• phoennah

    Babynest dagtid

    Jag har precis blivit förälder och är precis så nojig och fjantig som en nybliven brukar vara. Vi har ett babynest men inte använt det förrän idag, då bebisen sovit i vår famn dagtid som nattid. Men det börjar att bli lite tröttsamt och idag testade vi nestet. Det har gått jättebra, och hen sover så sött utan minsta skrik i den. Vi kommer absolut att använda den nattid då vi börjar att lida lite av sömnbrist men jag känner mig som en dålig förälder som väljer att lägga henom i den nu dagtid mellan vakenperioder och amningar. Hen verkar supernöjd, men skulle ju lika gärna kunna sova i sjalen och då vara hud mot hud. Men hen är alltid så jäkla varm i sjalen, och jag tycker att det är rätt skönt att kunna sitta och röra mig obehindrad. Min ambition var att bära så mycket som möjligt för anknytning och trygghet och skulle därför vilja ha lite råd från er kära AP-föräldrar.

    Är jag fjantig som får dålig samvete för att jag lägger min bebis i babynestet (står just nu i soffan mellan mina ben) trots att jag är vaken och har armarna fria eller borde jag ta mig i kragen och bära mer dagtid? Hen skulle väl protestera högljutt om hen tyckte att nestet var hemskt?

  • Svar på tråden Babynest dagtid
  • knådd

    Nu är jag kanske inte "renodlat AP" men väl inspirerad av tänket. Vår baby sov väldigt gott och ombonat i sitt näste de första månaderna =)

    Tycker inte alls att du behöver bära till varje pris, sover hen sött i nästet så tycker jag att du med gott samvete ska njuta av att ha händerna fria ett tag!

  • phoennah

    Tack för rådet. Hen har dock inte varit så förtjust i nestet sedan jag skrev inlägget, och vill bara ligga 10 min här och där så det får bli sjalen trots värmen. Är bara så rädd att hen kommer sluta andas p.g.a. värmen eftersom jag läst att ansiktet är deras temp och de kan tro att de är i magen igen där man inte behöver andas. :( MEn jag är väl överdrivet nojig som vanligt, antar jag.

  • Prodin

    Men vad har du för kläder på liten när du bär då? Eller är det sjalen som gör att det blir för varmt menar du? Självklart gör det inget att sova någon annan stans än famn eller sjal så länge ingen blir ledsen eller mår dåligt av det, kan man så¨är det ju skönt att kunna vara "ledig" och passa på att äta, sova själv eller ta en kaffe när liten sover. Ha inte för stor press på dig själv, sänk axlarna och lyssna på hjärtat så blir det bäst för alla =)

  • phoennah

    Jag har bh, hen har blöja. Vi kör på nakenbebis hemma, hen har typ bara haft på sig kläder när vi åkte hem från BB. ;) Men jag vet ju inte vad "för varmt" är. Hen kanske har det alldeles lagom gött där inne. Jag är världens noob när det gäller bebisar.

  • phoennah
    Prodin skrev 2011-01-03 21:44:33 följande:
    Ha inte för stor press på dig själv, sänk axlarna och lyssna på hjärtat så blir det bäst för alla =)
    Jo det är absolut lätt att få prestationsångest, känner jag. Man utplånar sig själv för att göra livet så bra som möjligt för pyret, liksom, och det är ju inte heller nyttigt även om man menar väl.
  • rednose

    Vår lilla har sovit i egen säng och i vagnen från början. Under de allra första veckorna sov hon mellan oss i babynest men gled som bara ur hela tiden så vi övergav det ganska snabbt.
    Nu är hon 6,5 månad och har just börjat sova i eget rum. Går hur bra som helst och hela familjen får sova gott. :)

    Du ska inte ha dåligt samvete att lägga ifrån dig bebisen. De gör tydliga tecken när de vill vara nära och jag tänker oxå att om du är orolig för det så får din bebis säkert jättemycket mysig närhet som det är så du behöver nog inte oroa dig för det.  

  • Miang

    Blir också lite fundersam varför du upplever att det blir för varmt i sjalen. Jag tycker själv det blir för svettigt att bära i sjal hud mot hud så jag och mina barn har haft tunna kläder på oss och då känns det inte lika klibbigt och barnen har inte känts för varma. Hud mot hud har vi varit när de sovit på mig utan sjal. Även om det låter bakvänt så testa kläder så blir ni kanske svalare. Och nej, jag skulle inte ha dåligt samvete för att barnet sov någon annanstans än i sjalen så länge det trivs. Bäbistiden är lång och ska man orka måste man få ha händerna fria ibland.

  • phoennah

    Jag misstänker att det kan vara på grund av mig. På BB-avdelningen var det fruktansvärt varmt, och så har jag läst att man efter förlossningen svettas en hel del och jag har känt mig rätt varm. Men igår och idag bar jag utan att det blev så där hemskt hett så min temp kanske har stabiliserat sig.

    Jag har försökt lite med babynestet, men hen har visat rätt tydligt att hen inte har någon lust. Så det får bli famn, sjal och så vidare. Men jag kommer att försöka lite då och då ifall hen ändrar sig. ;) Det känns ju rimligt att det kan ske när ungen blir äldre.

  • Gunnell

    Jag är också lite som du. Får dåligt samvete när jag lägger ifrån mig barnet. Men samtidigt har jag märkt att nu när han är liiite äldre (2 mån) så behöver han vara ifred lite (och jag med!). Nu ligger han i sitt babynest bredvid mig och sover sött. Jag gör så här: Jag virar in honom i en filt (samma filt hela tiden, en sval tunn filt från p o p då han lätt blir varm). Jag virar ganska tight så att det blir lite sjal-känsla. Sedan vaggar jag honom till sömns i min famn och lägger honom i nästet. Sedan sitter jag bredvid honom och så fort han rör sig/låter så lägger jag handen på honom och säger typ "Mamma är här". Brukar ha honom i sängen, soffan eller i en korg på hjul (smidigt då jag kan rulla med mig honom till olika rum). På nätterna ligger han i nästet mellan oss i sängen. 
     
    Vi blir också varma i sjalen! Han blir jättearg efter ett tag då han hatar att vara varm. Jag har ett linne på mig och han har kläder. 

  • phoennah
    Gunnell skrev 2011-01-06 08:06:31 följande:
    Jag är också lite som du. Får dåligt samvete när jag lägger ifrån mig barnet. Men samtidigt har jag märkt att nu när han är liiite äldre (2 mån) så behöver han vara ifred lite (och jag med!). Nu ligger han i sitt babynest bredvid mig och sover sött. Jag gör så här: Jag virar in honom i en filt (samma filt hela tiden, en sval tunn filt från p o p då han lätt blir varm). Jag virar ganska tight så att det blir lite sjal-känsla. Sedan vaggar jag honom till sömns i min famn och lägger honom i nästet. Sedan sitter jag bredvid honom och så fort han rör sig/låter så lägger jag handen på honom och säger typ "Mamma är här". Brukar ha honom i sängen, soffan eller i en korg på hjul (smidigt då jag kan rulla med mig honom till olika rum). På nätterna ligger han i nästet mellan oss i sängen. 
     
    Vi blir också varma i sjalen! Han blir jättearg efter ett tag då han hatar att vara varm. Jag har ett linne på mig och han har kläder. 
    Det är lite så jag tänkt, eller hoppats på kunna, ha det när bebisen blir lite äldre. Hen är ju faktiskt inte ens två veckor än så det är väl inte så konstigt att hen vill ha massa närhet. Min man har tagit en längre tid ledigt nu, så jag hoppas att det fungerar någorlunda tills han går tillbaka till jobbet igen och jag måste vara själv. Känns riktigt läskigt att det bara är några veckor kvar. :(
  • vittra

    Är bebisen nöjd så är det ju ingen sak att ha dåligt samvete för tycker jag
    Men som andra skrivit om att det blir varmt i sjalen så kanske det är bättre att ha någon tunn body på så det inte blir så klibbigt? Jag brukar däremot inte ha byxor på min tjej, men body absolut!

  • Gunnell
    phoennah skrev 2011-01-06 14:42:04 följande:
    Det är lite så jag tänkt, eller hoppats på kunna, ha det när bebisen blir lite äldre. Hen är ju faktiskt inte ens två veckor än så det är väl inte så konstigt att hen vill ha massa närhet. Min man har tagit en längre tid ledigt nu, så jag hoppas att det fungerar någorlunda tills han går tillbaka till jobbet igen och jag måste vara själv. Känns riktigt läskigt att det bara är några veckor kvar. :(
    Jag var också rädd att vara själv, min man var bara hemma i 7 dagar. Men man klarar det! Man vänjer sig supersnabbt. Du lär ju känna din bebis och kommer (faktiskt) vara expert på just din lilla krabat. Var lyhörd, bebisen ändrar sig hela tiden :) Men man hänger med, gör som bebisen vill så går det bra. Ha inga krav på dig själv och gör inte upp några planer är mitt bästa tips. Häng med i bebisens rytm, sov när han/hon sover osv. 
    Jag hade förresten skötbädden på golvet, det är jättebra när man är själv, då kan man hämta grejer man glömt när bebisen ligger där. Min bebis älskar att ligga där och jag kan t.o.m ta en snabb dusch (han ser mig ifrån skötbädden). Nu kan han sitta i babysittern också. Då flyttar jag honom från rum till rum medan jag dammsuger. Det man måste komma ihåg bara är att begränsa bebisens intryck, även om bebisen är nöjd med att tex sitta i babysittern så får han inte sitta för länge så att han blir övertrött osv. Egentligen gäller det att göra så lite som möjligt :) De ska ju sova ungefär 20 timmar om dygnet :) Min lille krabat äter var tredje timme ungefär (flaskmatas) så det blir mest - mata - vara vaken en halvtimme-sova. 
Svar på tråden Babynest dagtid