• Night Angel

Min katt är Fet..Hjälp!!!

Hej!!
    Jag har en norsk skog katt på ca 1 1/2 år..Hon blev kastrerad i sommras och nu har hon gått upp nåt fruktansvärt i vikt...Hon äter endast torrfoder  Royal cannin ..
    Man känner på henne att hon har  mycket överflöd med bukfett..Hon är  inte ett dugg smidig när hon ska  hoppa upp eller ner från någotman ser henne  inte ofta springa omkring och leka..Hon försöker hela tiden tigga mat när vi är i köket men hon får inget förrutom sitt foder..
    Har även en norsk skogkatt på 1 år som ej är kastrerad  och istället lite halvt som halvt underviktig enligt mitt tycke..Hon rör sig mycket och mår bra..Båda mina katter är innekatter..
    Så nu till problemet med min stora ..hur ska jag få katten gå ner till normalvikt..
    Kan ju inte ta bort maten från båda då min minsting faktiskt behöver mer mat..Vad göra? all tips önskas..

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden Min katt är Fet..Hjälp!!!
  • nemo1

Blötmat är definitivt inte skit. ALLA torrfoder innehåller mycket tillsatser som tex spannmål, det kan inte ens en kattarm ta upp. Blötmat är betydligt mycket bättre,  Bozitas eller mjau som är svensktillverkat och innehåller mycket proteiner som är en naturlig råvara för katter.

• livet leker
    Rigmor Mortis skrev 2011-01-05 19:31:13 följande:
    Varför skulle det vara skit? Förtydliga gärna. Läs sedan det här: www.kattstatus.se/nyapierson.pdf
    Jag är bara inkörd på det veterinärer sagt vi besökt och personal i djuraffären. Därför väljer ni torrfoder,
    Intressant läsning!
  • Pernilla75

Jag använder Weight Reduction från Specific när jag bantat mina katter (Norska skogkatter) och det fungerar väldigt bra. Har fyra katter varav tre lätt går upp i vikt så alla katter har varsin matskål med uppmätt mat och sedan äter de under bevakning så de inte tar mat från varandra eller från den katten som äter vanlig mat.

Meckigt men det fungerar, katterna går i genomsnitt ner 100 gram per vecka.

Lycka till!

Breast cancer is a bitch, but so am I. (Diagnosed 2004)
  • Night Angel

tackar alla för tipsen,,

det finns ingen väg till lyckan.den finns i ditt inre!
  • Kantarellen
    livet leker skrev 2011-01-05 19:55:00 följande:
    Jag är bara inkörd på det veterinärer sagt vi besökt och personal i djuraffären. Därför väljer ni torrfoder,
    Intressant läsning!
    Du skall kanske vara lite försiktig med vilket budskap du sprider som saning om du tar vad säljare säger som en absolut saning!

Du ger en bild, jag har en helt annan.
    Veterinärer som säljer foder är säljare.
    Blötmat kan gott stå framme i många timmar så att katten kan gå och småäta om så önskas.
    Blötmat har en vattenhalt anpassad efter djuret katt, vilket är ett ökendjur med mycket dålig törstreflex.
    Blötmat är i torrsubstansmätt mer näringstät än torrfoder i torrsubstans och innehåller inga onödiga kolhydrater.
    Mjau torrfoder från matäffären är lika bra/ dålig som RC men jag hade valt mjau på grund av svensk köttinehåll och färre ingridienser.
    Lightmat fungerar bäst för att få smala katter att gå upp i vikt eftersom det inehåller så hög andel kolhydrater.
  • livet leker
    Kantarellen skrev 2011-01-06 19:56:48 följande:
    Du skall kanske vara lite försiktig med vilket budskap du sprider som saning om du tar vad säljare säger som en absolut saning!

Du ger en bild, jag har en helt annan.
    Veterinärer som säljer foder är säljare.
    Blötmat kan gott stå framme i många timmar så att katten kan gå och småäta om så önskas.
    Blötmat har en vattenhalt anpassad efter djuret katt, vilket är ett ökendjur med mycket dålig törstreflex.
    Blötmat är i torrsubstansmätt mer näringstät än torrfoder i torrsubstans och innehåller inga onödiga kolhydrater.
    Mjau torrfoder från matäffären är lika bra/ dålig som RC men jag hade valt mjau på grund av svensk köttinehåll och färre ingridienser.
    Lightmat fungerar bäst för att få smala katter att gå upp i vikt eftersom det inehåller så hög andel kolhydrater.
    Tack för infon
  • Hultan
    Night Angel skrev 2010-12-29 18:45:56 följande:
    Hej!!
    Jag har en norsk skog katt på ca 1 1/2 år..Hon blev kastrerad i sommras och nu har hon gått upp nåt fruktansvärt i vikt...Hon äter endast torrfoder  Royal cannin ..
    Man känner på henne att hon har  mycket överflöd med bukfett..Hon är  inte ett dugg smidig när hon ska  hoppa upp eller ner från någotman ser henne  inte ofta springa omkring och leka..Hon försöker hela tiden tigga mat när vi är i köket men hon får inget förrutom sitt foder..
    Har även en norsk skogkatt på 1 år som ej är kastrerad  och istället lite halvt som halvt underviktig enligt mitt tycke..Hon rör sig mycket och mår bra..Båda mina katter är innekatter..
    Så nu till problemet med min stora ..hur ska jag få katten gå ner till normalvikt..
    Kan ju inte ta bort maten från båda då min minsting faktiskt behöver mer mat..Vad göra? all tips önskas..
    Hej!

Absolut bästa sättet att banta katt är med enbart blötfoder. Alltså ta bort all torrfoder. Torrfoder innehåller alltid minst 40 % kolhydrater, annars går det inte att göra torrt foder. Katter är carnivorer, alltså rena köttätare och många katter blir tjocka av just kolhydrater, speciellt efter kastration. Så genom att ge ett bra kvalitetsblötfoder för vuxna katter så kommer katten gå ner bra i vikt. Exempel på bra foder är specific fxw eller något av dem andra större märkena, Royal eller Hills, Eucanuba osv.  Men det viktiga är att ge just enbart blötmat. Eftersom du har en tjockis och en smal så rek jag att du utfodrar under uppsikt. Se till att dem äter bara den mängd dem ska ha, och utfodra sedan den smala katten lite extra i ett eget rum på kvällen. Låt inte maten stå framme hela tiden, då kommer den tjocka äta mer än den smala.

Lycka till!!
  • IceJossan

Blötfoder är ju det foder som finns som är allra mest likt kattens naturliga föda, dvs smågnagare och småfåglar. 80% vatten är bara bra - ju mer vatten katten dricker desto mer utspätt blir urinet och därmed hålls riskerna för bildandet av urinsten nere. De ca 20 andra procenten innehåller precis vad en katt behöver, borsett från att köttprodukterna är tillagade istället för råa.

Vi är itutade att torrfoder är det bästa för katterna och att de blir feta av blötmat, men det är så galet det bara kan bli. Katter ska inte äta kolhydrater, och de är gjorda för att få i sig nästan all behövd mängd vätska ifrån sina bytesdjur (vilka består av ca 70% vatten) vilket gör att en katt sällan dricker ens i närheten så mycket vatten som den behöver göra när den äter torrfoder. Och att blötmat gör katter feta är också det absurt - hur kan något med 80% vatten göra katten så fet? Snarare är det nog så att en katt som äter torrfoder äter sig mätt på det, och sedan får den blötmat som den proppar i sig för att det är gott, inte för att den är hungrig. Då är det klart att katten tjockar på sig.

• Isabelle 981

Hej jag vädjar oxå om hjälp helt förtvivlad.

Kastrerade min honkatt (ca 2 år gammal) i mars hon har rusat e vikt sen dess å är super tjock, jag har även två små tjejor (spänstiga super smala nästan magra men lika gamla av annan ras)   
    tjockisen är ohälsosamt stor så jag fick rekomendation av veterinär att ge dom mat portions vis morgon och kväll (dvs 2ggr/dag) de äter alla * Hills * för vuxna men tjockisen snor småttingarnas mat när man vänder bort blicken även om dom har varsin skål!!!! och småtjejorna blir bara hungriga och magrare, så jag fick ångest å lät torrmaten stå framme jämt å då spurtade tjockisen igen!!!  nu e jag helt villrådig! Älskar mina katter vet inte vad jag ska göra vill inte kastrera smala tjejerna för jag gillar inte personlighets förändringen jag såg hos hon jag kastrerat...i övrigt funkar det super... 

ps.  dom får bara hills (adult) i små doser (vet rek storlek 1 kiwi/ en näve ca morgon och kväll per katt) ibland ca var 4e dag kokar jag torsk eller steker stömming å ger dom som extra ....(blöt mat kan dom inte äta blir dåliga/pruttiga  i magen)  

tips uppskattas! 

• nemo1

Ge endast blötmat, tex Mjau i tetra, Bozita eller Pussi. Hills innehåller massor med spannmål och därför går katterna upp i vikt. Hur gamla är de små? Dom behöver ingen kattungemat utan ge alla blötmat.

• ForReal
    Isabelle 981 skrev 2012-06-27 13:51:45 följande:
    Hej jag vädjar oxå om hjälp helt förtvivlad.

Kastrerade min honkatt (ca 2 år gammal) i mars hon har rusat e vikt sen dess å är super tjock, jag har även två små tjejor (spänstiga super smala nästan magra men lika gamla av annan ras)   
    tjockisen är ohälsosamt stor så jag fick rekomendation av veterinär att ge dom mat portions vis morgon och kväll (dvs 2ggr/dag) de äter alla * Hills * för vuxna men tjockisen snor småttingarnas mat när man vänder bort blicken även om dom har varsin skål!!!! och småtjejorna blir bara hungriga och magrare, så jag fick ångest å lät torrmaten stå framme jämt å då spurtade tjockisen igen!!!  nu e jag helt villrådig! Älskar mina katter vet inte vad jag ska göra vill inte kastrera smala tjejerna för jag gillar inte personlighets förändringen jag såg hos hon jag kastrerat...i övrigt funkar det super... 

ps.  dom får bara hills (adult) i små doser (vet rek storlek 1 kiwi/ en näve ca morgon och kväll per katt) ibland ca var 4e dag kokar jag torsk eller steker stömming å ger dom som extra ....(blöt mat kan dom inte äta blir dåliga/pruttiga  i magen)  

tips uppskattas! 

- Ge endast blötmat, det innehåller det en katt behöver. Många har fått katter normalviktiga med den enkla förändringen, det är nästan idiotsäkert :)

Torrfoder gör ofta att katter blir tjockare, och Hill's är mycket fett. Att de blir dåliga är magen av blötfoder är troligtvis för att du bytt från torrfoder till blött rakt av från en dag till en annan tidigare? Eftersom de tål att äta fisk menar jag, så tål de alltså att äta annat. Kanske du har gett en viss sort som de ej mådde bra av. Mjau blötmat är bra, tycker jag du ska prova. Finns i mataffär som ett extra plus :)

- Du får helt enkelt vakta som en hök när de äter - eller så får "tjockisen" äta på ett annat ställe och så vaktar du henne så hon inte går och äter av de andras mat. Det tar ju inte så lång tid för dem att äta. Sen tycker jag personligen att 2 ggr per dag blir för få gånger. Vi har provat här hemma och 3 eller 4 ggr/dag brukar vi ge.

- Ge inte extra mat (fisken) till den tjocka. Då går den ju upp ännu mer i vikt.

Till sist, vilket inte har med mat att göra men men det du skrev - kastrera dina andra katter. Det finns inget som tyder på att kastrerade katter skulle öka i vikt, det kan vara så att hon är ett matvrak helt enkelt och att det märktes samtidigt som kastreringen kan vara en slump. Katters personlighet förändras inte alls av kastrering, förutom att de kan bli lugnare i temperamentet. Men inte i sin grundpersonlighet :)

Prova tipsen och om du håller det strikt så tror jag det går vägen {#emotions_dlg.flower} Skulle det inte hjälpa så bör du istället låta katten undersökas för ev. sjukdom, men... om den inte äter för mycket så kan den ju knappast gå upp i vikt. Lycka till!

Svar på tråden Min katt är Fet..Hjälp!!!