Isabelle 981 skrev 2012-06-27 13:51:45 följande:
Hej jag vädjar oxå om hjälp helt förtvivlad.
Kastrerade min honkatt (ca 2 år gammal) i mars hon har rusat e vikt sen dess å är super tjock, jag har även två små tjejor (spänstiga super smala nästan magra men lika gamla av annan ras)
tjockisen är ohälsosamt stor så jag fick rekomendation av veterinär att ge dom mat portions vis morgon och kväll (dvs 2ggr/dag) de äter alla * Hills * för vuxna men tjockisen snor småttingarnas mat när man vänder bort blicken även om dom har varsin skål!!!! och småtjejorna blir bara hungriga och magrare, så jag fick ångest å lät torrmaten stå framme jämt å då spurtade tjockisen igen!!! nu e jag helt villrådig! Älskar mina katter vet inte vad jag ska göra vill inte kastrera smala tjejerna för jag gillar inte personlighets förändringen jag såg hos hon jag kastrerat...i övrigt funkar det super...
ps. dom får bara hills (adult) i små doser (vet rek storlek 1 kiwi/ en näve ca morgon och kväll per katt) ibland ca var 4e dag kokar jag torsk eller steker stömming å ger dom som extra ....(blöt mat kan dom inte äta blir dåliga/pruttiga i magen)
tips uppskattas!
- Ge endast blötmat, det innehåller det en katt behöver. Många har fått katter normalviktiga med den enkla förändringen, det är nästan idiotsäkert :)
Torrfoder gör ofta att katter blir tjockare, och Hill's är mycket fett. Att de blir dåliga är magen av blötfoder är troligtvis för att du bytt från torrfoder till blött rakt av från en dag till en annan tidigare? Eftersom de tål att äta fisk menar jag, så tål de alltså att äta annat. Kanske du har gett en viss sort som de ej mådde bra av. Mjau blötmat är bra, tycker jag du ska prova. Finns i mataffär som ett extra plus :)
- Du får helt enkelt vakta som en hök när de äter - eller så får "tjockisen" äta på ett annat ställe och så vaktar du henne så hon inte går och äter av de andras mat. Det tar ju inte så lång tid för dem att äta. Sen tycker jag personligen att 2 ggr per dag blir för få gånger. Vi har provat här hemma och 3 eller 4 ggr/dag brukar vi ge.
- Ge inte extra mat (fisken) till den tjocka. Då går den ju upp ännu mer i vikt.
Till sist, vilket inte har med mat att göra men men det du skrev - kastrera dina andra katter. Det finns inget som tyder på att kastrerade katter skulle öka i vikt, det kan vara så att hon är ett matvrak helt enkelt och att det märktes samtidigt som kastreringen kan vara en slump. Katters personlighet förändras inte alls av kastrering, förutom att de kan bli lugnare i temperamentet. Men inte i sin grundpersonlighet :)
Prova tipsen och om du håller det strikt så tror jag det går vägen
Skulle det inte hjälpa så bör du istället låta katten undersökas för ev. sjukdom, men... om den inte äter för mycket så kan den ju knappast gå upp i vikt. Lycka till!