv. Dock mycket bättre än innan förlossningen. Det tar nog lite tid, jag ser till att vara försiktig och inte ta för långa promenader osv för det orkar nog inte mitt bäcken.
    brommamaria skrev 2011-01-05 11:57:09 följande:
    Jag funderar också på hur mycket man kan vara ute bland folk, är livrädd för RS-virus och annat skit, vi kom ju hem igår men jag är redan sugen på att ge mig ut, mådde väldigt dåligt i stort sett hela graviditeten (kräktes i 9månader och hade sån foglossning att jag inte kunde gå nå länge), men nu mår jag relativt bra förutom att det känns som att nån har kört med en mixerstav mellan benen, men det ska väl ge med sig snart?

Tror att min foglossning har släppt, men jag har ännu inte provat min kropp riktigt... 

Jag är också osäker på hur länge jag törs ge mig ut, tar han skada av att inte få mat på en gång när han smaskar? Hur länge kan han ha en bajsblöja utan att ta skada? Jag tänkte ifall vi skulle gå en långpromenad.. Kan ju inte byta på honom i kylan eller ge mat...Hur gör ni? 

Ta korta turer till en början om du känner dig ovan så slipper du gå och oroa dig! Om du matar och byter innan så sover han så gott så i vagnen, säkert i flera timmar. När du sen har lärt dig hur han "fungerar" under promenaderna kan du ju gå en riktig långpromenad! Att ligga med bajsblöja ett tag är inte skadligt på nåt sätt, du kanske får jobba lite hårdare för att få bort bajsen sen bara .

Idag har vi haft vägning här hemma av lillan, hon har haft lite svårt att vända upp i vikt och dessutom varit rätt gul ((vi låg inne och solade i två dygn). Hon hade gått upp 115 gr sedan i måndags så nu verkar det ha vänt! hon är dock inte tillbaka till födslovikten riktigt än men det går nog snabbt nu.

Sen blev det en promenad med hela familjen och svärmor till isbanan en bit bort. Storan åkte skridskor med pappa medan vi andra tittade på . Varm choklad och bulle blev det också såklart, innan vi traskade hemåt igen. Sen fick jag sova en bra stund medan min man underhöll kidsen och lagade middag så nu känner jag mig som människa igen...
  • Mysmamma70

Joss - har du provat bärsjal, jag tycker man bär bättre i den när bebisen är liten.

• Jossofräs

Jag har inte provat bärsjal faktiskt, är de lindrigare för ryggen?

Idag var bvc hit och vägde min lilla pojk, han hade gått upp 110g sen vi åkte hem från bb så allt var precis som det borde :) Dexters personnummer kom med posten idag också så nu känns det som han är en "riktig" människa!

• Mysmamma70

Ja, eftersom man bär barnet tätt intill sig så frestar det inte alls på rygg och axlar som en sele.

Jag bar Charlie i sjalen tills han vägde sex-sju kilo, sen började det bli tungt.

Svar på tråden Fortsättning följer