• Anonym (Orolig)

Ekonomisk knipa HJÄLP!!

Hej! Har hamna i en rejäl ekonomisk knipa. Har inte pengar till räkningarna denna månad och jag kommer hamna på kronofogden om ja inte får hjälp. Kan inte ta lån för jag är arbetslös!!

Någon som vet hur jag ska börja, jag har mej själv att skylla på det vet jag. Men jag vill verkligen inte få något där vart ska jag börja??

Jag har flera olika avbetalningar.. och jag kan inte betala till något ställe denna månad annars kunde jag ju sagt att jag kunde betala en liten del!!

Vart ska jag vända mej???

• Svar på tråden Ekonomisk knipa HJÄLP!!
  • Anonym (Orolig)

Vi hyr ett hus har över 2 mil in till centrum. Så bil klarar vi oss inte utan. Vi har inte köpt några onödigt dyra julklappar. Vi har haft inkomst på 30- 40 tusen i månaden men tyvärr blivit arbetslösa då dom dragit ner på personal.
    Ska försöka få undan lite kläder på tradera...

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2010-12-30 23:13:21 följande:
    Vi hyr ett hus har över 2 mil in till centrum. Så bil klarar vi oss inte utan. Vi har inte köpt några onödigt dyra julklappar. Vi har haft inkomst på 30- 40 tusen i månaden men tyvärr blivit arbetslösa då dom dragit ner på personal.
    Ska försöka få undan lite kläder på tradera...
    onödigt dyra julklappar? Jo det är väl det ni gjort om ni inte har pengar den här månaden.

Har man inga pengar är alla julklappar både onödiga och dyra.

Bit i det sura äpplet är det enda råd jag kan ge. Ni borde ha vetat för flera veckor sedan att ni skulle gå back den här månaden. varför kommer det som en överaskning?
  • Waldo

Man hamnar inte hos kronofogden för att man inte klarar räkningarna en månad.

Ring runt till dem som ni inte kan betala denna månaden och be att få skjuta upp räkningarna till nästa månad eller att få dela upp på  2-3 inbetalningar
    Och innan du svarar, jo det går, det går alldeles utmärkt.
    99% av alla företag är nämligen intresserade att få in sina pengar, om det innebär att dom måste vänta en månad extra gör dom hellre det än att inte få några pengar alls

Betala sedan hyran, gör upp en tight budget som bara innefattar mat och bensin till arbetet

• Fins Mamma

har ni köpt mat bensin och julkappar för 14000? idioti!

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Anonym (vad)

Men vad har ni lagt pengarna på denna månaden då för att de skulle försvinna och inte räcka till hyra räkningar?
    Det är ju ändå strax över 16.000:- ni har haft i inkomst denna månaden.

Ni kanske borde kolla över er boendesituation, anpassa utgifterna efter inkomsterna.
    Sälja av sådant som ni inte använder. Och eventuellt även sådant som ni använder också men som ni får "offra".

• Hugful80
    Anonym (Orolig) skrev 2010-12-30 23:13:21 följande:
    Vi har haft inkomst på 30- 40 tusen i månaden
    Då tar ni av bufferten ni sparade ihop när ni hade så hög inkomst.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Anonym (fattar precis)

j'''vla puckon som svarat i denna tråden!!! tror ni att ts skriver en tråd för att bli påhoppad!!! nä antar att hon behöver hjälp å tips inte råkorkade påhopp. ja det är lätt att vara efterklok och tycka att de skulle sparat när de hade pengar, men det är inte alltid det blir så även om man vill!! kämpa på ts hoppas du får sålt lite på tradera, kolla även föråden för oftast så har man massa saker där som faktiskt är värda ganska mycket pengar men man aldrig använder.

jag förstår precis hur ni har det, hade det likadant förra året  på våren när vi båda blev arbetslösa samtidigt med ett nybyggt hus som var tvunget att betala och barn som skulle ha kläder, det är inte lätt...men på nåt konstigt vänster så löser det sig oftast även om det är kärvt ett tag. börja baka bröd, gör vecko matlista storhandla osv.

lycka till!

• Anonym (Orolig)

Tack att någon förstår!! Gjorde denna tråden för att få hjälp! Ja vet mycket väl att det är mitt eget fel att jag hamnat där. Så jag klarar mej utan påhopp!!!!

Får vi båda jobb snart så kommer allt att lösa sig, o vi försöker så gott vi kan att hitta något men det är svårt i den här staden. Vi ska försöka se om den lilla kan börja på dagis tidigare ifall vi båda har tur och hittar jobb inom det närmsta!

• Fins Mamma
    Anonym (fattar precis) skrev 2011-01-01 00:19:44 följande:
    j'''vla puckon som svarat i denna tråden!!! tror ni att ts skriver en tråd för att bli påhoppad!!! nä antar att hon behöver hjälp å tips inte råkorkade påhopp. ja det är lätt att vara efterklok och tycka att de skulle sparat när de hade pengar, men det är inte alltid det blir så även om man vill!! kämpa på ts hoppas du får sålt lite på tradera, kolla även föråden för oftast så har man massa saker där som faktiskt är värda ganska mycket pengar men man aldrig använder.

jag förstår precis hur ni har det, hade det likadant förra året  på våren när vi båda blev arbetslösa samtidigt med ett nybyggt hus som var tvunget att betala och barn som skulle ha kläder, det är inte lätt...men på nåt konstigt vänster så löser det sig oftast även om det är kärvt ett tag. börja baka bröd, gör vecko matlista storhandla osv.

lycka till!
    vi är nog inte puckon, tvärtom så blir vi nog bara förvånade över att man spenderat 14000 på ingenting innan man ens tänkt tanken på att betala grejorna? vi är flera som lever på hälften per måna o änå lyckas betala räkningarna och ge barnen julklappar!
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Nyfiken gul
    Anonym (Orolig) skrev 2011-01-01 15:39:22 följande:
    Tack att någon förstår!! Gjorde denna tråden för att få hjälp! Ja vet mycket väl att det är mitt eget fel att jag hamnat där. Så jag klarar mej utan påhopp!!!!

Får vi båda jobb snart så kommer allt att lösa sig, o vi försöker så gott vi kan att hitta något men det är svårt i den här staden. Vi ska försöka se om den lilla kan börja på dagis tidigare ifall vi båda har tur och hittar jobb inom det närmsta!
    Jag undrar vart du ser dom påhoppen?

Alla som svarat här är bara förundrad och förvånad över hur du medvetet väljer att köpa både dyra och helt onödiga juklappar fast du vet att det inte finns pengar till det.

Hur kan du då sitta här och tycka att du har en ekonomisk knipa när du själv vet vad du gjort?

Det är liksom försent nu idag att börja fundera på kronofogden och sånt....

Du hade absolut suttit i knipa om du varit tvungen att paniklaga bilen för decembers pengar tex.. då hade vi haft mer förståelse... men nu är det bara dumt agerat.

Jag sitter här och är helt enkelt bara mållös....
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Fins Mamma
    Nyfiken gul skrev 2011-01-02 13:40:16 följande:
    Jag undrar vart du ser dom påhoppen?

Alla som svarat här är bara förundrad och förvånad över hur du medvetet väljer att köpa både dyra och helt onödiga juklappar fast du vet att det inte finns pengar till det.

Hur kan du då sitta här och tycka att du har en ekonomisk knipa när du själv vet vad du gjort?

Det är liksom försent nu idag att börja fundera på kronofogden och sånt....

Du hade absolut suttit i knipa om du varit tvungen att paniklaga bilen för decembers pengar tex.. då hade vi haft mer förståelse... men nu är det bara dumt agerat.

Jag sitter här och är helt enkelt bara mållös....
    jag skrive runder på det!

jag ahr haft dålig hand med pengar men har väl aldrig beskyllt någon annan för det..

jag har emellertid vuxit upp och har idag alltid pengar kvar på kontot vid lön trots att jag inte får ut mycket pengar varje månad. 

Eftertänksamhet kallas det. jag evt att även om jag får in 4689 kr på tisdag tänker itne jag soringa till elgiganten o köpa en ny dator även om jag vill. för vad händer om något annat behöver fixas?
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Anonym (fattar precis)

ojojoj...vad ni är duktiga!!! undrar om ts tänkte på det när hon skrev tråden....att alla andra är sååå bra. antar av ts att hon vill ha tips å råd inte få reda hur j'''vla dålig hon är och att hon skulle gjort si eller så innan. det spelar ju liksom ingen roll nu eller!? gjort är gjort...hon tänker sig säkert bättre för i framtiden MEN det hjälper inte i den situation hon är nu....så kom med nåt konstruktivt eller stick å brinn moraltanter. ;) lycka till ts!

• Sprallgöken

TS, kanske du kan lämna tillbaks några av julklapparna där ni köpt dom från, eller sälja dom på tradera så ni får in pengar till de där räkningarna? Hoppas det ordnar sig med ekonomin.

• Susanne905

Ja ni får väl sälja de saker ni köpt innan jul som ni egentligen inte hade råd med, rensa förråd och garderober och även där sälja av saker.

• Nyfiken gul
    Anonym (fattar precis) skrev 2011-01-02 22:49:52 följande:
    ojojoj...vad ni är duktiga!!! undrar om ts tänkte på det när hon skrev tråden....att alla andra är sååå bra. antar av ts att hon vill ha tips å råd inte få reda hur j'''vla dålig hon är och att hon skulle gjort si eller så innan. det spelar ju liksom ingen roll nu eller!? gjort är gjort...hon tänker sig säkert bättre för i framtiden MEN det hjälper inte i den situation hon är nu....så kom med nåt konstruktivt eller stick å brinn moraltanter. ;) lycka till ts!
    Ts har fått bra med tips men det kommenteras inte särskilt mycket mer än några ord om några klädesplagg på tradera...  Det kändes inte direkt som ett hurrarop precis ...

Istället läggs det mer energi på att oja sig över alla som ifrågasätter ts...

Det är roligare att svara på ts och ge tips om man själv får lite feedbakc på hur det går och hur mycket pengar som behövs in.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Fia)

Sälj bilen och köp en billigare.
    Sälj saker och betala av skulderna så minska ni månadskostnaden.
    Skaffa mer inkomst. Kanske ni kan bli kontaktfamilj t.ex.

• Anonym

Ts, du behöver kanske engagera dig lite mer än att lägga ut några plagg på tradera - såvida du inte har några svindyra designerplagg, skor och väskor förstås.

Man får inte många kronor för ett par jeans och lite barnkläder.

Nu är det så krasst att det tydligen inte finns några som helst pengar och då får man faktiskt sälja allt du för tillfället inte behöver. Jackor, kläder, skor, väskor, cd-skivor, dvd-filmer, leksaker, elektronikprylar osv osv.   Kanske även överväga att sälja dator, tv, möbler?

Titta också om det kanske finns folk som behöver hjälp med barnpassning, snöskottning, rasta hundar och sånt, det brukar betalas en bra slant för såna saker.

Jag lägger inga moraliska värderingar i hur du hamnat i soppan, men jag kan väl tycka att har man satt fan i båten så får man då vackert ro honom i land också. Engagera dig lite så ordnar det här sig.

• Fins Mamma

sälj allt du äger, sorry men det är det enda du kan göra. tv+bil+tvspel odyl

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Anonym (vad)

Hur går det för dig TS, har du lyckats nysta något i det?

Svar på tråden Ekonomisk knipa HJÄLP!!