• nisse123

Ok att ta tempen i stjärten på en 12-åring?

Hej! Jag har alltid sett det som något naturligt att hjälpa min dotter när hon är sjuk eller har andra problem. Men har förstått att vissa människor tycker att det är ett övergrepp att ta tempen på sina barn. Jag brukar fortfarande hjälpa min dotter med att ta  tempen i stjärten fastän hon är 12. Tycker ni det är fel?

• Svar på tråden Ok att ta tempen i stjärten på en 12-åring?
  • viseversa

Ja JAG tycker det är fel. jag kommer själv ihåg vilken ångest jag kände som barn när tempen skulle tas. Jag låg och led och grät och kände mig såå utsatt och naken. tycker faktiskt du kan skaffa en mun temp till din dotter.

• Jennie med ie

Om hon själv protesterar och känner obehag av det så tycker jag det är fel, om det inte är ett tillfälle där så exakt temp som möjligt är av största vikt. Annars är det helt okej, om barnet själv inte känner obehag...

• Pickeli

När man är 12 år så finns det lika effektiva termometrar att använda i munhålan, övergrepp tycker jag inte att det är men jag tycker hon är för stor för att det ska finnas någon meningn med det. Obehagligt för alla inblandade.

Köp en muntemp, kostar kanske 100 kr på apoteket och är lika tillförlitlig.

Google it!
  • Anonym (Hmmm?)

Konstigt att du ställer en sådan fråga??? Hon är väl förhoppningsvis inte så sjuk, att hon inte kan föra in tempen själv......

• Libbe7

Men hur kan du göra det? Va kostar en digital termometer idag? 60 kr?? Stackars tös

• nisse123

Kanske ska påpeka att jag frågat henne och gett henne chansen att ta den själv. Jag har även frågat om hon tycker det känns otäckt. Skulle aldrig tvinga henne.

• Clotilda

Nej, jag skulle inte säga att det är fel direkt. Jag fick ta tempen på det viset när jag var liten och visst, det var inte jättetrevligt men jag lider inga men. Däremot kan jag tycka att det är hemskt onödigt att fortfarande göra på det viset för vi har ju ändå kommit lite längre på de arton åren sen jag var barn. Finns alla möjliga bra termometrar för mun, armhåla och öron nu, så varför inte använda sig av något av de sätten istället?

Svar på tråden Ok att ta tempen i stjärten på en 12-åring?