• Night Angel

Min katt är Fet..Hjälp!!!

Hej!!
    Jag har en norsk skog katt på ca 1 1/2 år..Hon blev kastrerad i sommras och nu har hon gått upp nåt fruktansvärt i vikt...Hon äter endast torrfoder  Royal cannin ..
    Man känner på henne att hon har  mycket överflöd med bukfett..Hon är  inte ett dugg smidig när hon ska  hoppa upp eller ner från någotman ser henne  inte ofta springa omkring och leka..Hon försöker hela tiden tigga mat när vi är i köket men hon får inget förrutom sitt foder..
    Har även en norsk skogkatt på 1 år som ej är kastrerad  och istället lite halvt som halvt underviktig enligt mitt tycke..Hon rör sig mycket och mår bra..Båda mina katter är innekatter..
    Så nu till problemet med min stora ..hur ska jag få katten gå ner till normalvikt..
    Kan ju inte ta bort maten från båda då min minsting faktiskt behöver mer mat..Vad göra? all tips önskas..

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden Min katt är Fet..Hjälp!!!
  • Rigmor Mortis
    stabil grund skrev 2011-01-05 16:55:55 följande:
    Man kan visst banta dom på torrfoder, dock skall det vara ett fullvärdigt foder.

Och har man 2 katter så får man det extra roligt :p
    Har man en katt så kan man först väga upp hur mycket de äter sedan minska lite grann och se om det resulterar i en vikt nedgång.

Katter skall bantas sakta.
    De flesta foder är fullvärdiga. Problemet med att banta en katt på torrfoder är att de ska ha så förbannat lite mat så de går hungriga jämt. Banta med blötmat = stor vätskevolym och god mättnadskänsla och nästan inga kolhydrater.
  • livet leker
    nemo1 skrev 2011-01-05 13:08:17 följande:
    Då har du haft tur. Eftersom alla torrfoder innehåller mycket kolhydrater så är det inte lätt att få ned vikten med sådant. Däremot blötmat har betydligt lägre innehåll av kolhydrater och mer proteiner som är nyttigt och naturligt för en katt.
    Du har fel, jag pratar inte om torrfoder man köper på ica maxi...!! (det skulle ingen katt äta egentligen)

Jag pratar om fullkostfoder (ja det är som torrfoder) men mycket mycket bättre kvalitet och näringsvärde. DET finns som "lågkalori"bla.
  • livet leker
    Rigmor Mortis skrev 2011-01-05 18:06:09 följande:
    De flesta foder är fullvärdiga. Problemet med att banta en katt på torrfoder är att de ska ha så förbannat lite mat så de går hungriga jämt. Banta med blötmat = stor vätskevolym och god mättnadskänsla och nästan inga kolhydrater.
    nej nej nej, veterinärer jag pratat med om just detta ämne säger att maten ska stå framme hela tiden för just katter, eftersom dom äter lite i taget (inte som hunder alltså)

Sen om katten ska bantas ska den ha "lightfoder" specialfoder alltså.
  • livet leker
    Rigmor Mortis skrev 2011-01-05 13:26:14 följande:
    Såklart att veterinären säger det, dels är de utbildade av torrfoderföretagen och dels säljer de produkterna :-/
    jaja sånt foder kan du köpa i vilken djuraffär som helst som säljer kvalitetsfoder som hills, etc
  • livet leker

Här kan ni läsa mera om detta: 

http://www.djurklinikenroslagstull.se/fetma.htm

Att lyckas med bantning bara genom att minska mängden av djurets vanliga mat är svårt, om inte övervikten är tillfällig och ringa. Om godis och belöningar ges är det nästan omöjligt. Att bara minska på mängden normalt foder kan få till följd att djuret lider brist på något samt att det känner sig hungrigt.

Det bästa är att ge din katt/hund ett specialtillverkat foder för viktminskning som du kan köpa hos din veterinär. Detta samt regelbunden motion kommer att medföra en säker viktnedgång i lagom takt utan förlust av muskelmassa. Ju mer du bryr dig om ditt djur desto större kommer din övertygelse vara att banta din katt/hund.

• livet leker
    Rigmor Mortis skrev 2011-01-05 18:06:09 följande:
    Och det är jättestor skillnad på foder...
  • Rigmor Mortis
    livet leker skrev 2011-01-05 18:58:45 följande:
    nej nej nej, veterinärer jag pratat med om just detta ämne säger att maten ska stå framme hela tiden för just katter, eftersom dom äter lite i taget (inte som hunder alltså)
    Ja? Skulle de inte kunna småäta blötmat eller hur tänker du nu?
  • livet leker
    Rigmor Mortis skrev 2011-01-05 19:15:26 följande:
    Ja? Skulle de inte kunna småäta blötmat eller hur tänker du nu?
    Blötmat är bara skit att ge dom, innehåller mest vatten och lite lite näring. Inte alls att rekommendera.

Bättre att ge katten så den blir mätt på näringsrikt lågkalorifoder istället.
  • Rigmor Mortis
    livet leker skrev 2011-01-05 19:27:22 följande:
    Blötmat är bara skit att ge dom, innehåller mest vatten och lite lite näring. Inte alls att rekommendera.

Bättre att ge katten så den blir mätt på näringsrikt lågkalorifoder istället.
    Varför skulle det vara skit? Förtydliga gärna. Läs sedan det här: www.kattstatus.se/nyapierson.pdf
Svar på tråden Min katt är Fet..Hjälp!!!