• Delfinis

förslag på ideér för dop

min flicka skall döpas i februari och jag har börjat planera lite smått.Ideér till dop är välkomna.Glad
    Jag tänkte ha servetter och kanske dukar med något lätt tryck på..någon som vet något bra ställe man kan beställa på tex....

• Svar på tråden förslag på ideér för dop
  • framsteg

Ang ljus så har hemtex haft innan, men annnars brukar ica ha här. Och ÖB har nog också haft tror jag.

Dopprogram hade inte vi. Vi skickade bara ut inbjudan och sedan tackkort (digitalscrappade ihop lite). Vi hade sommardop men hade blåmusselskal och blåbärsris som dekoration på bordet. Servetter och bordsdukar (var ganska nödvändigt här för vissa bord var slitna) gick i vitt, blått och grönt (jepp, liten kille ).

Vi bjöd på fika (smörgås, ett par sorters pålägg och tårta plus dricka till maten och kaffe/te till tårtan för de som ville ha det).

Kanske får du någon idé?

• Mamma Tintis

Okej.. Fast jag hade nog tänkt mig höga stearinljus istället för värmeljus. Men det kanske finns såna också på Ikea. Får kolla in deras hemsida. Nånstans måste det ju finnas rosa stearinljus..

• framsteg
    Mamma Tintis skrev 2011-01-05 23:22:50 följande:
    Okej.. Fast jag hade nog tänkt mig höga stearinljus istället för värmeljus. Men det kanske finns såna också på Ikea. Får kolla in deras hemsida. Nånstans måste det ju finnas rosa stearinljus..
    ÖB eller Rusta för den delen, om ICA/Coop eller var du nu handlar falerar. Tror jag.  Tycker det alltid borde vara säsong för rosa och blå ljus oavsett...
  • Mamma Tintis

ÖB ska jag kolla, har bara kollat lilla Ica butiken här i närheten. Har inte hunnit leta så mycket än. Det är lite svårt med en liten o med ständiga snöstormar... Men som du säger, rosa o blå ljus borde det vara säsong för året runt!

• lindaha

Jag kommer inte ihåg vart jag köpte ljusen, de är ju snart 2år sen dopet var ;)
    Men korten var en superbra idé, folk fick ta med sig dom hem om de ville så de var väldigt populärt. 

• Trotsa

Sonen döptes för en halv evighet sedan nu. Men kan ju dela med mig av hur vi gjorde ändå!

Klassiskt dop i kyrkan, inga konstigheter alls. (Mer än att min "biosvärmor" och ingifta svärmor hade likadana klänningar! :-O)

Mottagningen var i församlingshemmet, som lämpligt nog låg mitt emot "biosvärmors" hus. Hade pappersdukar på borden, minns inte färg men trooor de var vita. Iaf så hade jag köpt fyra paket servetter i rött, blått, grönt och gult på Lagerhaus. Dessa lades ut på respektive plats, i lite snygg oordning. Mitt på borden låg även servetterna som dukar. På dessa dukarna fanns det färgglatt lösgodis och blommor.

Maten bestod av pajer. Jag hade gjort en del, och sen hade en del av gästerna gjort en del. Efterrätt/"doptårta" bestod av diverse muffins/cupcakes.

Vi var jättenöjda med dopet, allt blev toppen bra!

ja, just det i ett hörn så fanns det små lappar där gästerna kunde skriva en hälsning till sonen. Har dem sparade här hemma för ett senare tillfälle. Det spelades även in en video där gästerna skickade en hälsning till sonen, den har min svärfar. Och vi hade gjort en tipsrunda med frågor om sonen, födelsevikt, längd, fullständigt namn etc...

• Mormor11

Kanske har du redan hunnit fixa dopservetter, men annars kan jag rekommendera Kattis Produktion som vi blev mycket nöjda med.

www.kattisproduktion.se

• Liten Karin

Vi hade grönt tema. Gröna servetter med elefanter på, gröna höga ljus och vitgröna blombuketter med gröna sidenband som blomsterbutiken gjort. Är lite allergisk mot pappersdukar så vi har köpt vita dukar på Ikea (finns billiga på Hemtex också och säkert på fler ställen såklart) som räcker för dukning till säkert 40 pers. Då kan man ju återanvända dem och så blir det lite mer högtidligt och trevligt tycker jag . De är lite tunna men vi har använt vita lakan som underdukar och då blir det riktigt bra.

• Delfinis

dopet är den 5 feb så alla tips är fortfarande välkomna:)
    Börjar dock bli lite orolig att prästen inte har hört av sig ännu...

• Mamma Tintis

Delphin: vår präst hörde inte av sig förrän ca 2 veckor innan dopet. Vi hade dopsamtal en vecka innan.

• Delfinis

ok, då borde han höra av sig nu någon dag.Väntar tills torsdag annars ringer jag....

• Carita01

Hej
    Jag har ett toppen förslag . Ge bort ett presentkort på dopet på hand- och fotavtryck. Gå till The Creativity House på Fridhemsplan i Stockholm om du har vägarna förbi och gör hand- och fotavtryck på dina bebisar. Deras keramikstudio har dropin och så får man hjälp med avtrycken. Blir jättefint! Jag har gjort koppar, tallrikar och fotoramar på mina när de var mindre. Blir hur snyggt som helst, och så håller grejerna till skillnad från annat skitmaterial som gips.
    Man gör avtryck med glasyfärger på riktiga keramikföremål på The Creativity House. Kolla själv på : thecreativityhouse.se

Där kan man också beställa superläckra dopspargrisar som är helt handmålade: http://www.babyprints.se/piggybank.html

Svar på tråden förslag på ideér för dop